• Äldre 11 Aug 07:40
    84215 visningar
    1112 svar
    +3
    1112
    84215

    Vad är bra med mångkultur?

    Först så måste jag göra 3 saker tydliga:
    1 - Alla människor har ett okränkbart människovärde som i alla fall vid födseln är lika. Med stigande ålder kan ju alla individer, oavsett ursprung, agera så att hans/hennes människovärde minskar, men det är ju undantag. Alla människor förtjänar respekt och "en andra chans" just bara för att de är människor.
    2 - Med "kultur" här så menar jag jag både religion, mentalitet och traditioner i ett vidare perspektiv. Den som diskuterar de exakta definitionerna av dessa begrepp har missat grundfrågan.
    3 - Med kultur menar jag INTE saker som hudfärg.

    Den politiskt korrekta människan i dagens Sverige ska hylla mångkultur, men handen på hjärtat - Är det bra?

    Det finns ju massor av kulturella uttryck (se punkt 2 ovan) som jag tror att alla normala Svenskar anser är odiskutabelt elände, så som t.ex hedersvåld, tvångsgifte och könsstympning. Och av all världens konflikter så har nästan alla sin grund i motsättningar mellan folk av olika kulturer eller religioner.

    Är det då rätt att "odla" grunden för dessa motsättningar? Jag tänker att grunden för att upprätthålla kulturella skillnader är:
    - Religiösa friskolor.
    - Nybyggnation av religiösa byggnader med karaktäristisk arkitektur (det gäller naturligtvis alla religioner).
    - Hemspråksundervisning. Kanske inget som odlar motsättningar, men de som känner att de vill bevara språket som de pratar hemma kan sköta den biten själva- Tid och pengar måste i första hand gå till att lära nya Svenskar Svenska. Goda kunskaper i Svenska bidrar till att minska klyftan mellan människor (och därmed kulturer).

    Men jag kanske är helt ute och cyklar, för mångkultur kanske är bra. Jag kan dock inte se någon annan otvivelaktig fördel än att vi får hit en massa bra matkultur. Allt annat är flummigt PK-jidder i mina öron. Men finns det något riktigt positivt med mångkultur? Vad kan vi lägga i den positiva vågskålen när den negativa är fylld med tiggeri, homofobi, kvinnoförtryck och lättkränkthet mm? 

  • Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?
  • Äldre 4 Oct 00:18
    #31
    nattuv skrev 2016-10-04 00:13:19 följande:
    Du kanske kan visa på någon forskning som stödjer dina teser?

    Det är då främst nummer två om invandrare och kontakter i hemländerna som är av intresse. Och då framförallt om det finns någon forskning kring att knyta flyktingar till ett företag för att få ett försprång vid ett lands återuppbyggnad.
    Behöver ju inte handla om återuppbyggnad, de kan ha kontakter i andra länder än hemlandet. En gammal polare som flyttat till USA eller Holland, en släkting som bosatt sig någon annanstans... Många språk går dessutom att använda i flera länder. Arabiska är ett stort språk, liksom spanska och kinesiska. Att ha någon som kan samtala med dessa, och som kan de kulturella koderna har klart bättre chans att fixa en deal än en som omedvetet gör bort sig på grund av språkförbistring och okunskap.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Äldre 4 Oct 00:47
    #32
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-04 00:18:34 följande:
    Behöver ju inte handla om återuppbyggnad, de kan ha kontakter i andra länder än hemlandet. En gammal polare som flyttat till USA eller Holland, en släkting som bosatt sig någon annanstans... Många språk går dessutom att använda i flera länder. Arabiska är ett stort språk, liksom spanska och kinesiska. Att ha någon som kan samtala med dessa, och som kan de kulturella koderna har klart bättre chans att fixa en deal än en som omedvetet gör bort sig på grund av språkförbistring och okunskap.
    Vilket är varför man använder sig av lokala agenter och bedriver kurser i kultur för de som skall skickas på utlandsuppdrag. Men nu var det särskilt frågan om att koppla flyktingar till företag som en brygga för att få lukrativa kontrakt vid uppbyggnaden av olycksdrabbade områden som intresserade mig.
  • Äldre 4 Oct 08:34
    #33
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-03 23:50:11 följande:
    Såvida du inte på allvar menar att Fredrick Reinfeldt, Anders Borg och resten av Allianstopparna är invandrare så ser jag inte riktigt hur det här förfallet du talar om har med invandringen att göra.
    Ha ha ha!
  • Äldre 4 Oct 09:01
    #34
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-03 23:58:26 följande:

