• Anonym (MrMe)
    Äldre 16 Jul 22:04
    13408 visningar
    135 svar
    135
    13408

    Lånar/tar du pengar av ditt barn?

    "Sexton procent av föräldrarna uppger att de på så sätt "lånat" från barnen, enligt undersökningen.

    ? Som förälder och förmyndare ska man se till att pengarna går till barnens bästa. Händer det regelbundet och till ett stort belopp kan man till och med bli skadeståndsskyldig, säger Elisabeth Hedmark." Källa aftonbladet.se

    Hur gör du? Tycker du att det är rätt att det är straffbart att låna/ta pengar från sitt barns sparande?

  • Svar på tråden Lånar/tar du pengar av ditt barn?
  • Anonym (Mamma­)
    Äldre 17 Jul 22:54
    #61

    Brukar aldrig ha kontanter hemma så mina barn brukar låna ut kontanter till mig så får dom pengar på korten men inte mer en så

  • Anonym (!)
    Äldre 17 Jul 22:54
    #62
    Anonym (M) skrev 2016-07-17 22:51:10 följande:
    Har man talat om det för barnet kan jag hålla med, då har man ju i praktiken gett bort pengarna.

    Men så länge man sparar på eget konto, eller under den egna madrassen utan att delge någon annan får man väl ändra syfte så mycket man vill. Precis som om man sparar till en moped men kommer på att man vill ha en cykel i stället ....

    Eller om man sparar i syfte att köpa julklappar till sina föräldrar, men så behöver man penagr till något man bedömmer som viltigare och köper billigare klappar istället. Har man då stulit av sina föräldrar?
    Vem har ett sparande specifikt till en persons tex föräldrar julklapp ?
    Sparar man till moped o köper en cykel är det ju inte samma sak då pengarna ändå går till den som skulle ha mopeden fast i form av en cykel .
  • Anonym (ja)
    Äldre 17 Jul 22:58
    #63
    Anonym (!) skrev 2016-07-17 22:44:18 följande:
    Du har taggarna utåt i ditt sätt att skriva .
    Kanske för att jag tycker många resonerar oerhört dumt. Skulle jag inte få använda mina egna pengar bara för att tanken vid något tillfälle varit att barnen skulle få dem senare. Trams!
  • Äldre 17 Jul 22:59
    #64

    Min äldsta dotter fick 5000 kr i gåva av sin farmor första julen som sattes på ett sparkonto där vi hade förfoganderätt var för sig p g a att man var tvungen till det med internetbanken på den banken. Inte hade jag räknat med att han upprepade gånger skulle "låna" alla pengarna på det kontot, då han hade tillgång till det. Dottern förlorade ju räntan på så vis medan den fanns. I mina ögon var det upprepad stöld även om pengarna kom tillbaks. Efter ett samtal med farmor bestämde vi att de skulle flyttas och så skedde så småningom.

    Nackdelen är ju att de behövde ligga i mitt namn och jag har fler barn, så det kan bli bekymmer arvsmässigt om jag skulle gå bort i förtid. Jag har börjat skriva ner vilka pengar de fått av vem på de spar- och fondkonton de har via mig för att det lättare ska bli rätt, men egentligen krävs väl ett riktigt testamente.

    Att jag skulle låna barnens pengar skulle kräva en extrem krissituation, jag anser att de är "heliga" och inte längre mina även om kontot är upprättat i mitt namn. Mest oro känner jag för att jag skulle gå bort innan barnen blir myndiga och att pappan till äldsta lägger vantarna på dem, så hon inte får dem.

    Min nuvarande sambo vill inte utsättas för frestelse så därför ligger barnens sparande i mitt namn, det är ändå jag som sparar till dem utöver de gåvor de får vid jul och födelsedagar.

  • Äldre 17 Jul 23:04
    #65

    Jag/vi sparar inte i barnens namn. Men man skulle ju kunna se vårt långsiktiga sparande som ett sparande till barnen och det har vi inte nallat/lånat av.

