• Anonym (hoppa­s)
    Äldre 27 Aug 08:42
    1215 visningar
    11 svar
    11
    1215

    Förnyad NP utredning

    Hej, gjorde en neuropsykiatrisk utredning 2011 med frågeställning: Aspergers syndrom, med resultatet "Har aspergerliknande symtom men uppfyller inte kriterierna för en sådan diagnos". Frustrerande! Står oxå att: "Med tanke på utbildningsbakgrund (är högskoleutbildad) är de psykometriska resultaten betydligt lägre än förväntat varför det kan finnas behov av en ny psykometrisk utredning om ca 2 år, då undersökningsresultaten är svårtolkade." Vem känner mig bäst? Jo, jag. Så får och ska ta upp det med läkaren igen, han måste ju skriva en remiss. Det som de lägger vikt vid är att jag inte hade de tydliga symtomen som barn, men googlat och man kan visst ha varit social och aktiv som barn (jag var ängslig och så) och inåtvänd och passiv som vuxen, som jag är. Jag själv och folk runt omkring mig instämmer att jag är "lite annorlunda", tänker annorlunda och allt som ingår i diagnosen. Skulle vara så skönt att jag och människor omkring mig får en förklaring varför jag e som jag e. Diagnoser jag har är social fobi och ängslig personlighetsstörning. Bara de ligger ju nära aspergers, med läkarna borde väl veta bättre. 

  • Svar på tråden Förnyad NP utredning
  • Äldre 27 Aug 10:52
    #1

    Jag förstår inte riktigt din fundering här... VILL du har en diagnos?

    Räcker det med att du och dom omkring dig vet att du fungerar lite annorlunda? Jag menar, det verkar ju ha fungerat fram till nu och jag tvivlar att livet blir annorlunda bara för att du ev får en diagnos. Iallfall nu när du är vuxen.

  • Anonym (Jag då)
    Äldre 27 Aug 11:36
    #2

    Kanske det bara är atypisk autism? Jag uppfyllde inte heller kriterierna på Asperger, men har ändå en del autistiska drag, därför blev det Atypisk Autism på mig. 

    Innan jag blev utredd var mina diagnoser bara recidiverande depressioner och social fobi.

  • Anonym (hoppa­s) Trådstartaren
    Äldre 27 Aug 16:15
    #3
    Anonym (Jag då) skrev 2016-08-27 11:36:04 följande:

    Kanske det bara är atypisk autism? Jag uppfyllde inte heller kriterierna på Asperger, men har ändå en del autistiska drag, därför blev det Atypisk Autism på mig. 

    Innan jag blev utredd var mina diagnoser bara recidiverande depressioner och social fobi.


    Ja, får se vad läkaren säger. Är det stor skillnad på asperger och atypisk autism? Blir att googla lite. De tog sådan hänsyn till hur jag var som barn och att jag 2011 genomgick en separation som de tror påverkade resultatet. Tycker jag e lite långsökt. 
  • Anonym (blupp­)
    Äldre 27 Aug 16:21
    #4

    I neuropsykiatriska utredningar är det av vikt att undersöka barndomen då kliniska tecken ska ha funnits i tidig ålder för att diagnos ska kunna fastställas. Naturligtvis görs en helhetsbedömning utifrån all insamlad data, men fördjupad utvecklingsanamnes med en förälder eller annan vuxen är alltså en viktig del.

  • Anonym (ja)
    Äldre 27 Aug 17:54
    #5
    Anonym (hoppas) skrev 2016-08-27 16:15:45 följande:
    Ja, får se vad läkaren säger. Är det stor skillnad på asperger och atypisk autism? Blir att googla lite. De tog sådan hänsyn till hur jag var som barn och att jag 2011 genomgick en separation som de tror påverkade resultatet. Tycker jag e lite långsökt. 
    Varför svarar du inte på inlägg 1?

