• Äldre 30 Jul 23:17
    68973 visningar
    282 svar
    282
    68973

    Nån som har koll på BB-personalens "skyldigheter"?

    Ligger på BB efter att ha fått akut kejsarsnitt med tvillingar. Förlorade 2,6 liter blod så det har dom fått ge mig nytt, plus att jag fått krampanfall utav att stora luftbubblor i mina tarmar. Ingen höjdarsituation med andra ord..

    Nu till min fråga..

    Första natten var personalen inne och erbjöd sig att ta barnen över natten eftersom jag inte ens kunde röra mig i sängen pga smärta. (Pappa behöver sova hemma med våra andra barn) men andra natten hade jag en ny sköterska som inte alls verkade villig att hjälpa till med detta. Jag fick i princip tjata mig till att dom kunde ha barnen. Nu är det tredje natten och samma sköterska kommer in när jag plingar . Fick dumma kommentarer som:

    "Men varför vill du inte ha dina barn hos dig?" Jag förklarar att jag kommer ju inte åt dom när dom spyr, piper, tappar nappen mm.. Vilket sker typ hela tiden. Bara dumma kommentarer från henne och slutar i princip med att hon säger "vi får väl se sen då".

    Ingår det i deras jobb att ha barnen över natt om mamman inte kan eller "får dom lov" att säga nej?

    Nu har jag bunkrat upp dom provisoriskt i min säng för att se om jag kan klara av de själv, för vill inte ens att den bitterfi**an ska ha mina söner.

    Vore otroligt tacksam för svar!

  • Svar på tråden Nån som har koll på BB-personalens "skyldigheter"?
  • Äldre 30 Jul 23:28
    #1

    Be om att få prata med chefssköterskan. Det där är inte okej!

  • Äldre 30 Jul 23:48
    #2
    Cross83 skrev 2016-07-30 23:28:47 följande:

    Be om att få prata med chefssköterskan. Det där är inte okej!


    Tack för svar! Ja jag ska se till att få prata med någon imorgon om det.

    jag sa att det tar ju mig jättelång tid om jag ska resa mig för att nå mina pojkar när dom skriker eller nåt , pga smärtan . Då fick jag till svar "ja det får ju bara ta den tid det tar"...

    Känner sig ju som en Jätte dålig mamma då när man inte vill nåt hellre än att ta hand om sina barn men man klarar det ju inte ensam på natten! :/
  • Äldre 30 Jul 23:50
    #3

    Det är inte så att de är vaksamma på förlossningsdepression/anknytningsproblem (men uttrycker det klumpigt)? Självklart tycker jag att du ska få hjälp, tänker bara att de vill ha koll så att du inte ligger där och "inte vill ha" dina barn. (OBS fattar att det inte är fallet för dig, försöker bara tänka ut möjliga anledningar till agerandet.)

  • Äldre 30 Jul 23:59
    #4
    malintherese01 skrev 2016-07-30 23:48:26 följande:
    Tack för svar! Ja jag ska se till att få prata med någon imorgon om det.

    jag sa att det tar ju mig jättelång tid om jag ska resa mig för att nå mina pojkar när dom skriker eller nåt , pga smärtan . Då fick jag till svar "ja det får ju bara ta den tid det tar"...

    Känner sig ju som en Jätte dålig mamma då när man inte vill nåt hellre än att ta hand om sina barn men man klarar det ju inte ensam på natten! :/
    Nej du är ingen dålig mamma! Du ligger där för att du ska få hjälp. Du behöver vila för att kunna återhämta dig snabbare.
    Sköterskan ska jobba. Hon uppbringar lön på sin arbetstid.
    Jag förlorade mycket blod (fick blodtransfusion) och opererades 2 timmar efter min senaste förlossning. Första natten var det inte tal om att min son skulle vara hos mig. De hämtade honom i den lilla vagnen och sa att jag måste vila. Det var inte ens förhandlingsbart. Jag låg kvar i en vecka och de första dagarna frågade dom på kvällen om de skulle ta honom över natten. Då ville inte jag det, men jag fick i alla fall välja.
    När du träffar läkaren imorgon, så tycker jag att du frågar honom eller henne varför du ligger där eftersom du inte får någon hjälp.
    Som det verkar vara nu så skulle du ju få mer hjälp hemma av din man.
  • Äldre 31 Jul 00:00
    #5
    glutten skrev 2016-07-30 23:50:45 följande:

