• Äldre 16 Sep 09:53
    4380 visningar
    5 svar
    5
    4380

    Vart bor ni?

    Hejsan!

    Ny på Familjeliv.

    Jag och min flickvän väntar vårt första barn.

    Jag skulle villa träffa och umgås med andra regnbågsfamiljer :)

    Vi bor i Helsingborg Skåne.

    Var bor ni någonstans?

  • Svar på tråden Vart bor ni?
  • Äldre 16 Sep 11:32
    #1

    Regnbågsfamilj vad är det för nåt?


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Äldre 22 Sep 19:42
    #2

    Det är en familj som består av samkönade föräldrar.

  • Äldre 22 Sep 22:07
    #3
    SannA_1986 skrev 2016-09-22 19:42:04 följande:
    Det är en familj som består av samkönade föräldrar.

    Ok det hade jag ingen aning om..
    Men utan att låta dum hur kan den ena av er bli med barn?


    Vet givetvis att man ska ha sex vid rätt tillfälle med en man men hur har ni gjort? och vem har valt att bli mamma och varför..


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Äldre 24 Oct 20:46
    #4
    Frontline skrev 2016-09-22 22:07:49 följande:

    Ok det hade jag ingen aning om..
    Men utan att låta dum hur kan den ena av er bli med barn?


    Vet givetvis att man ska ha sex vid rätt tillfälle med en man men hur har ni gjort? och vem har valt att bli mamma och varför..


    Hej, jag kan svara på detta då jag också väntar barn i ett samkönat förhållande.


    För att bli med barn krävs inte sex med en man, utan det som krävs är ett ägg och en spermie.


    Det finns kliniker både i Sverige och utomlands som genomför inseminationer för personer som vill bli gravida, men av någon anledning inte har tillgång till egna spermier. Då sker en spermiedonation, vilket innebär att en kille någonstans i Europa har donerat sina spermier till en spermabank, där spermierna sen har frusits ner för att användas vid insemination vid senare tillfälle. Vid en insemination så tar man spermierna och lägger i en sprutliknande grej som man sen för upp i underlivet och igenom livmodertappen och in i livmodern. Därifrån simmar spermierna upp till den äggstock där det finns ett moget ägg.


    Det finns heterosexuella par där mannen inte har spermier som fungerar. Då kan man få hjälp via en klinik att få en insemination med donerad sperma. Det funkar likadant när det är två personer med livmoder som vill skaffa barn tillsammans. Eftersom ingen har spermier så får man det donerat av en donator. Det brukar oftast vara så att man inte får veta vem donatorn är, men att barnet kan kontakta donatorn när det blir 18 år. På så sätt så får båda föräldrarna i ett samkönat par vara de två föräldrarna, utan att det är en pappa inblandad, och utan att det sker genom samlag.

  • Äldre 25 Oct 13:08
    #5

    Det är lättast att hitta andra föräldrar på FB. Sök på "regnbågsbarn", "regnbågsföräldrar" och "regnbågsfamiljer". Tror att öppna förskolan för regnbågsfamiljer finns kvar i Malmö.

Svar på tråden Vart bor ni?