• Äldre 26 Jul 21:31
    87039 visningar
    133 svar
    133
    87039

    Ni i 30-40års åldern

    Undrar hur ni som är 30-40års åldern har det ekonomiskt? Hur mycket/lite pengar har ni? Vd jobbar ni med och hur mycket/lite tjänar ni?

    Hur mycket har ni i kapital och hur bekvämt lever ni? Är ni nöjda? Vilka mål har ni?

  • Svar på tråden Ni i 30-40års åldern
  • Äldre 5 Aug 22:34
    #31

    Gift, har tre barn, 39 år med lön på ca 40' mannen ung samma. Relativt nybyggt hus, lån på 3,6 milj, 2 nya bilar utan lån, ca 400' sparande blandat i aktier och på bankkonton, åker på solsemester och skidsem samt någon weekend både med barnen och utan varje år. Lever gott och unnar oss i vardagen, tycker att vi har det bra!

    Några direkta mål har vi inte satt upp men det finns ju mycket på önskelistan! Segelbåt, växthus, fler och längre resor, spara ihop en miljon... Vill dock inte försaka för mycket i vardagen för att uppnå detta. Har ni andra satt upp ekonomiska mål?

  • gbgumm­an
    Äldre 6 Aug 07:40
    #32
    Rosébubbel skrev 2016-08-05 22:34:31 följande:

    Gift, har tre barn, 39 år med lön på ca 40' mannen ung samma. Relativt nybyggt hus, lån på 3,6 milj, 2 nya bilar utan lån, ca 400' sparande blandat i aktier och på bankkonton, åker på solsemester och skidsem samt någon weekend både med barnen och utan varje år. Lever gott och unnar oss i vardagen, tycker att vi har det bra!

    Några direkta mål har vi inte satt upp men det finns ju mycket på önskelistan! Segelbåt, växthus, fler och längre resor, spara ihop en miljon... Vill dock inte försaka för mycket i vardagen för att uppnå detta. Har ni andra satt upp ekonomiska mål?


    Har ni 80 000kr brutto ihop? Eller netto?
  • Äldre 6 Aug 09:26
    #33

    Brutto

  • gbgumm­an
    Äldre 6 Aug 09:51
    #34
    Rosébubbel skrev 2016-08-06 09:26:25 följande:

    Brutto


    Åh tänker jag rätt när jag räknar och inser att ni har ca 60 000kr netto
    Typ samma som vi rätt ofta vi har 57000
    Vi kommer ha lite lägre lån. (3,3 miljoner)Inga billån
    Ändå kan jag inte få in några resor i vår kalkyl. Visserligen spar jag mycket men då inte till semester utan bara för att lägga på hög men det känns viktigt som buffert att ha en stor buffert. Till pension renovering (även nytt hus blir gammalt. Spar barnbidragen också. Tänker att jag vill amortera en del också. Hur mycket lägger ni undan till semester. Imponerad över hur mycket ni får in i er budget. Vi handlar mat och vin för ca 1500kr i veckan (mest mat dock hehe) barnen har billiga sporter men 5000-6000kr om året kostar det nog. Du frågar om vad vi drömmer om. Vi vill åka utomlands någon gång närmsta åren. Semester får vi ändå då vi får låna en stuga precis vid havet i Tylösand gratis. Tycker du vi spar/amorterar för mycket. Vi har bara 40% belåningsgrad så vi kan budgetera mindre amortering.
  • Äldre 6 Aug 12:08
    #35

    Vad härligt det låter med Tylösand! Perfekt att kunna låna gratis!

    Vi sparar oxå barnbidragen till barnen, pensionssparande, lägger undan lite grann till huset varje mån men det är mer till att användas efter hand som vi gör grejer i trädgården el inköp av nya möbler. Till resor sätter vi av 5000:-/mån sen brukar vi iofs när det är kortare weekend resor ta det löpande, sätter oxå in en del till aktier varje mån.

