• Onix

    BF maj 2017

    Hej! Är det någon fler som nyligen plussat och har BF i maj som vill följas åt? Plussade i veckan och BF beräknas vara 3 maj.

  • Svar på tråden BF maj 2017
  • Yopas

    Detta kanske är en dum fråga, men hur räknar man ut vilken vecka man är i? Om man ska beräkna från den sista mensens första dag så är jag i vecka 5 nu, men det digitala graviditetstestet (clearblue) visade vecka 1-2. Vad är det man ska gå efter egentligen? Vilken vecka räknas jag vara i? Haha :o

  • Anotherone
    Yopas skrev 2016-09-15 16:17:35 följande:

    Detta kanske är en dum fråga, men hur räknar man ut vilken vecka man är i? Om man ska beräkna från den sista mensens första dag så är jag i vecka 5 nu, men det digitala graviditetstestet (clearblue) visade vecka 1-2. Vad är det man ska gå efter egentligen? Vilken vecka räknas jag vara i? Haha :o


    Clearblue Digital talar om hur lång tid som gått sedan befruktningen skedde.
    När du (och senare barnmorskan) räknar så utgår du från sista mensen vilket ju var omkring 10-14 dagar tidigare.
    Så båda är rätt!
  • Anotherone

    Enklast är att du utgår från sista mensens första dag.
    Och sen om man är i 4+6 säger vi, då är man i femte veckan eftersom man fullgjort fyra veckor och sex dagar.
    Jag är i 7+3, alltså i vecka 8.

  • Yopas
    Anotherone skrev 2016-09-15 16:23:29 följande:

    Clearblue Digital talar om hur lång tid som gått sedan befruktningen skedde.

    När du (och senare barnmorskan) räknar så utgår du från sista mensen vilket ju var omkring 10-14 dagar tidigare.

    Så båda är rätt!


    Anotherone skrev 2016-09-15 16:24:24 följande:

    Enklast är att du utgår från sista mensens första dag.

    Och sen om man är i 4+6 säger vi, då är man i femte veckan eftersom man fullgjort fyra veckor och sex dagar.

    Jag är i 7+3, alltså i vecka 8.


    Tack snälla ni för klargörelsen :D snurrigt såhär i början! Det är tur att ni finns! :)
  • Anotherone
    Yopas skrev 2016-09-15 16:30:36 följande:
    Anotherone skrev 2016-09-15 16:24:24 följande:

    Enklast är att du utgår från sista mensens första dag.

    Och sen om man är i 4+6 säger vi, då är man i femte veckan eftersom man fullgjort fyra veckor och sex dagar.

    Jag är i 7+3, alltså i vecka 8.


    Tack snälla ni för klargörelsen :D snurrigt såhär i början! Det är tur att ni finns! :)
  • Bebisbubbla

    Hur tänker ni med träningen så här i ett tidigt stadie av graviditeten? (Är i vecka 6 nu med vårt första barn)

    Hur länge kan/bör man köra benböj, utfall, situps?

    Läste att man ska vara försiktig med att maxa pulsen med.

  • Teresiat

    Är man van att träna så är det bara att fortsätta så som man brukar. Det var rådet jag fick förra graviditeten iaf. Jag hade problem med foglossningar med sonen, nu tänker jag försöka vara mer aktiv denna graviditet... Trots foglossningar.. Vi ser väl hur det går ;)

  • Anotherone
    Bebisbubbla skrev 2016-09-15 17:17:31 följande:

    Hur tänker ni med träningen så här i ett tidigt stadie av graviditeten? (Är i vecka 6 nu med vårt första barn)

    Hur länge kan/bör man köra benböj, utfall, situps?

    Läste att man ska vara försiktig med att maxa pulsen med.


    Jag har också tänkt köra på som vanligt. Nu har jag inte haft orken till det riktigt de senaste veckorna men jag gör ändå samma övningar som vanligt.
    Särskilt ryggen kommer bli viktig att träna känner jag, då jag redan har fått tyngre byst och märker hur det påverkar.
    Löpträningen har jag lagt ner till förmån för andra typer av kondition, som tex. spinning och roddmaskin. Jag orkar helt enkelt inte just nu.
    Förra graviditeten körde jag pass tills det var typ en månad före bf (som tex. Body Pump), får se hur mycket jag kommer orka den här gången

    Tränar man själv och inte är så van kanske det är bra att hålla sig till övningar man känner till och som är "ok" för gravida.
    Tränar man på gym eller annan gruppträning så brukar de flesta instruktörerna ha väldigt bra koll på vad som rekommenderas och vad man avråder ifrån som gravid. Plus såklart att man alltid ska lyssna på sin kropp!!

    Situps funkade inte särskilt länge förra gången, mina magmuskler delade sig tidigt och det blev som en "pyramid". Kan man inte hålla sin core eller sitt magstöd ska man inte göra den typen av övningar.
    Mitt bäcken var stabilt hela vägen så utfall och benböj var inga problem.

  • Tussilago6

    Jag funderar också över träningen, jag spelar fotboll och känner mig lite tveksam till att fortsätta fast bm säger att graviditeten är väl skyddad i magen. Men det händer ganska ofta att man får armbågar och bollar i magen och ibland ramlar man ju, jag tycker det känns så där. Vad tror ni?

Svar på tråden BF maj 2017