• Äldre 5 Sep 12:27
    3035 visningar
    5 svar
    5
    3035

    Få tillbaka egen ägglossning helt plötsligt?

    Hej!

    Är det någon som har behövt äta pergotime för att bli gravida, och efter en tid helt plötsligt fått tillbaka sin egen ägglossning och blivit gravida utan pergo?

    Jag har en mild variant av PCO och blev gravid med min dotter tack vare Pergotime för 7 år sedan. 
    När jag och min nuvarande sambo skulle börja bebisverkstaden så fick det bli Pergo igen. 
    Denna gången tog det sig på första försöket, men slutade dessvärre i ett sent MA som jag fick föda ut. 

    Nu har jag fått utslag på ÄL-tester och hade en liten blödning och även hugg i äggstockarna en månad efter MA (har alltså inte haft någon mens emellan ännu) och undrar om min ÄL helt plötsligt kan ha hoppat igång av sig självt så att jag kanske t o m inte behöver Pergo något mer?

  • Svar på tråden Få tillbaka egen ägglossning helt plötsligt?
  • Äldre 5 Sep 15:04
    #1

    Även de med jättesällan egen äl och mens kan ju få äl nån gång ibland. Vet en som hade mens max 2 ggr per år och blev gravid på första försöket för då råkade hon ha äl! Sen sket det sig helt med syskonförsök så det krävdes flera IVF:er. Med ökad ålder är det också vanligare med egen äl så det är därför många PCO:are helt plötsligt lyckas på egen hand efter 40. Så en egen äl kan det visst vara. Glad

  • Äldre 5 Sep 16:11
    #2
    Jag är bara jag skrev 2016-09-05 15:04:02 följande:

    Även de med jättesällan egen äl och mens kan ju få äl nån gång ibland. Vet en som hade mens max 2 ggr per år och blev gravid på första försöket för då råkade hon ha äl! Sen sket det sig helt med syskonförsök så det krävdes flera IVF:er. Med ökad ålder är det också vanligare med egen äl så det är därför många PCO:are helt plötsligt lyckas på egen hand efter 40. Så en egen äl kan det visst vara.


    Åh, tack för svaret! Så hoppfull jag blev nu

    Hade ingen aning om att man oftare har egen ÄL med ökad ålder! Tur att det är något positivt med att bli äldre i alla fall även om jag inte passerat 40 än, haha
  • Äldre 5 Sep 16:25
    #3
    Seaflower skrev 2016-09-05 16:11:34 följande:
    Åh, tack för svaret! Så hoppfull jag blev nu smile2.gif
    Hade ingen aning om att man oftare har egen ÄL med ökad ålder! Tur att det är något positivt med att bli äldre i alla fall även om jag inte passerat 40 än, haha smile5.gif
    PCO:are blir liksom botade vid sen ålder och därmed ofta mer fertila än andra i samma ålder. Passa på säger jag bara!  Tungan ute
  • Äldre 5 Sep 21:35
    #4

    Jag är 36 och har två pergobarn födda 2010 och 2014. Första barnet blev till på första pergokuren, andra barnet åt jag pergo i 14 månader varav många med utebliven ägglossning.

    Min cykel låg tidigare på ca 40-52 dagar, om jag hade ägglossning vet jag faktiskt inte. Men efter att mensen kom tillbaka efter andra barnet har jag haft regelbundna cykler på 33 dagar och väldigt tydlig ägglossning. I mitt fall känns det sjukt retligt att kroppen nu tycks funka normalt när jag fått kämpa så för mina barn innan men vill ändå inge lite hopp att det kan kicka igång av sig själv.

    Vill också rekommendera inositol, jag är övertygad om att det var det som slutligen hjälpte mig på traven till andra barnet. Kan tillägga att jag har pcos.

    Lycka till!!!

  • Äldre 6 Sep 09:16
    #5
    Mrs Me skrev 2016-09-05 21:35:55 följande:

    Jag är 36 och har två pergobarn födda 2010 och 2014. Första barnet blev till på första pergokuren, andra barnet åt jag pergo i 14 månader varav många med utebliven ägglossning.

    Min cykel låg tidigare på ca 40-52 dagar, om jag hade ägglossning vet jag faktiskt inte. Men efter att mensen kom tillbaka efter andra barnet har jag haft regelbundna cykler på 33 dagar och väldigt tydlig ägglossning. I mitt fall känns det sjukt retligt att kroppen nu tycks funka normalt när jag fått kämpa så för mina barn innan men vill ändå inge lite hopp att det kan kicka igång av sig själv.

    Vill också rekommendera inositol, jag är övertygad om att det var det som slutligen hjälpte mig på traven till andra barnet. Kan tillägga att jag har pcos.

    Lycka till!!!


    Åh, ja jag känner också samma, så typiskt att kroppen ska rätta till sig när man närmar sig åldern där man inte vill ha fler barn

    Men nu hoppas jag ju såklart att det rättar till sig för mig just nu i alla fall

    Innan min dotter blev till 2009 så hade jag ingen mens alls, fick en starttablett för det innan jag kunde börja med Pergo. Efter henne fick jag mens i alla fall och det skapades äggblåsor men de mognade aldrig, därav Pergo och då tog det sig på första försöket.

    Hoppas på att det går lika snabbt nu om jag nu ska fortsätta ta dem!

    Jag läste lite om inositol, har aldrig hört om det innan!
Svar på tråden Få tillbaka egen ägglossning helt plötsligt?