    Jag tror att du/ni gbgumman har ett betydligt mer långsiktigt tänk än vi har och därför sätter av mer till olika syften. Vårt hus är värderat till ca 5,2 milj så vår belåningsgrad är ju oxå mycket högre än er.

    Du verkar ha stenkoll på budget och vart pengarna går, jag har inte lika god koll på hur mycket som faktiskt går till mat, barnens aktiviteter mm...

  • gbgumm­an
    Äldre 6 Aug 12:38
    #36

    Jo lite kontroll freak är jag. Vi håller på och bygger så jag har inte testat att leva ännu. Bara gjort en budget med våra vanor.

  • Äldre 6 Aug 12:54
    #37
    gbgumman skrev 2016-08-06 12:38:50 följande:

    Jo lite kontroll freak är jag. Vi håller på och bygger så jag har inte testat att leva ännu. Bara gjort en budget med våra vanor.


    Fast det är bra att ha koll!!
  • Äldre 7 Aug 22:12
    #38
    gbgumman skrev 2016-08-05 07:59:16 följande:
    Vi har inte det lånet än. (Ca 3,5 miljon) Vi börjar bygga i höst. Vi kommer ha det lånet och amortera en summa varje månad. Vi kommer inte kunna amortera klart under vår livstid i den takten. Jag vet att jag kommer ärva ett obelånat hus med bra läge. Har vi råd kommer vi behålla båda och har vi inte råd kommer vi välja ett. Eller så kommer vi sälja vårt nya hus som gamla. Huset skulle om det var klart kunna säljas för ca 8-8,5 miljon för grannhuset gick nyss för 9 miljoner. Och även om bostadsmarknaden sjunker så kommer vi troligtvis ha ett stort övervärde. Då kan vi köpa en liten lägenhet och behålla det andra huset. Kommer troligtvis även ärva runt en miljon i pengar då jag vet att mina föräldrar har det men aldrig gör av med något även om jag tjatar om att de bör unna sig något. Min man kommer nog också ärva då de har tillgångar. Men det kan man inte räkna med. Mina föräldrar är mycket öppna i sådana frågor och vi har pratat om det. Så man kan nästan säga att vi är fyra om denna affär. Jag är ensambarn.
    Det känns ju väldigt sorgligt att inte kunna betala av eller amorterat klart bolån under era livstid. 
  • Äldre 7 Aug 22:45
    #39

    32 år med en nettoinkomst på strax över 30 tkr. Mannen är 34 och tjänar något liknande. Vi har en snart 3-åring och en nykomling på g. Båda jobbar heltid men kan flexa så vi får mycket tid med familjen. 

    Bostadsrätt (en liten 3:a) värde 4,5 milj och lån på 1,7 milj + en 10 år gammal bil :) 
    Totalt ca 1,4 milj i sparande, räntekonto resp aktier/fonder.

    Vi lever gott och har som mål att köpa stuga i närheten av Stockholm. Inte det billigaste, därför sparar vi så mycket vi kan, utan för den sakens skull leva snålt.

  • Äldre 7 Aug 22:47
    #40
    Guapa skrev 2016-08-07 22:45:42 följande:

    32 år med en nettoinkomst på strax över 30 tkr. Mannen är 34 och tjänar något liknande. Vi har en snart 3-åring och en nykomling på g. Båda jobbar heltid men kan flexa så vi får mycket tid med familjen. 

    Bostadsrätt (en liten 3:a) värde 4,5 milj och lån på 1,7 milj + en 10 år gammal bil :) 
    Totalt ca 1,4 milj i sparande, räntekonto resp aktier/fonder.

    Vi lever gott och har som mål att köpa stuga i närheten av Stockholm. Inte det billigaste, därför sparar vi så mycket vi kan, utan för den sakens skull leva snålt.


    Just det - är civilingenjör inom byggbranschen. 
Svar på tråden Ni i 30-40års åldern