• Anonym (MrMe)

    Lånar/tar du pengar av ditt barn?

    "Sexton procent av föräldrarna uppger att de på så sätt "lånat" från barnen, enligt undersökningen.

    ? Som förälder och förmyndare ska man se till att pengarna går till barnens bästa. Händer det regelbundet och till ett stort belopp kan man till och med bli skadeståndsskyldig, säger Elisabeth Hedmark." Källa aftonbladet.se

    Hur gör du? Tycker du att det är rätt att det är straffbart att låna/ta pengar från sitt barns sparande?

  • Svar på tråden Lånar/tar du pengar av ditt barn?
  • Anonym (Linda)
    modsey skrev 2016-07-18 18:38:31 följande:
    Eftersom man spar pengarna själv är det helt i din ordning att göra så.

    Man gär så gott man kan o det är inte olagligt
  • Anonym (!)
    modsey skrev 2016-07-18 18:38:31 följande:
    Eftersom man spar pengarna själv är det helt i din ordning att göra så.

    Man gär så gott man kan o det är inte olagligt
    Jag har aldrig sagt att det är olagligt . Jag säger att har man inte råd att spara både åt sig själv o barnen bör ens eget sparande gå före
  • modsey
    Anonym (!) skrev 2016-07-18 18:41:34 följande:

    Jag har aldrig sagt att det är olagligt . Jag säger att har man inte råd att spara både åt sig själv o barnen bör ens eget sparande gå före


    Ja o det är ju det de här familjerna gör. De tar pengar när de krisar. Kanske blev någon sjuk, arbetslös, finanskris, skilsmässa. ...livet. kanske är det egna sparade tömt.
  • Anonym (!)
    modsey skrev 2016-07-18 18:53:12 följande:
    Ja o det är ju det de här familjerna gör. De tar pengar när de krisar. Kanske blev någon sjuk, arbetslös, finanskris, skilsmässa. ...livet. kanske är det egna sparade tömt.
    Är det inte sparat i barnets namn är det upp till dom men står det i barnets namn är det inte deras pengar . Det är min åsikt att man inte tar andras pengar man gett bort .
  • modsey
    Anonym (!) skrev 2016-07-18 18:55:23 följande:
    Är det inte sparat i barnets namn är det upp till dom men står det i barnets namn är det inte deras pengar . Det är min åsikt att man inte tar andras pengar man gett bort .
    din personliga åsikt men inte samhällets eller lagens.
    Jag har full förståelse att familjen gör det innan  de ansöker om ex socialbidrag eller låter bli att köpa frukt och mjölk för att pengarna är slut.
  • Anonym (!)
    modsey skrev 2016-07-18 19:06:33 följande:
    din personliga åsikt men inte samhällets eller lagens.
    Jag har full förståelse att familjen gör det innan  de ansöker om ex socialbidrag eller låter bli att köpa frukt och mjölk för att pengarna är slut.
    Var har ts pratat om lagar ?
  • Anonym (Hlaw)

    Till att börja med redan i trådstarten.


    Anonym (!) skrev 2016-07-18 19:30:24 följande:

    Var har ts pratat om lagar ?


  • Jennie med ie

    OK. Så det är alltså bättre att inte spara undan med tanke att det ska gå till barnen framöver alls när man har utrymme för det än att riskera att man i framtiden p g a omständigheter man inte kan förutspå kan mista det utrymmet?

  • Anonym (ne)

    Måste ha haft en väldigt tur då som klarat undan att ta nåt ifrån barnens sparande, trots studier, arbetslöshet, separation, deltidsarbete och samtidigt ändå haft råd med att spara till dem!

  • Ecilalle

    Nu har ju jag inga barn, men min morsa "lånade" 1000kr från mig och 200 från syrran, vi blev skitarga pga att hon inte hade frågat, men vi fick tillbaka dubbelt

Svar på tråden Lånar/tar du pengar av ditt barn?