• Anonym (anony­m)
    Äldre 14 Aug 08:40
    11133 visningar
    62 svar
    62
    11133

    mamman tillåter allt

    Min son har träfat en kvinna som har 2 barn sen tidigare och de har flyttat ihop. Problemet är att de bara har en 3-rumslägenhet och då delar barnen rum, flickan är ca 10 och pojken ca 7. Problemet (som min pojke kommer till och berättar ) är att flickan kommer alltid in i deras sovrum och lägger sig i deras dubbelsäng och ska sova. Och hon har en egenhet att hon pratar i sömnen varje natt, och är lite smått överviktig så hon tar rätt stor plats. Min son är lång och det är precis så han flickvän och han får plats i deras säng. Och då vill flickan också sova där så det blir trångt utav sjutton. Båda jobbar och ska upp tidigt. Saken är att min son börjar bli så sjukt trött på detta. HAN har sagt till flickan stanna i sängen för hon är så pass stor nu (snart 11). Han har sagt till deras MAMMA (flickvän) att säga åt flickan. Men mamman är väldigt ...vet inte hur jag ska uttrycka det...mesig, eller alldeles för mjuk när det gäller barnen. Barnen tar lätt till gnäll för att få som de vil och hon faller för minsta tjafs och ger med sig och är inte ett dugg konsekvent.
    Detta börjar tära på sonen som är så sjukt trött på jobbet. Många gånger har han sovit på soffan, skrikit och skällt. Han har pratat med mamman hur många gånger som helst om hur viktigt det är för honom att flickan sover i sin säng. Mamman har sovit på soffan för hon blivit sur på min son osv
    Det är rena highchaparall hemma hos dem på nätterna.
    Saken är att när mamman var singel fick bägge barnen sova i hennes dubbelsäng.
    Fast de diskuterar och kommer överens om att inte låta det ske fler gånger så när det väl händer så låter hon flickan vara kvar....
    och sonen exploderar av ilska...
    Jag har försökt ge dem råd, men inget hjälper. Någon som vet hur man bryter detta beteende? Varför är mamman så inkonsekvent när det gäller barnen?
    Finns ingen pappa med i bilden till barnen

  • Svar på tråden mamman tillåter allt
  • Äldre 14 Aug 08:58
    #1

    Om barnen har sovit med sin mamma tidigare så tycker jag det låter lite okänsligt att dels tvinga ihop dem med mammas nya kille dels tvinga dem att sova ensamma samtidigt. Det är två stora förändringar på en gång. Visst klarar man det som barn, men det blir säkert lättare för dem om man tar en sak i taget. Det är din son som har gjort intrång i flickans liv och kastat ut henne från hennes sovplats - inte tvärtom.

  • Äldre 14 Aug 09:01
    #2

    Alltså den enda jag ser som gör fel är din son. Exploderar av ilska för att ett barn som är van vid att sova hos sin mamma, sover hos sin mamma? Väljer man att gå in i ett förhållande där det finns barn så får man leva med att det finns barn. Vill din som verkligen vara den som tar deras mamma ifrån dom? Barnen är vana att få sova vid sin mamma. Uppenbarligen är flickan inte redo att sluta. Han får anpassa sig. Han har ingen rätt att explodera.

  • Anonym (anony­m) Trådstartaren
    Äldre 14 Aug 09:08
    #3

    jag behöver ett tips på hur han ska bete sig då, ska han gå ut och lägga sig på soffan som han brukar? 
    När han och mamman pratar med flickan och förklarar att nu måste du börja lära dig att sova i din egen säng så förstår hon, men det är precis som om det glöms bort när det är natt.

  • Anonym (S)
    Äldre 14 Aug 09:12
    #4
    +1

    Din son gör rätt som säger ifrån. Mamman borde ha avvant barnen att sova med henne för länge sedan!. De borde sova i sina egna sängar. Hon kan inte ha ett fungerande förhållande någonsin när hon måste ha en stor unge i sängen som borde redan ha blivit mer självständig. Det säger ju sig självt. Helt galet.

    Om mamman inte lyssnar så tror jag tyvärr inte att något kan hjälpa. Tycker att din son har gjort vad han kunnat. En vuxen människa är svår att ändra på speciellt ovaner.

