• Anonym (MrMe)
    Äldre 16 Jul 22:04
    13409 visningar
    135 svar
    135
    13409

    Lånar/tar du pengar av ditt barn?

    "Sexton procent av föräldrarna uppger att de på så sätt "lånat" från barnen, enligt undersökningen.

    ? Som förälder och förmyndare ska man se till att pengarna går till barnens bästa. Händer det regelbundet och till ett stort belopp kan man till och med bli skadeståndsskyldig, säger Elisabeth Hedmark." Källa aftonbladet.se

    Hur gör du? Tycker du att det är rätt att det är straffbart att låna/ta pengar från sitt barns sparande?

  • Svar på tråden Lånar/tar du pengar av ditt barn?
  • Anonym (!)
    Äldre 18 Jul 08:30
    #81
    nernu skrev 2016-07-18 08:11:41 följande:

    Hur i hela friden kan man spara stora summor till sina barn om inte ens har en buffert för oförutsedda utgifter? Helt obegripligt...


    Håller med .
  • Anonym (Hen kommer att klara sig)
    Äldre 18 Jul 08:43
    #82

    Vi sparar inte specifikt till vårt barn.

    När alla utgifter är betalda och vi har satt en slant på sparkontot så lever vi på pengarna som finns kvar på den månaden.

    Vi har ett barn och det vi äger kommer att tillfalla hen när vi väl dör.

    Om vi inte blir sjuka innan så kommer vi att stå för körkort, första bilen och allt annat som hen kan behöva/vilja ha.

  • Äldre 18 Jul 10:05
    #83

    Har aldrig rört barnens sparkonton.
    Mår till och med dåligt när jag tar pengar ur barnens sparbössor/kuvert där födelsedagspengar sparas och där då givaren sagt att ex de 500kr som barnet fick i present ska gå till vinterskor eller så till barnet och jag köper det till barnet...
    Har samma känsla kring att använda presentkort som barnen fått.

    Om barnen får pengar av släkten för att kunna köpa en ny cykel, så tar vi ändå inte av de pengarna när vi sedan väl köper en ny cykel...

    Vet inte varför vi är sådana!


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (!)
    Äldre 18 Jul 11:31
    #84
    Mandel skrev 2016-07-18 10:05:13 följande:

    Har aldrig rört barnens sparkonton.
    Mår till och med dåligt när jag tar pengar ur barnens sparbössor/kuvert där födelsedagspengar sparas och där då givaren sagt att ex de 500kr som barnet fick i present ska gå till vinterskor eller så till barnet och jag köper det till barnet...
    Har samma känsla kring att använda presentkort som barnen fått.

    Om barnen får pengar av släkten för att kunna köpa en ny cykel, så tar vi ändå inte av de pengarna när vi sedan väl köper en ny cykel...

    Vet inte varför vi är sådana!


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
    Låter som oss . Men det är skönt den dagen dom är "vuxna" att ge dom dessa sparade pengar kan jag lova :)
  • Äldre 18 Jul 13:23
    #85
    Anonym (!) skrev 2016-07-18 11:31:12 följande:
    Låter som oss . Men det är skönt den dagen dom är "vuxna" att ge dom dessa sparade pengar kan jag lova :)
    Grejen är väl bara den att barnen har typ mer sparade pengar än vad jag har
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (!)
    Äldre 18 Jul 13:24
    #86
    Mandel skrev 2016-07-18 13:23:18 följande:
    Grejen är väl bara den att barnen har typ mer sparade pengar än vad jag har
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
    Så är det dock inte för oss
  • Äldre 18 Jul 13:30
    #87
    Anonym (!) skrev 2016-07-18 13:24:08 följande:
    Så är det dock inte för oss
    Fast jag har så jag klarar mig ändå
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Äldre 18 Jul 13:31
    #88

    Vi sparar till sonen i våra namn. Vi tar några tusenlappar varje år från hans konto för att köpa vinterutrustning mm till honom. Det är allt.

    Jag känner ingen ågren för detta.

  • Anonym (Emma)
    Äldre 18 Jul 15:07
    #89

    Ni som tar av pengarna ni sparat åt era barn, varför sparar ni till dem? Det är ju skillnad om man har ett konto till barnet som ska gå till saker som cyklar osv. Men om man sparar en viss summa i månaden för att barnet ska få pengarna när det är vuxet förstår jag ärligt inte hur man har mage att ta av dessa. Jag sparar varje månad till barnen. Jag tänker inte ens på att dessa pengar finns. Jag vill ge mina barn en bra start i vuxenlivet. Om man behöver ta av pengarna har man uppenbarligen inte råd att spara till barnen och då kanske det är bättre att sänka summan. Arv, ersättningar från försäkringar och pengar barnet fått i present är ännu värre att ta av.

  • modsey
    Äldre 18 Jul 15:52
    #90
    Anonym (Emma) skrev 2016-07-18 15:07:48 följande:

    Ni som tar av pengarna ni sparat åt era barn, varför sparar ni till dem? Det är ju skillnad om man har ett konto till barnet som ska gå till saker som cyklar osv. Men om man sparar en viss summa i månaden för att barnet ska få pengarna när det är vuxet förstår jag ärligt inte hur man har mage att ta av dessa. Jag sparar varje månad till barnen. Jag tänker inte ens på att dessa pengar finns. Jag vill ge mina barn en bra start i vuxenlivet. Om man behöver ta av pengarna har man uppenbarligen inte råd att spara till barnen och då kanske det är bättre att sänka summan. Arv, ersättningar från försäkringar och pengar barnet fått i present är ännu värre att ta av.


    Nu spar inte vi i barnens namn utan i gemensamma konton där vi kan ta ifrån o putsa ut till saker som starter vid flytt, körkort o liknande.

    Men jag ser inte heller problemet med det du skriver om. Behöver folk pengarna så finns det ju pengar i familjen och då är det väl bra om det finns och att det finns . Det är väl ingen mänsklig rättighet att få en summa pengar på 18 års dagen !
Svar på tråden Lånar/tar du pengar av ditt barn?