    Vad som är bra:


    * Folk med andra erfarenheter, andra idéer, andra tankesätt bidrar med dessa, och kan så bidra till utveckllingen av både samhället och av teknologi samt olika lösningar som företag och samhälle behöver.

    * Folk från andra länder har ofta kontakter kvar i dessa länder, och kan skapa nya handelsvägar som gynnar handeln i Sverige, och som kan bidra till ett bättre diplomatiskt klimat med landet i fråga.

    * Folk som kan flera språk kan tänka på fler sätt, vilket tangerar min första punkt. Fler språk underlättar också handel och diplomati med andra länder.

    * Sverige får en kulturell injektion, något som behövs för att hålla kulturen levande och flexibel. Kulturer som vägrar ta in nytt, och som bara stirrar bakåt, tenderar att förfalla och hamna på efterkälken. Lite som en bitter gubbe eller gumma som minns sin ungdoms dagar, men missar partyt de kunde ha om de bara öppnade dörren.


    - Naturligtvis så finns det väl en positiv effekt av att blanda erfarenheter, men man ska ju komma ihåg att Sverige byggde (utan någon invandring) upp världens mest fredliga, jämställda, hälsosamma, korruptionsfria etc etc och bästa land fram till 70-talet. Sverige hade mer patent, världsstjärnor (idrott, musik, industri, medicin) / capita än något annat land i världen. Är det sannolikt att den "mångkultur" vi jobbar på idag bidrar positivt på något av dessa områden?

    - Jag är tveksam till om kontakter skapar handel, utan jag tror att handel i första hand kommer av att det finns en efterfrågan.Finns bara efterfrågan så öppnar sig sedan vägar på något vis. Men man kan ju fråga sig vad som är bra med globalisering, där vi skickar djur och varor kors och tvärs över vårt överexploaterade klot?

    - Språk.... När det kommer till internationell handel så är språken pengar och engelska.

    - Kulturell injektion - Jag förstår hur du tänker, och hade jag kunnat se det så hade jag hyllat det, men tyvärr så ser jag Rinkeby och Rosengård... Den injektion som kommer från dessa ställen kan i alla fall jag inte säga är övervägande positiv (och då har jag ändå bott ett år i Rinkeby).

    Vill man vara positiv så kan man till och med påstå att krig leder till något gott genom den forcerade utveckling som ofta följer, men det känns en aning ansträngt när det också innebär så mycket lidande.
  • Äldre 4 Oct 09:47
    #35
    Farfallos skrev 2016-10-04 09:01:52 följande:
    - Språk.... När det kommer till internationell handel så är språken pengar och engelska.
    Nja, språk är kinesiska, spanska, tyska mm. Plus engelska såklart. Och arabiska om man vill bedriva handel med något arabland.
  • Äldre 4 Oct 10:06
    #36
    absalon skrev 2016-09-23 17:34:44 följande:
    Endast hårda diktaturer som Nordkorea har lyckats långvarigt förhindra uppkomsten av mångkultur. Vill vi ha det så?
    Vi lever i en allt mer globaliserad värld. Mångfald är bättre än enfald!
    Tror nog Japan kan klassas som rätt så etniskt och kulturellt homogent. Det finns någon enstaka procent icke-japanska etniciteter i det landet. Kulturella influenser utifrån har de ändå klarat av att ta in: Coca-Cola och rock ´n roll.

