• nyfikenkvinna

    Ni i 30-40års åldern

    Undrar hur ni som är 30-40års åldern har det ekonomiskt? Hur mycket/lite pengar har ni? Vd jobbar ni med och hur mycket/lite tjänar ni?

    Hur mycket har ni i kapital och hur bekvämt lever ni? Är ni nöjda? Vilka mål har ni?

  • Svar på tråden Ni i 30-40års åldern
  • Baby Lei
    nåntingannat skrev 2017-10-28 22:11:59 följande:
    Ja något större delen är vinsten. Dock amorterade jag av ung 900k innan jag sålde lägenheten. Vissa tycker att jag har jättemycket cash, dock har ju priserna stigit i Sthlm otroligt mkt och 2M räcker inte långt.
    Men det kan räka som kontantinsats för att få ett bättre förhandlingsläge med banken tex. Om du nu skulle vilja köpa en bostad igen i framtiden :)
  • PeterT
    Jag: ca 150000 Netto
    Fru: ca 54000 Netto

    2 Barn & Hund
    Båda har tjänstebil
    Bor i ett hus på landet, värde ca 4-5milj.
    Aktier på ca 6Milj.
  • nyfikenkvinna
    PeterT skrev 2017-11-01 21:40:18 följande:

    Jag: ca 150000 NettoFru: ca 54000 Netto

    2 Barn & Hund

    Båda har tjänstebilBor i ett hus på landet, värde ca 4-5milj.Aktier på ca 6Milj.


    Bra inkomster! Vad jobbar ni med?
  • donny

    Helt sjukt vad folk lyckas spara pengar.

    Vi tjänar inte speciellt mycket ca 40. 000 netto. Huslån på knappt miljonen. Inga övriga lån. 2barn (dyrt)

    Vi lyckas i princip inte spara nånting har ca 20.000 i besparingar.

  • Baby Lei

    40 år, sambo två barn i förskoleåldern.
    jag har 75.000 i bruttolön, min man är egen företagare och tar ut 32.400 brutto / månad, men har då aktieutdelning en gång per år istället. (brukar hamna mellan 200-500.000)

    Vi har lån på ungefär 50% av vår lägenhets dagsvärde. (5.000.000)

    Ungefär 1.200 000 i olika aktier


    Lever ganska enkelt. Lagar oftast middag hemma, köper det vi vill ha men har inte lyxvanor. Blandar nyköpta och ärvda kläder till barnen.

    Har ingen bil. Hyr vid behov, taxi vid behov.

    Reser ganska ofta, beror på vem man jämför med :) 
    Kanske en längre resa per år, ibland två, ibland ingen. Någon längre helg inom Europa kanske två gånger per år. (nästan alltid för att hälsa på vänner så inga hotellkostnader i så fall) Inrikes med flyg eller tåg för att hälsa på släkt eller vänner tre-fyra gånger per år. (inget hotell då heller)

  • Baby Lei
    donny skrev 2017-11-02 07:19:13 följande:

    Helt sjukt vad folk lyckas spara pengar.

    Vi tjänar inte speciellt mycket ca 40. 000 netto. Huslån på knappt miljonen. Inga övriga lån. 2barn (dyrt)

    Vi lyckas i princip inte spara nånting har ca 20.000 i besparingar.


    Ja det är ju dyrt med barn. Och det är ju såklart lättare att kunna spara om man har en högre inkomst. Hur mycket skulle ni vilja spara per månad? 
  • sigge1235

    30 år lön 31-34 000, mannen tjänar 34 000. Bor i hyresrätt men ska köpa hus och kommer då ha lån på 4 miljoner och inte så mycket sparande kvar eftersom det mesta går till k-insats. Ett barn på väg och en bil (betalar ca 4 k i månaden). Inga andra lån. Ganska låga utgifter i övrigt och duktiga på att spara. Så det blir att bygga upp ett nytt sparande nu efter huset. 

    Om ni hade våra löner, skulle ni tycka 4 miljoner i lån var för mycket? Vi klarar våra räkningar + mat och annat nödvändigt på en av våra löner, det har vi som regel att kunna göra. När jag är f-ledig blir mina pengar nöje och spar för oss under den perioden. 

  • sigge1235
    sigge1235 skrev 2017-11-02 12:26:59 följande:

    30 år lön 31-34 000, mannen tjänar 34 000. Bor i hyresrätt men ska köpa hus och kommer då ha lån på 4 miljoner och inte så mycket sparande kvar eftersom det mesta går till k-insats. Ett barn på väg och en bil (betalar ca 4 k i månaden). Inga andra lån. Ganska låga utgifter i övrigt och duktiga på att spara. Så det blir att bygga upp ett nytt sparande nu efter huset. 

    Om ni hade våra löner, skulle ni tycka 4 miljoner i lån var för mycket? Vi klarar våra räkningar + mat och annat nödvändigt på en av våra löner, det har vi som regel att kunna göra. När jag är f-ledig blir mina pengar nöje och spar för oss under den perioden. 


    Ja, kanske ska tillägga att vi alltså sparat till insatsen och inte sålt med vinst eller fått pengar. Och detta på mindre än två år, hade inget sparande innan. 
  • Twinkle Little Star
    donny skrev 2017-11-02 07:19:13 följande:

    Helt sjukt vad folk lyckas spara pengar.

    Vi tjänar inte speciellt mycket ca 40. 000 netto. Huslån på knappt miljonen. Inga övriga lån. 2barn (dyrt)

    Vi lyckas i princip inte spara nånting har ca 20.000 i besparingar.


    Jag har ansträngt mig mycket för att kunna spara, men aldrig på sådant som är viktigt. Dvs; har för många år sedan gjort mig av med dyra prenumerationer, lagt om försäkringar, betalat av billån osv så fort jag kunnat för att inte lägga så mycket på ränta, har jag behövt något har jag letat på internet efter billigast pris osv.

    Däremot så reser jag ofta och gärna med barnen, har husdjur, köper bra mat (men kollar extrapriser), köper snygga märkeskläder (på nätet hittar man ofta bra reor)... Så man får lägga ned lite extra tid på att hitta det man vill ha, men sparar många tusenlappar i längden.


    Var orolig när jag separerade för att jag inte skulle kunna spara - men sparar mellan 6-7000 kr i månaden i alla fall. Det har blivit lätt efter alla år av träning att tänka ekonomiskt och det är jag glad för, annars hade mitt singelliv blivit tråkigare

  • BLURGT

    34k/månad. Nästan avbetald lägenhet, värd ca 1,3m. Sparar ingenting på längre sikt. Har alltid runt 50k på kontot. Reser för alla pengar. 35 år. Ensamstående. Inga barn.

Svar på tråden Ni i 30-40års åldern