• Anonym (MrMe)
    Äldre 16 Jul 22:04
    13410 visningar
    135 svar
    135
    13410

    Lånar/tar du pengar av ditt barn?

    "Sexton procent av föräldrarna uppger att de på så sätt "lånat" från barnen, enligt undersökningen.

    ? Som förälder och förmyndare ska man se till att pengarna går till barnens bästa. Händer det regelbundet och till ett stort belopp kan man till och med bli skadeståndsskyldig, säger Elisabeth Hedmark." Källa aftonbladet.se

    Hur gör du? Tycker du att det är rätt att det är straffbart att låna/ta pengar från sitt barns sparande?

  • Svar på tråden Lånar/tar du pengar av ditt barn?
  • Anonym (ne)
    Äldre 17 Jul 12:02
    #41

    Skulle aldrig komma på tanken ens utav att ta/låna från det man sparar till barnen. 
    Anser att det är pengar som inte "finns" och man helt enkelt får klara sig på sina "egna" pengar. 

  • Anonym (Fia)
    Äldre 17 Jul 12:03
    #42

    Vi sparade inte särskilt åt barnen. Men om man har ett konto i eget namn och bara tänker att det är till barnen så kan man förstås tänka om ifall situationen ändras. BÖR kanske till och med tänka igenom situationen igen. Om har man sparat i barnets namn så får man ju inte ta pengarna. Om man är helt säker på att det är väldigt tillfälligt så tycker jag det skulle vara ok men har svårt att föreställa mej en sån situation. Jag avråder från att spara i barnets namn, föräldrarna tänker "körkort " eller "bostadsrätt", men pengarna kan brännas på Ibizas eller Balis barer.

  • modsey
    Äldre 17 Jul 12:04
    #43

    Ja. Om vi skulle behöva så gjorde jag det. Vad är vinsten för barnen att gå ett fett bankkonto när de fyller 18 om de har en ok ekonomi under uppväxten?

    Pengar i familjen är allas pengar.

    Vi sparar därför inte heller specifikt till barnen.

  • Anonym (IBlan­d)
    Äldre 17 Jul 12:09
    #44

    Ibland kan jag låna en 1000-lapp från dotterns konto när jag har problem med överföringar, dock betalar jag alltid tillbaks dessa pengar samma vecka med en ränta på 200 kr varje gång.

  • Anonym (.)
    Äldre 17 Jul 13:24
    #45

    Sonens pengar är bundna i aktier och fonder, jag har inte ens inloggningen utan det är hans pappa som sköter det, så svaret på frågan är nej, jag tar inte pengar från mitt barn (och det gör inte hans pappa heller).

  • Anonym (MrMe) Trådstartaren
    Äldre 17 Jul 13:30
    #46
    Anonym (Linda) skrev 2016-07-17 00:08:47 följande:

    Spelar ingen roll. Ger man bort något kan man inte ta tillbaka det sedan.

    Konstigt att du inte ser skillnad på andras saker och dina egna. 


    Va? Jag tycker nog att gett är gett... Och jag ser stor skillnad på mina pengar och barnens.
  • Äldre 17 Jul 16:12
    #47

    Mina barn har fått pengar av sina morföräldrar. Vi har förvaltat pengarna men skulle såklart inte komma på tanken att ta ut dem. De är bundna i aktier och fonder så det är inte bara att göra en överföring heller. De ska gå till studier eller boende när barnen är myndiga. Kan inte se att det skulle bli sån kris att vi behöver ta dem heller, finns pengar på betydligt bättre konton i så fall.

  • Anonym (ja)
    Äldre 17 Jul 20:19
    #48
    Anonym (MrMe) skrev 2016-07-17 13:30:38 följande:
    Va? Jag tycker nog att gett är gett... Och jag ser stor skillnad på mina pengar och barnens.
    Om jag sparar pengar på ett konto i mitt namn är det mina pengar. Inget jag gett till någon. Oavsett vad jag tänkt använda pengarna till. Hur kan du inte se det?
  • Anonym (!)
    Äldre 17 Jul 20:27
    #49
    Anonym (ja) skrev 2016-07-17 20:19:33 följande:
    Om jag sparar pengar på ett konto i mitt namn är det mina pengar. Inget jag gett till någon. Oavsett vad jag tänkt använda pengarna till. Hur kan du inte se det?
    Fast om syftet är till barnet så är det barnets sparande pengar inte dina
  • Anonym (ja)
    Äldre 17 Jul 21:31
    #50
    Anonym (!) skrev 2016-07-17 20:27:50 följande:
    Fast om syftet är till barnet så är det barnets sparande pengar inte dina
    Det finns ingen lag på att vi skall spara en viss summa pengar till barnen. Menar du att om jag inte sparar något alls så stjäl jag barnens pengar? Hur är det om jag en period sparar 1000 kr per månad, men sedan ändrar till 500 kr per månad... stjäl jag då 500 kr per månad från barnet? För att jag tänkt om?

    Mitt eget syfte med sparandet är inte relevant. Jag har rätt att ändra syfte hur många gånger jag vill. Utan att det är fel. Utan att det innebär att jag tar mitt barns pengar. Mitt barn kostar mig pengar varje dag, och har jag inte möjlighet att spara så är det ok. Har jag sparat i eget konto och använder pengarna är det också ok.
Svar på tråden Lånar/tar du pengar av ditt barn?