• Äldre 10 Aug 00:42
    3967 visningar
    11 svar
    11
    3967

    Vagn till utevila på dagis

    Hej! Vår dotter har börjat på en förskola där dem sover ute i vagn året runt. Hon är precis påväg att växa ur sin vagn, en Brio Smile. Speciellt om hon ska ha åkpåse och/eller overall och så i vinter. Hon är ca. 85 cm lång nu. Att sitta i vagnen kommer nog gå bra nåt år till, när man går på stan, åker buss osv., men vi hade ju trott att sova-i-vagnen dagarna var förbi. Tills hon började på det här dagiset.

    Vi måste alltså köpa en ny vagn enbart för att ha på dagis. Jag undrar om någon har några tips på märken/modeller som passar lite större barn (2-3 år). Sittvagn men gärna med fullt liggläge och helst inte allt för dyr eftersom den bara kommer användas som dagis-/extravagn? Vi har kollat på begagnade vagnar men många ser så obekväma/hårda ut. Finns det någon bra och prisvärd vagn som ligger mitt emellan typ en sulky och en dyr vagn (t.ex Brio Go eller Emmaljunga eller Kronan vagnarna)?

    Tack på förhand! Glad

  • Svar på tråden Vagn till utevila på dagis
  • Äldre 10 Aug 00:51
    #1

    Hmm varför ska du behöva fixa en sovplats för barnet på dagiset för?


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Äldre 10 Aug 01:01
    #2

    Har dom inga vagnar på förskolan låna ut?

  • Äldre 10 Aug 05:40
    #3

    Vår dotter sover i en äldre Kronan duo som vi köpte för en 1000lapp på blocket. Den är jättestor (tyvärr är de mindre nu) och rymlig. Men vi har den bara på fsk och en annan vagn hemma. Många andra har Emmaljunga eller Kronan sulky.

    Om du tycker de ser hårt ut kan du ju lägga i en dyna/liggunderlag, isolerar bra också. Sen har de ju åkpåse också.

    Kan inte rekommendera att köpa en ny vagn för de är inte direkt försiktiga med dem och det år synd om den blir skadad :)

  • Caramb­olan
    Äldre 10 Aug 07:03
    #4

    Vår 3,5-åring sover fortfarande bra i vår Emmaljunga Ozone. Du kan ju köpa en sliten begagnad vagn om den bara ska sovas i :)

  • Äldre 10 Aug 07:16
    #5

    Köp inte en ny vagn. Dom blir inte behandlade ömt. Står ofta ute hela tiden dessutom vilken kan innebära mögel. Har dom ett isolerat förråd dom förvarar vagnarna i när dom inte använts? Om inte ifrågasätt det. Gamla kronan är ett bra tips. Även äldre Emmaljunga eller brio.

  • Äldre 10 Aug 07:20
    #6

    Min långa son har sovit i sin Emmaljunga city cross tills han slutade sova nu vid 3 år. Det funkade bra tills han blev över 100 cm typ. :)

  • Äldre 10 Aug 07:51
    #7
    viseversa skrev 2016-08-10 07:16:00 följande:

    Köp inte en ny vagn. Dom blir inte behandlade ömt. Står ofta ute hela tiden dessutom vilken kan innebära mögel. Har dom ett isolerat förråd dom förvarar vagnarna i när dom inte använts? Om inte ifrågasätt det. Gamla kronan är ett bra tips. Även äldre Emmaljunga eller brio.


    Här tar dom in vagnarna när dom inte sover i dom , det finns ett rum för vagnar inne i värmen .
  • Äldre 10 Aug 07:56
    #8

    Jag skulle satsa på en äldre begagnad Enmaljunga City cross, Sport, Edge eller motsvarande. Alt en Brio Happy. Rejäla vagnar, men gör ju inget när den mest bara ska stå där.

  • Äldre 10 Aug 08:48
    #9
    Holma skrev 2016-08-10 07:51:59 följande:
    Här tar dom in vagnarna när dom inte sover i dom , det finns ett rum för vagnar inne i värmen .
    Vad bra. Dock verkar det inte vara så på alla ställen. Utan där får dom stå under tak i regn och rusk och bli förstörda.
  • Äldre 10 Aug 11:37
    #10

    Mina barn har sovit en en gammal Emmaljunga classic (är väl motsvarande sittdel som finns på vissa av deras modeller än). Har fungerat jättebra! Brukar finnas att få nästan gratis på Blocket eller loppisar. På vår förskola stod vagnarna ute under tak och det fungerade också fint. 

  • Äldre 10 Aug 15:15
    #11

    Jag tror nog de flesta vagnar av "äldre" modell fungerar, alltså innan de nya konstiga sitsarna kom som ska vara både liggdel och sittdel. Min dotter är över 90 cm lång och jag har inte ens tänkt tanken att det inte skulle fungera. Vi har en Emmaljunga. 

    Hon sover utomhus under tak, vagnen har regnskydd och på sommaren myggnät. Efter användning förvarades den första perioden i korridoren till förskolan innan de byggde en ny förskola med ett särskilt hus med vagnsförvaring, jag tror det är uppvärmt. De tar ut vagnarna på förmiddagen och drar in dem inför mellanmålet.

Svar på tråden Vagn till utevila på dagis