    Det är inte så att de är vaksamma på förlossningsdepression/anknytningsproblem (men uttrycker det klumpigt)? Självklart tycker jag att du ska få hjälp, tänker bara att de vill ha koll så att du inte ligger där och "inte vill ha" dina barn. (OBS fattar att det inte är fallet för dig, försöker bara tänka ut möjliga anledningar till agerandet.)


    Det skulle ju faktiskt kunna vara en rimlig tanke.. Men med tanke på hur hon uttrycker sig och hur totalt ointresserad hin verkar vara så tror ju inte alls att det är så.. :/

    Har ju barnen själva jag och sambon här hela dagarna (dom kommer bara in med ersättning och ger mig medicin) och vi har de väldigt trevligt med övrig personal.

    Men jag ska ta upp det med någon av sköterskorna imorgon så får jag se vad dom säger.
  • Äldre 31 Jul 00:25
    #6
    Cross83 skrev 2016-07-30 23:59:01 följande:

    Nej du är ingen dålig mamma! Du ligger där för att du ska få hjälp. Du behöver vila för att kunna återhämta dig snabbare.

    Sköterskan ska jobba. Hon uppbringar lön på sin arbetstid.

    Jag förlorade mycket blod (fick blodtransfusion) och opererades 2 timmar efter min senaste förlossning. Första natten var det inte tal om att min son skulle vara hos mig. De hämtade honom i den lilla vagnen och sa att jag måste vila. Det var inte ens förhandlingsbart. Jag låg kvar i en vecka och de första dagarna frågade dom på kvällen om de skulle ta honom över natten. Då ville inte jag det, men jag fick i alla fall välja.

    När du träffar läkaren imorgon, så tycker jag att du frågar honom eller henne varför du ligger där eftersom du inte får någon hjälp.

    Som det verkar vara nu så skulle du ju få mer hjälp hemma av din man.


    Tack! Jag vet ju att det är så det är meningen att det ska funka.. För alla andra är hur hjälpsamma som helst! Som det är nu så hoppas jag ju på att jag ska slippa ringa på henne för det känns liksom som att hon tycker att jag bara är jobbig :/ och så ska det ju absolut inte vara :/
  • Äldre 31 Jul 07:25
    #7

    Vill bara skicka en kram! Jag hade min man hos mig nonstop efter mitt akutsnitt - kom inte upp ur sängen utan hjälp trots smärtstillande. De borde ju absolut hjälpa dig men vet inte vad de har för skyldigheter tyvärr. Hur länge till ska du vara där? Du kanske har det bättre hemma där din man kan hjälpa dig.

  • Äldre 31 Jul 07:59
    #8

    Jag låg på neonatal på ackis och fick ingen hjälp trots att jag blev själv, akutsnittad och åt värktabletter.
    Eftersom mitt barn var inskriven där men jag på en annan avdelning egentligen så fick jag ingen mat heller förutom kaffe och macka i dagrummet.
    Värsta mardrömmen.

  • Äldre 31 Jul 08:02
    #9

    Medicin skulle jag inte heller få men en snäll sköterska ifrån avdelningen jag var inskriven på kom med dem på eget bevåg.

  • Äldre 31 Jul 08:52
    #10

    Låter konstigt. När minnesord föddes i v 36 och mådde ändå bra men skrek HELA tiden och jag car trött och hade baby blues så tog sköterskan henne på natten så jag skulle kunna sova och få krafter för dagspasset och återhämta mig inför hemgång. Tycker du absolut ska få hjälp. Prata med någon om detta idag. Mvh

Svar på tråden Nån som har koll på BB-personalens "skyldigheter"?