    Jag undrar samma sak....
  • Anonym (hoppa­s) Trådstartaren
    Äldre 28 Aug 13:47
    #6
    Scalaren skrev 2016-08-27 10:52:22 följande:

    Jag förstår inte riktigt din fundering här... VILL du har en diagnos?

    Räcker det med att du och dom omkring dig vet att du fungerar lite annorlunda? Jag menar, det verkar ju ha fungerat fram till nu och jag tvivlar att livet blir annorlunda bara för att du ev får en diagnos. Iallfall nu när du är vuxen.


    Ja, men autistiska drag är ju inte en diagnos och det tror jag stämmer så in i bängen på mig. De skrev i utredningen 2011 "Har aspergerliknande symtom men uppfyller inte kriterierna för en sådan diagnos". Och när man googlar står det: När en person inte uppfyller kriterierna för någon diagnos inom autismspektrumet, men har en begränsad förmåga till social interaktion, kommunikation OCH/ELLER föreställningsförmåga, brukar man tala om autistiska drag. Som är en komplettering till annan diagnos." Skulle känna mig lättad och förstådd om de lägger till detta, d.v.s social fobi och ängslig personlighetsstörning med autistiska drag. Det känns som jag. Jag är bara 40 år och fått sjukpension p.g.a. mina diagnoser och nu i bokstavstider så känns det som bra om jag någon gång ska våga mig ut på arbetsmarknaden igen. Ingenting har fungerat hittills.
  • Anonym (Mia)
    Äldre 28 Aug 22:42
    #7

    Jag trodde inte man kunde få två utredningar. Men fråga läkaren om denna kan skriva till att du har autistiska drag. Jag vet inte hur utredaren ska få fram att du har autism denna gången om du inte fick det första gången. Jag har varit förtidspensionerad sen jag var ca 30 år och jag vet att jag inte kommer kunna jobba mer än någon månad, sen kommer jag bli sjuk.

  • Anonym (hoppa­s) Trådstartaren
    Äldre 29 Aug 10:30
    #8
    Anonym (Mia) skrev 2016-08-28 22:42:32 följande:

    Jag trodde inte man kunde få två utredningar. Men fråga läkaren om denna kan skriva till att du har autistiska drag. Jag vet inte hur utredaren ska få fram att du har autism denna gången om du inte fick det första gången. Jag har varit förtidspensionerad sen jag var ca 30 år och jag vet att jag inte kommer kunna jobba mer än någon månad, sen kommer jag bli sjuk.


    Jo, det är sant. Så frustrerande att fobiska/ängsliga personlighetsstörningen liknar autistiska drag. Får helt enkelt se vad läkaren säger. Har ju rätt till en "second opinion". 
  • Anonym (Jag då)
    Äldre 29 Aug 15:40
    #9
    Anonym (hoppas) skrev 2016-08-27 16:15:45 följande:
    Ja, får se vad läkaren säger. Är det stor skillnad på asperger och atypisk autism? Blir att googla lite. De tog sådan hänsyn till hur jag var som barn och att jag 2011 genomgick en separation som de tror påverkade resultatet. Tycker jag e lite långsökt. 
    Ja, viss skillnad kan det absolut vara. I mitt fall så var det att jag hade förmåga att mentalisera (dvs förmågan att förutsäga o kunna förstå andras känslor, googla på det ordet, eller theory of mind), som gjorde att jag inte fick diagnosen Asperger. 
  • Anonym (ja)
    Äldre 30 Aug 07:08
    #10

    Fast om du redan har sjukersättning så spelar det väl ingen roll?

    Du är ju som du är, liksom.

  • Anonym (hoppa­s) Trådstartaren
    Äldre 1 Sep 09:27
    #11
    Anonym (ja) skrev 2016-08-30 07:08:28 följande:

    Fast om du redan har sjukersättning så spelar det väl ingen roll?

    Du är ju som du är, liksom.


    Jo, för mig gör det det. Känns som att någonting fattas mig. Men visst, jag har min sjukersättning som jag denna andra gång ansökte om bara byttes ut från sjukpenning av FK. 
Svar på tråden Förnyad NP utredning