    Det behövs ingen mångkultur, som ordet normalt sett används i Sverige, för att ta in kulturella influenser.
  • Äldre 4 Oct 10:12
    #37
    nattuv skrev 2016-10-04 00:13:19 följande:
    Du kanske kan visa på någon forskning som stödjer dina teser?

    Det är då främst nummer två om invandrare och kontakter i hemländerna som är av intresse. Och då framförallt om det finns någon forskning kring att knyta flyktingar till ett företag för att få ett försprång vid ett lands återuppbyggnad.
    Det är redan visat att den faktorn är näst intill noll:

    http://tino.us/2013/11/flyktinginvandring-har-inte-okat-exporten/

    Ett stort problem för det önskemålet är att dagens invnadrare till största delen kommer från u-länder och icke-fungerande stater som Somalia, Eritrea, Afghanistan, Syrien, "Palestina" osv ...
  • Äldre 4 Oct 10:18
    #38
    K Kalle skrev 2016-10-04 09:47:29 följande:
    Nja, språk är kinesiska, spanska, tyska mm. Plus engelska såklart. Och arabiska om man vill bedriva handel med något arabland.
    Norge, Finland, Danmark, UK, USA och Tyskland står för hälften av den svenska exporten. Övriga Europa står för ytterligare 25%.

    http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Utrikeshandel/Sveriges-handelspartners/

    Talet om andra språk än engelska som nödvändigt för exporten är kraftig överdrivet och det som gäller i så fall är primärt tyska, och lite franska.
  • Äldre 4 Oct 10:24
    #39
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-03 23:58:26 följande:

    Vad som är bra:


    * Folk med andra erfarenheter, andra idéer, andra tankesätt bidrar med dessa, och kan så bidra till utveckllingen av både samhället och av teknologi samt olika lösningar som företag och samhälle behöver.

    * Folk från andra länder har ofta kontakter kvar i dessa länder, och kan skapa nya handelsvägar som gynnar handeln i Sverige, och som kan bidra till ett bättre diplomatiskt klimat med landet i fråga.

    * Folk som kan flera språk kan tänka på fler sätt, vilket tangerar min första punkt. Fler språk underlättar också handel och diplomati med andra länder.

    * Sverige får en kulturell injektion, något som behövs för att hålla kulturen levande och flexibel. Kulturer som vägrar ta in nytt, och som bara stirrar bakåt, tenderar att förfalla och hamna på efterkälken. Lite som en bitter gubbe eller gumma som minns sin ungdoms dagar, men missar partyt de kunde ha om de bara öppnade dörren.


    Vi behöver inget mångkulturellt samhälle, som det normalt sett används i Sverige idag, för att ta in nya idéer och nya kulturella influenser.

    Mångkultur i Sverige idag är snarast någon slags idé om att alla kulturer och religioner är likvärdiga och skall accepteras sida vid sida. Andra kulturer skall inte behöva anpassa sig till Sveriges rådande majoritetskultur och tvärtom skall svenska värderingar och normer förskjutas för att de nya kulturerna och religionerna skall få plats på samma villkor.

    Den typen av samhällen har aldrig fungerat någonsin i världshistorien utan ett hårt tryck utifrån (läs: Jugoslavien).
  • Arenam­an
    Äldre 4 Oct 10:29
    #40
    Flash Gordon skrev 2016-10-04 10:06:09 följande:

    Tror nog Japan kan klassas som rätt så etniskt och kulturellt homogent. Det finns någon enstaka procent icke-japanska etniciteter i det landet. Kulturella influenser utifrån har de ändå klarat av att ta in: Coca-Cola och rock ´n roll.

    Det behövs ingen mångkultur, som ordet normalt sett används i Sverige, för att ta in kulturella influenser.


    Jag är ofta i Tokyo på affärsresa och de västerländska influenserna har kommit så pass långt att det fortfarande är svårt att få tag på bra kaffe. Än mindre bra västerländsk mat. Beställde hamburgare i Dogenzaka i Shibuya och fick den serverad med ett stekt ägg för att nämna ett exempel.

    Japan är ett fantastiskt land på många sätt men västerländskt är det inte.
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?