• Anonym (MrMe)
    Äldre 16 Jul 22:04
    13548 visningar
    135 svar
    135
    13548

    Lånar/tar du pengar av ditt barn?

    "Sexton procent av föräldrarna uppger att de på så sätt "lånat" från barnen, enligt undersökningen.

    ? Som förälder och förmyndare ska man se till att pengarna går till barnens bästa. Händer det regelbundet och till ett stort belopp kan man till och med bli skadeståndsskyldig, säger Elisabeth Hedmark." Källa aftonbladet.se

    Hur gör du? Tycker du att det är rätt att det är straffbart att låna/ta pengar från sitt barns sparande?

  • Svar på tråden Lånar/tar du pengar av ditt barn?
  • Anonym (Sträv­t)
    Äldre 16 Jul 23:20
    #21
    Anonym (!) skrev 2016-07-16 23:19:21 följande:

    Jag tänkte om hon sparade på det kontot du har i ditt namn till barnets sparande


    Fast jag betonade från början att det var pengar jag sparat.
  • Anonym (Linda­)
    Äldre 16 Jul 23:25
    #22
    Anonym (MrMe) skrev 2016-07-16 22:18:09 följande:
    Så du tycker att du kan sälja din sons häst som han fått av dig i present bara för att du vill ha pengarna?
    Eh, hur fick du nu ihop det?
    Du tycker inte det är skillnad på att ta någons saker och att använda pengar man själv sparat ihop på banken?
  • Anonym (Emma)
    Äldre 16 Jul 23:28
    #23

    Jag sparar till barnen varje månad. Har aldrig lånat deras pengar. Skulle kännas helt fel.

  • Äldre 16 Jul 23:28
    #24

    Jag sparar till mitt barn, fast i mitt namn. Barnet kommer INTE att få alla pengarna som en klumpsumma vid 18-årsdagen (eller någon annan dag heller för den delen). Däremot kommer jag att hjälpa till med körkort, bostad, osv.

    MEN, om jag råkar ut för en ekonomisk kris under tiden som mitt barn är under mitt tak, så tar jag givetvis av de sparade pengarna så mycket som behövs för att kunna försörja oss.

    Det händer även att mitt barn har kontanter i sin plånbok och jag endast har kort. Är det så att det strular med kontakten med banken på affären och jag står i kassan, så använder jag givetvis barnets pengar. Men barnet får tillbaka de så snart banken löst problemet. Detsamma gäller om vi är någonstans där de inte tar kort (har ej swish).

  • Anonym (Linda­)
    Äldre 16 Jul 23:30
    #25
    Anonym (!) skrev 2016-07-16 22:46:52 följande:
    Då kan ju mormor som sparat åt barnet oxå komma o säga att det är hennes pengar för hon har sparat dom ?

    Spar till familjen om ni vill ha det så inte med tanken att det är till barnet.
    Man får tänka precis hur mycket man själv vill om sina egna pengar. Livet ändras, och även de ekonomiska förutsättningarna.

    Är det samma sak med andra pengar man öronmärker? Får man inte köpa kläder för sina semesterpengar?
  • Anonym (STOPP­!!!)
    Äldre 16 Jul 23:40
    #26

    STOPP!

    Detta gäller inte pengar som föräldrar sparat!

    Dessutom gäller det endast om barnet har 44500:- gånger 8, eller mer. Dvs mer sparade pengar än 356.000:-.

    overformyndarnamnden.se/wp-content/uploads/2012/02/For-dig-som-har-barn-under-18-ar.pdf

  • Äldre 16 Jul 23:53
    #27
    Anonym (STOPP!!!) skrev 2016-07-16 23:40:27 följande:

    STOPP!

    Detta gäller inte pengar som föräldrar sparat!

    Dessutom gäller det endast om barnet har 44500:- gånger 8, eller mer. Dvs mer sparade pengar än 356.000:-.

    overformyndarnamnden.se/wp-content/uploads/2012/02/For-dig-som-har-barn-under-18-ar.pdf


    Tänkte väl att det var något lurt med TS.....
    __________________________________________________________

    Men för att ÄNDÅ svara på TS och tråden så som den utvecklats:
    Det beror väl lite på varför man lånar/tar pengar. Två versioner på varför, från mitt eget liv:

    1) Min mamma tog ut de 2000 kr hon hade sparat till mig när jag var 4 år. Orsaken var att det var akut trassel med lönekontoret så ingen fick lön på hennes jobb och min pappa var nyopererad, med allt det betyder i inkomstbortfall och kostnader. 3 barn behövde mat och andra förnödenheter. HELT OK att ta (ja, rent ta, utan att betala tillbaka) sparpengarna. (Dock satte hon in de igen när hon fick lön)

    2) När jag var 11 tog min pappa ut alla pengarna på mitt sparkonto och SÖP UPP DEM! INTE OK! De pengarna fick jag inte igen förns fanskapet dog.
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Anonym (!)
    Äldre 16 Jul 23:53
    #28
    Anonym (Linda) skrev 2016-07-16 23:30:32 följande:
    Man får tänka precis hur mycket man själv vill om sina egna pengar. Livet ändras, och även de ekonomiska förutsättningarna.

    Är det samma sak med andra pengar man öronmärker? Får man inte köpa kläder för sina semesterpengar?
    Nä jag köper inte kläder för pengar på sem kontot nä , dom är till semestern inget annat , barns sparande är till barnen inget annat , husets sparande går enbart till huset inget annat , katternas sparande går enbart till katternas veterinärvård o pälsvård inget annat .
    Så enkelt är det i min ekonomi
  • Anonym (MrMe) Trådstartaren
    Äldre 16 Jul 23:56
    #29
    Anonym (Linda) skrev 2016-07-16 23:25:41 följande:

    Eh, hur fick du nu ihop det?

    Du tycker inte det är skillnad på att ta någons saker och att använda pengar man själv sparat ihop på banken?


    Vem tror du betalar hästen?
  • Anonym (MrMe) Trådstartaren
    Äldre 16 Jul 23:58
    #30
    Anonym (STOPP!!!) skrev 2016-07-16 23:40:27 följande:

    STOPP!

    Detta gäller inte pengar som föräldrar sparat!

    Dessutom gäller det endast om barnet har 44500:- gånger 8, eller mer. Dvs mer sparade pengar än 356.000:-.

    overformyndarnamnden.se/wp-content/uploads/2012/02/For-dig-som-har-barn-under-18-ar.pdf


    Fel!

    "De flesta föräldrar kan därför ta ut sina barns pengar utan tillstånd från Överförmyndarnämnden. Reglerna innebär dock inte fullständig frihet för föräldrarna att bestämma om barnets pengar. Fortfarande är det barnets bästa och behov som är avgörande för hur tillgångarna ska användas och placeras.

    BARN SOM HAR TILLGÅNGAR UNDER ÅTTA PRISBASBELOPP - OKONTROLLERAD FÖRVALTNING

    Om barnets tillgångar understiger åtta prisbasbelopp bestämmer föräldrarna i stort sett själva hur pengarna ska placeras.

    Normalt behöver föräldrarna inte heller lämna någon redovisning för hur de förvaltat barnets tillgångar. Undantag gäller dock om barnet äger fastighet, tomträtt, bostadsrätt eller om Överförmyndarnämnden bestämmer att barnets egendom ska redovisas."
Svar på tråden Lånar/tar du pengar av ditt barn?