• Anonym (Rädd)

    rädsla inför förlossning nr 2

    2014 föddes min son i v.35 efter vattenavgång v.34. Jag sattes igång och förloppet skenade snabbt iväg från 0-100 och resulterade i att sonens hjärtljud dippade i samband med en enda lång värk from hell. Ingen smärtlindring hann vi med utan det blev snabbt akut att få ut honom. Vid tredje försöket med sugklocka kom han!

    Smärtan och dödsångesten jag upplevde börjar nu göra sig påmind med ett par veckor kvar till förlossning nr två. Hade jag fått önska hade jag velat ha klart innan att om förlossningen går åt fel håll snittar man istället för den där klockan som orsakade mig väldigt mycket smärta. Går det att få igenom?

    Jag sprack inte super mycket men tillräckligt för att känna stor rädsla för att det ska bli värre denna gång. Stämmer det att har man förlösts med sugklocka och spruckit förr är risken att spricka mindre nästa gång?

  • Svar på tråden rädsla inför förlossning nr 2
  • Anonym (solrosfrö)

    det är mkt svårt att få igenom att på förhand bli lovad ett snitt istället för sugklockeförsök, speciellt om du tidigare är vaginalförlöst med el utan sugklocka. men om däremot barnets huvud står väldigt högt och aldrig kommer passerar spinae trots interventioner, ja då bör man inte försöka sig på klocka utan avsluta med sectio. du sa att på 3e försöket lyckades klockan, menar du att klockan släppte 2 ggr..? el kanske du menar att på 3e draget (dvs 3e krystvärken med sugklocka) kom barnet? det låter normalt att det tar några drag innan barnet kommer. skulle barnet komma på första draget, låter det mer som att barnet kommer så lätt att det då egentligen hade varit onödigt med klockan från början. oavsett om man är förlöst med sugklocka eller ej är så är risken för bristningar mindre vid nästkommande förlossning (såvida barnet inte är gigantiskt mkt större än tidigare barn (flera kg's skillnad typ)) och bristningar som uppstår är oftast mycket mindre, såvida inte man blivit klippt el fått mycket ärrvävnad där nere och är väldigt 'stram' i huden.

    jag tror det kommer gå väldigt bra vid din nästa förlossning, att du redan fött ett barn gör att förutsättningarna för dig att ha ett raskt och riskfritt krystskede är mycket goda vid kommande förlossning. önskar dig lycka till och hoppas detta svar kan minska din oro.

  • Anonym (Ingen fara)

    Min första förlossning slutade med sugklocka efter en lång förlossning med epidural där jag var helt slut och inte orkade själv. Barn nr 2 kom ut efter 2 timmar på sjukhuset! Utan bedövning och helt naturligt. En underbar förlossning i jämförelse! Så andra förlossningen var helt annorlunda!

Svar på tråden rädsla inför förlossning nr 2