• Äldre 26 Sep 13:01
    7256 visningar
    27 svar
    27
    7256

    Skötbord, hur ska vi lösa detta?

    Som rubriken lyder... Hur har ni löst det med skötbord?

    Vi bor i ett hus, två våningar. På övervåningen har vi vårt sovrum, den blivande bebisens sovrum, vardagsrum och en toalett med badkar. Toan är ganska liten och att få plats med ett vanligt skötbord blir väldigt trångt... Men jag vill ju ha ett, med hyllor och bra förvaring så man har allt lättillgängligt! Har hört att man kan ha skötbord på badkaret, någon som har det och tycker det funkar bra?

    Jag vill ju helst ha skötbordet på övervåningen, så man slipper springa ner om nätterna och byta. En del har skötbord i barnrummet men då säger många att det är närheten till vattnet som gör det smidigare. Och en del säger att man inte behöver något skötbord. Vi har ju en vanlig skötbädd bara som man kan ha vart som helst, men närheten till vatten blir ju svårt om man inte ska byta på toagolvet vilket känns sådär...

    Blir så klyven... Har ni några bra tips och råd på hur ni har löst situationen? Glad


  • Svar på tråden Skötbord, hur ska vi lösa detta?
  • Äldre 26 Sep 13:10
    #1

    Har ni större badrum nere? I så fall kan du kanske ha skötbord där och skötbädden däruppe? Sanningen att säga bytte vi blöjor i vår säng om nätterna med första barnet. Blöjan fick ligga på golvet till morgonen. Hon sov så jäkla dåligt så alla avbrott i sömnen behövde bli så korta som möjligt. Kom det bajs gick vi till badrummet. Men har man skötbädd och våtservetter går det också att göra på sängen.

    Det är oftast en väldigt kort tid som man behöver byta blöja om natten. Jag hade gjort någon storinvestering just för den saken.

  • Caramb­olan
    Äldre 26 Sep 13:12
    #2

    Vi har haft ett badkarsskötbord och det funkar toppen. Jättelätt att bara lyfta ner på golvet när man ska duscha/bada. Det här hade vi: shoppa.babyproffsen.se/produkt/babycare-badkarsskotbord-vit/

  • Äldre 26 Sep 13:13
    #3

    Bebisen sov alltså i vår säng. Spjälsängen kom inte till användning förrän ensamvargen lillasyster föddes.

  • Äldre 26 Sep 13:26
    #4

    Jag löste det så att jag köpte dörrförvaring att ha blöjor och ombyte och sånt i. Har inte heller plats till ett riktigt skötbord med hyllor och så..

  • Äldre 26 Sep 14:09
    #5

    Jag hade skötbordet på sonens rum. Hade en liten skål på sidan av skötbordet med rent vatten och tvättlappar. De smutsiga/använda tvättlapparna la jag i tvätten eller slängde.

  • Äldre 26 Sep 14:27
    #6

    Vi har skötbordet i bebisens rum, brevid vårat sovrum där vi alla sover än så länge. När jag behöver vatten för att skölja av henne efter ordentliga bajskalas tar jag med henne till badrummet och tvättar henne i handfatet. Funkar bra nu och det funkade bra med de två första också!

  • Äldre 26 Sep 14:38
    #7

    Vi har haft skötbord på badkaret, har varit toppen! Fräscht att hålla till i badrummet och bra med tillgång till vatten.

  • Äldre 26 Sep 14:47
    #8

    Ett skötbord tar bara plats och används under begränsad tid och av erfarenhet samlas det så mycket skit på och omkring att bebis knappt får plats.

    Jag skippade skötbord med barn 2 och 3 och hade skötbädd. Så länge jag ammade på natten bytte jag i sängen med våtservietter.

    Bäst med skötbädd och byta på golvet eller mitt på dubbelsängen är att man kan gå ifrån och kasta blöja eller sträcka sig efter en body tex utan att tänka på fallrisk.

  • Äldre 26 Sep 18:45
    #9
    Popenglykosider skrev 2016-09-26 13:10:49 följande:

    Har ni större badrum nere? I så fall kan du kanske ha skötbord där och skötbädden däruppe? Sanningen att säga bytte vi blöjor i vår säng om nätterna med första barnet. Blöjan fick ligga på golvet till morgonen. Hon sov så jäkla dåligt så alla avbrott i sömnen behövde bli så korta som möjligt. Kom det bajs gick vi till badrummet. Men har man skötbädd och våtservetter går det också att göra på sängen.

    Det är oftast en väldigt kort tid som man behöver byta blöja om natten. Jag hade gjort någon storinvestering just för den saken.


    Nej det badrummet är också ganska litet tyvärr... Annars har jag tänkt tanken att man kunde haft skötbord nere men det blir för trångt!
  • Äldre 26 Sep 18:47
    #10
    Carambolan skrev 2016-09-26 13:12:37 följande:

    Vi har haft ett badkarsskötbord och det funkar toppen. Jättelätt att bara lyfta ner på golvet när man ska duscha/bada. Det här hade vi: shoppa.babyproffsen.se/produkt/babycare-badkarsskotbord-vit/


    Det låter ju bra! Kommer det skötbordet du haft upp i lagom höjd? Är rädd för att det ska bli för lågt så man får stå böjd... 
Svar på tråden Skötbord, hur ska vi lösa detta?