• Anonym (MrMe)
    Äldre 16 Jul 22:04
    13412 visningar
    135 svar
    135
    13412

    Lånar/tar du pengar av ditt barn?

    "Sexton procent av föräldrarna uppger att de på så sätt "lånat" från barnen, enligt undersökningen.

    ? Som förälder och förmyndare ska man se till att pengarna går till barnens bästa. Händer det regelbundet och till ett stort belopp kan man till och med bli skadeståndsskyldig, säger Elisabeth Hedmark." Källa aftonbladet.se

    Hur gör du? Tycker du att det är rätt att det är straffbart att låna/ta pengar från sitt barns sparande?

  • Svar på tråden Lånar/tar du pengar av ditt barn?
  • Anonym (Hlaw)
    Äldre 18 Jul 21:06

    Tja ingen har väl sagt emot att man rent allmänt inte kan det?

    Men.., Då hade du rimligen haft råd att spara MER till dem under tider du inte var sjuk eller arbetslös eller deltidsarbetande eller... Vilken tur du inte gjorde det för då hade du enligt vissas resonemang stulit mellanskillnaden mellan beloppen. Hu!


    Anonym (ne) skrev 2016-07-18 20:44:55 följande:

    Måste ha haft en väldigt tur då som klarat undan att ta nåt ifrån barnens sparande, trots studier, arbetslöshet, separation, deltidsarbete och samtidigt ändå haft råd med att spara till dem!


  • modsey
    Äldre 18 Jul 21:07
    Anonym (ne) skrev 2016-07-18 20:44:55 följande:

    Måste ha haft en väldigt tur då som klarat undan att ta nåt ifrån barnens sparande, trots studier, arbetslöshet, separation, deltidsarbete och samtidigt ändå haft råd med att spara till dem!

    Ja om du klarade det betyder ju det att alla gör det. För alla har ju exakt samma situationer i livet. * jisses*


  • Anonym (!)
    Äldre 18 Jul 21:09
    Anonym (Hlaw) skrev 2016-07-18 20:02:43 följande:

    Till att börja med redan i trådstarten.


    Frågeställningen var väl om man har tagit/lånat pengar av barnen ?
    Inte vad lagen säger
  • Äldre 18 Jul 21:11

    Om jag nu t ex sparar 2000kr/mån på eget konto i syfte att bekosta t ex vidare studier och körkort för mitt barn, avser att fortsätta med det men senare p g a förändrade omständigheter behöver sänka till 500kr/mån, stjäler jag då 1500kr varje månad från honom?

  • Anonym (Hlaw)
    Äldre 18 Jul 21:14

    TS skriver om att det är straffbart och kan leda till skadestånd. Där har du svaret på var TS pratar om lagen.


    Anonym (!) skrev 2016-07-18 21:09:46 följande:

    Frågeställningen var väl om man har tagit/lånat pengar av barnen ?

    Inte vad lagen säger


  • modsey
    Äldre 18 Jul 21:14
    Jennie med ie skrev 2016-07-18 21:11:22 följande:

    Om jag nu t ex sparar 2000kr/mån på eget konto i syfte att bekosta t ex vidare studier och körkort för mitt barn, avser att fortsätta med det men senare p g a förändrade omständigheter behöver sänka till 50

    0kr/mån, stjäler jag då 1500kr varje månad från honom?


    Japp du tjuvaktiga människa. Blir det sen så illa att du måste ta någon tusenlapp från barnens konton för att laga tänder eller dryga ur en sjukpenning i stället för att servera sämre mat till barnen eller låta dem avstå från fotbollen . Då är du riktigt oärlig!
  • Anonym (Tar inte från mina barn!)
    Äldre 18 Jul 21:14
    Anonym (Linda) skrev 2016-07-18 17:32:28 följande:
    Du tror att livet ser likadant ut från det att första barnet föds tills det sista barnet flyttar hemifrån?

    Du förstår inte att saker kan hända på vägen som gör att man måste ställa om sin ekonomi?  Jag tycker synd om dig.
    Fast, om förutsättningarna ändras får man väl sänka summan man sparar eller göra uppehåll i barnens sparande. Jag skulle inte ta av de pengar som vi sparat till barnen eller pengar de fått i present. Man stjäl inte från sina barn! Jag tycker synd om dina barn om du har tagit av deras sparade medel.
  • Anonym (Hlaw)
    Äldre 18 Jul 21:14

    Så måste det ju vara enligt vissas resonemang.


    Jennie med ie skrev 2016-07-18 21:11:22 följande:

    Om jag nu t ex sparar 2000kr/mån på eget konto i syfte att bekosta t ex vidare studier och körkort för mitt barn, avser att fortsätta med det men senare p g a förändrade omständigheter behöver sänka till 500kr/mån, stjäler jag då 1500kr varje månad från honom?


  • Äldre 18 Jul 21:16

    Inte bara om de tas från barnets konto, utan även från mitt eget. Pengar barnet inte ens är medvetet om finns där.


    modsey skrev 2016-07-18 21:14:32 följande:

    Japp du tjuvaktiga människa. Blir det sen så illa att du måste ta någon tusenlapp från barnens konton för att laga tänder eller dryga ur en sjukpenning i stället för att servera sämre mat till barnen eller låta dem avstå från fotbollen . Då är du riktigt oärlig!


  • modsey
    Äldre 18 Jul 21:21
    Anonym (Tar inte från mina barn!) skrev 2016-07-18 21:14:33 följande:

    Fast, om förutsättningarna ändras får man väl sänka summan man sparar eller göra uppehåll i barnens sparande. Jag skulle inte ta av de pengar som vi sparat till barnen eller pengar de fått i present. Man stjäl inte från sina barn! Jag tycker synd om dina barn om du har tagit av deras sparade medel.


    Så du skulle hellre låta fina barn sluta på fotbollen eller själv gå med trasiga tänder mot att ta från barnens konto.
Svar på tråden Lånar/tar du pengar av ditt barn?