  • Anonym (M)
    Äldre 17 Jul 23:05
    #66
    Anonym (!) skrev 2016-07-17 22:54:40 följande:

    Vem har ett sparande specifikt till en persons tex föräldrar julklapp ?

    Sparar man till moped o köper en cykel är det ju inte samma sak då pengarna ändå går till den som skulle ha mopeden fast i form av en cykel .


    Det kan mam väl göra, lägga undan en slant varje månad till juklappar?

    Och sen kommer bågot

    viktigare emellan och juklappakontot halveras.

    Men min poäng var att så länge man nu inte (av någon outgrundlig anledning) talat om till mamma att du ska få en julklappa för 500kr så gör man inget moraliskt fel om det visar sig att man bara har råd med 250 kr

    Dvs så länge det handlar om ens eget privata budgetupplägg eller ambition för sitt sparande finns det väl inget omoraliskt i att ändra sitt budgetupplägg eller sin ambition med sparande?
  • Anonym (!)
    Äldre 17 Jul 23:10
    #67
    Anonym (M) skrev 2016-07-17 23:05:26 följande:
    Det kan mam väl göra, lägga undan en slant varje månad till juklappar?

    Och sen kommer bågot

    viktigare emellan och juklappakontot halveras.

    Men min poäng var att så länge man nu inte (av någon outgrundlig anledning) talat om till mamma att du ska få en julklappa för 500kr så gör man inget moraliskt fel om det visar sig att man bara har råd med 250 kr

    Dvs så länge det handlar om ens eget privata budgetupplägg eller ambition för sitt sparande finns det väl inget omoraliskt i att ändra sitt budgetupplägg eller sin ambition med sparande?
    Till just föräldrar ? Till julklappar överlag ja men just till specifik person ?
  • Äldre 17 Jul 23:12
    #68

    Här sparar vi till barnen . Barnbidraget går direkt in på varsitt konto till dom o vi skulle aldrig röra det .

  • Anonym (M)
    Äldre 17 Jul 23:40
    #69

    Visst skulle man väl kunna göra det. Tex känna att mamma är värd en extra stor klapp i år och lägga undan en hundralapp i månaden i en burk...

    Eller bestämma att barnet ska få en klapp för 2000:- men närmare jul inse att de där pengarna behövs bättre till annat och ändra ambitionen till tusen kr.

    Men egebtligen är det helt irrelevant för min poäng hur vanligt det är att man gör så. Poängen är ju ändå den samma - om jag har tänkt att ge min mamma 1200:- i julklapp (utan att informera mamma om detta) men sen ändrar mig till 600:-- begår jag en omoralisk handling gentemot mamma då?


    Anonym (!) skrev 2016-07-17 23:10:39 följande:

    Till just föräldrar ? Till julklappar överlag ja men just till specifik person ?


  • Anonym (!)
    Äldre 17 Jul 23:54
    #70
    Anonym (M) skrev 2016-07-17 23:40:27 följande:

    Visst skulle man väl kunna göra det. Tex känna att mamma är värd en extra stor klapp i år och lägga undan en hundralapp i månaden i en burk...

    Eller bestämma att barnet ska få en klapp för 2000:- men närmare jul inse att de där pengarna behövs bättre till annat och ändra ambitionen till tusen kr.

    Men egebtligen är det helt irrelevant för min poäng hur vanligt det är att man gör så. Poängen är ju ändå den samma - om jag har tänkt att ge min mamma 1200:- i julklapp (utan att informera mamma om detta) men sen ändrar mig till 600:-- begår jag en omoralisk handling gentemot mamma då?


    Nä poängen är långt ifrån den samma som att spara till sina barn . Mycket dålig jämförelse .

    Vi skulle ha ca 20 olika sparkonton bara till julklappar om vi skulle göra så , vi köper åt ca 20 per . Haha herregud
Svar på tråden Lånar/tar du pengar av ditt barn?