  • Äldre 14 Aug 09:16
    #5
    Anonym (anonym) skrev 2016-08-14 09:08:59 följande:

    jag behöver ett tips på hur han ska bete sig då, ska han gå ut och lägga sig på soffan som han brukar? 

    När han och mamman pratar med flickan och förklarar att nu måste du börja lära dig att sova i din egen säng så förstår hon, men det är precis som om det glöms bort när det är natt.


    För att hon inte är redo! Det är inte bara att lägga sig i sin egen säng och så vips förändras ens behov. Ja, han får ha tålamod. Hade min partner exploderat av ilska för att mitt barn söker närhet och trygghet hade min partner inte varit kvar länge.. vilket hemskt osympatisk drag. Jag hade inte varit pigg på att försöka lösa situationen utan bara slängt ut honom. Det är inte den typen av människor jag vill ha runt mina barn.

    Men. Om mamman är beredd att jobba på det kan hon följa med barnet tillbaks till sängen, natta om henne där. Så barnet fortsatt får sin trygghet från mamman men ändå ligger i sin egen säng.

    I annat fall så ja, din son bör gå ut och lägga sig i soffan utan att explodera.
  • Anonym (Lösni­ngar)
    Äldre 14 Aug 09:20
    #6

    Finns några enkla lösningar - större säng?
    En extra madrass redo under sängen de har som går att dra fram på golvet och lägga sig på. Att kolla om det finns något som gör flickans rum mysigare - nattbelysning, sänghimmel, något annat som gör henne tryggare.

  • Anonym (Wildr­at)
    Äldre 14 Aug 09:21
    #7
    -1
    Anonym (anonym) skrev 2016-08-14 09:08:59 följande:

    jag behöver ett tips på hur han ska bete sig då, ska han gå ut och lägga sig på soffan som han brukar? 
    När han och mamman pratar med flickan och förklarar att nu måste du börja lära dig att sova i din egen säng så förstår hon, men det är precis som om det glöms bort när det är natt.


    Större säng är ett alternativ. Eller att dottern får en säng som är stor nog så han kan lägga sig där istället. Dessutom ska han prata med mamman, inte dig. DE måste komma fram till en lösning som funkar för alla parter. Jag tycker du behöver uppfostra honom lite mer och lära honom att han ska diskutera med mamman och ev barnen, inte komma och gnälla hos dig. Har han alltid varit osjälvständig? Dags för dig att lära honom att bli vuxen i så fall.
  • Anonym (Nanon­ym)
    Äldre 14 Aug 09:21
    #8

    sonen och flickvännen kan gå till en familjeterapeut och prata och få stöd i strategier för hur de ska tackla barnen och sina egna beteenden.

  • Äldre 14 Aug 09:22
    #9

    Mamman behöver nog, som redan skrivits, gå upp och natta om flickan i hennes egen säng om hon ska lära sig att somna om där.

    Vi har ett liknande problem då båda våra barn (2 och 5 år) ibland hamnar i vår säng = trångt. Vi har löst det genom att den som blivit för trött får sova i gästsängen några nätter. Då blir det gott om plats i stora sängen och alla sover bra.

    I teorin vill vi natta om vårt stora barn i hennes säng - vilket hon går med på när vi gör det. Men man tänker inte så smart när man blir väckt kl 02:15. Då vill man bara somna om så fort det går.

    Kan de skaffa en smal säng till flickan att ställa bredvid deras?

  • Äldre 14 Aug 09:26
    #10
    +1
    Anonym (Wildrat) skrev 2016-08-14 09:21:08 följande:

    Större säng är ett alternativ. Eller att dottern får en säng som är stor nog så han kan lägga sig där istället. Dessutom ska han prata med mamman, inte dig. DE måste komma fram till en lösning som funkar för alla parter. Jag tycker du behöver uppfostra honom lite mer och lära honom att han ska diskutera med mamman och ev barnen, inte komma och gnälla hos dig. Har han alltid varit osjälvständig? Dags för dig att lära honom att bli vuxen i så fall.


    Med tanke på att han och flickvännen tillsammans pratar med flickan kan vi nog ta för givet att de diskuterar saken. Det är väl inte fel att fråga sina föräldrar? Det gör jag också gärna. De är ju nästan 30 år äldre och mer erfarna än jag. Att be om hjälp är klokt - inte osjälvständigt. Om fler begrep det skulle många må bättre här i världen.
Svar på tråden mamman tillåter allt