• Äldre 6 Sep 13:04
    1921 visningar
    4 svar
    4
    1921

    Mens på utlandsresan

    Jag ska åka utomlands och skulle egentligen inte haft min mens då den skulle ha kommit förra veckan vilket den inte gjorde. Kommer alltså ha min mens när jag ska på sol&bad semester. Har aldrig varit med om detta tidigare och är orolig då jag blöder mycket. Har ni några tips? Använder tampong vilket såklart är ett plus, men rent praktiskt, kommer jag ens kunna njuta av semestern?

    Jättetacksam för svar!

  • Svar på tråden Mens på utlandsresan
  • Äldre 6 Sep 13:07
    #1

    Cykloef.

    Skjuta upp mensen till efter resan,

  • Caramb­olan
    Äldre 6 Sep 13:07
    #2

    Har du redan fått mens nu? Annars kan du ta tabletter för att skjuta upp den...

  • K med lilla E
    Äldre 6 Sep 13:47
    #3

    Ring vårdcentralen, du kan få tex primolut nor, det fick min dotter i somras och det funkade jättebra, ska tas ca tre dagar innan förväntad mens och sen när hon slutade tog de knappt två dagar så kom mensen. 

  • Äldre 6 Sep 18:27
    #4

    Lite sent påtänkt då man behöver träna lite innan man får till det men nåt till senare kanske, menskopp.Töm en gång på morgonen och en gång på kvällen (ev en gång på dagen). Går att bada utan att behöva ta ut efter varje bad som med tampong.

    Annars som övriga skriver, ta något som skjuter upp mensen ytterligare. Om du inte hinner fixa det får du köra med tampong helt enkelt. Är ni på hotellet och badar i poolen har du ju tillgång till toalett så du kan byta när du behöver. Ska ni till stranden får du hitta nåt ställe där du kan låna toalett, t ex en restaurang. Eller så väntar du med att bada tills ni ska gå tillbaka till hotellet så du kan gå på toa och byta direkt. Glöm inte att ta med en massa tamponger av det märke/modell du vill ha ifall det är svårt att få tag på på plats.

Svar på tråden Mens på utlandsresan