• Anonym (MrMe)
    Äldre 16 Jul 22:04
    13403 visningar
    135 svar
    135
    13403

    Lånar/tar du pengar av ditt barn?

    "Sexton procent av föräldrarna uppger att de på så sätt "lånat" från barnen, enligt undersökningen.

    ? Som förälder och förmyndare ska man se till att pengarna går till barnens bästa. Händer det regelbundet och till ett stort belopp kan man till och med bli skadeståndsskyldig, säger Elisabeth Hedmark." Källa aftonbladet.se

    Hur gör du? Tycker du att det är rätt att det är straffbart att låna/ta pengar från sitt barns sparande?

  • Svar på tråden Lånar/tar du pengar av ditt barn?
  • Anonym (ja)
    Äldre 17 Jul 21:31
    #51
    Anonym (!) skrev 2016-07-17 20:27:50 följande:
    Fast om syftet är till barnet så är det barnets sparande pengar inte dina
    Pengarna är mina tills jag gett bort dem.
  • Äldre 17 Jul 21:38
    #52

    HAHAHA, ni är ju för korkade!

    Detta gäller INTE pengar som FÖRÄLDRAR sparat i SINA EGNA NAMN!

    Detta gäller ett barns egna konton (som oftast är låsta), men framförallt så gäller det ÄRVDA PENGAR samt BARNPENSION.

    Men om beloppet är 356.000:- eller mindre, så gäller det inte.

  • Äldre 17 Jul 21:40
    #53
    Anonym (MrMe) skrev 2016-07-16 23:58:56 följande:

    Fel!

    "De flesta föräldrar kan därför ta ut sina barns pengar utan tillstånd från Överförmyndarnämnden. Reglerna innebär dock inte fullständig frihet för föräldrarna att bestämma om barnets pengar. Fortfarande är det barnets bästa och behov som är avgörande för hur tillgångarna ska användas och placeras.

    BARN SOM HAR TILLGÅNGAR UNDER ÅTTA PRISBASBELOPP - OKONTROLLERAD FÖRVALTNING

    Om barnets tillgångar understiger åtta prisbasbelopp bestämmer föräldrarna i stort sett själva hur pengarna ska placeras.

    Normalt behöver föräldrarna inte heller lämna någon redovisning för hur de förvaltat barnets tillgångar. Undantag gäller dock om barnet äger fastighet, tomträtt, bostadsrätt eller om Överförmyndarnämnden bestämmer att barnets egendom ska redovisas."


    Läs vad hen skriver istället.

    Ibland blir man orolig inför framtiden. Vad är det för folk som ska ta över!?
  • modsey
    Äldre 17 Jul 22:05
    #54
    NiÄrJuKorkade skrev 2016-07-17 21:38:23 följande:

    HAHAHA, ni är ju för korkade!

    Detta gäller INTE pengar som FÖRÄLDRAR sparat i SINA EGNA NAMN!

    Detta gäller ett barns egna konton (som oftast är låsta), men framförallt så gäller det ÄRVDA PENGAR samt BARNPENSION.

    Men om beloppet är 356.000:- eller mindre, så gäller det inte.


    Du har fel om barnension. De pengarna betalas ut till föräldern och är att jämföra med underhåll vid en skilsmässa. Dvs de pengarna behöver inte sparas utan är tänkt till saker som kläder mat del i boende etc.
  • Anonym (!)
    Äldre 17 Jul 22:36
    #55
    Anonym (ja) skrev 2016-07-17 21:31:27 följande:
    Det finns ingen lag på att vi skall spara en viss summa pengar till barnen. Menar du att om jag inte sparar något alls så stjäl jag barnens pengar? Hur är det om jag en period sparar 1000 kr per månad, men sedan ändrar till 500 kr per månad... stjäl jag då 500 kr per månad från barnet? För att jag tänkt om?

    Mitt eget syfte med sparandet är inte relevant. Jag har rätt att ändra syfte hur många gånger jag vill. Utan att det är fel. Utan att det innebär att jag tar mitt barns pengar. Mitt barn kostar mig pengar varje dag, och har jag inte möjlighet att spara så är det ok. Har jag sparat i eget konto och använder pengarna är det också ok.
    Har aldrig sagt det finns nån lag på det . Har man ett syfte att spara till barnen så tar man fan inte dom pengarna för eget behov sen .
    Har aldrig sagt att man måste spara till barnen men är syftet att det man sparar om man sparar att det är ett sparande till barnet så är det till barnet
  • Anonym (!)
    Äldre 17 Jul 22:40
    #56
    Anonym (ja) skrev 2016-07-17 21:31:45 följande:
    Pengarna är mina tills jag gett bort dem.
    Här har vi en som tagit barnets sparande pengar o har väldigt dåligt samvete hör jag .
    Alla taggar utåt o läser inte vad man skriver .
  • Anonym (ja)
    Äldre 17 Jul 22:43
    #57
    +1
    Anonym (!) skrev 2016-07-17 22:40:35 följande:
    Här har vi en som tagit barnets sparande pengar o har väldigt dåligt samvete hör jag . Alla taggar utåt o läser inte vad man skriver .
    Taggar utåt? På vilket sätt har jag fel i att pengarna är mina tills jag har gett bort dem? Inte så taggigt, men ganska självklart.

    Däremot har du rätt i att jag hellre velat att barnen haft stora sparkonton, än inga sparade pengar. Nu fungerar inte det.
  • Anonym (!)
    Äldre 17 Jul 22:44
    #58
    Anonym (ja) skrev 2016-07-17 22:43:03 följande:
    Taggar utåt? På vilket sätt har jag fel i att pengarna är mina tills jag har gett bort dem? Inte så taggigt, men ganska självklart.

    Däremot har du rätt i att jag hellre velat att barnen haft stora sparkonton, än inga sparade pengar. Nu fungerar inte det.
    Du har taggarna utåt i ditt sätt att skriva .
  • Anonym (U)
    Äldre 17 Jul 22:48
    #59

    Vi lägger undan pengar till barnen i våra namn. Dock tar vi pengar därifrån till dyrare saker så som cykel eller en summa när vi åker utomlands.

  • Anonym (M)
    Äldre 17 Jul 22:51
    #60
    Anonym (!) skrev 2016-07-17 22:36:20 följande:

    Har aldrig sagt det finns nån lag på det . Har man ett syfte att spara till barnen så tar man fan inte dom pengarna för eget behov sen .

    Har aldrig sagt att man måste spara till barnen men är syftet att det man sparar om man sparar att det är ett sparande till barnet så är det till barnet


    Har man talat om det för barnet kan jag hålla med, då har man ju i praktiken gett bort pengarna.

    Men så länge man sparar på eget konto, eller under den egna madrassen utan att delge någon annan får man väl ändra syfte så mycket man vill. Precis som om man sparar till en moped men kommer på att man vill ha en cykel i stället ....

    Eller om man sparar i syfte att köpa julklappar till sina föräldrar, men så behöver man penagr till något man bedömmer som viltigare och köper billigare klappar istället. Har man då stulit av sina föräldrar?
Svar på tråden Lånar/tar du pengar av ditt barn?