• Äldre 9 Oct 15:39
    18165 visningar
    20 svar
    20
    18165

    I vilken ålder är det för sent att börja på en viss sport?

    Tråd av ren nyfikenhet.

    Idag börjar ju barn på idrott mycket tidigare än på 80-90-talen. Jag började spela fotboll i trean och handboll i fyran, hade inga problem att komma ikapp de som börjat som sjuåringar. Det var ju färre träningar per vecka osv.

    Idag känns det som att alla börjar som typ sexåringar, det är redan som åttaåringar träningar flera gånger per vecka osv.

    Klubbarna har ju en skyldighet att ta emot nybörjare en bra bit upp i åldrarna (har jag hört gäller enligt riksidrottsförbundet) men är väl sällan så sugna på det.

    När bedömer ni, av egen erfarenhet, att det är för sent att börja på en viss sport, om man ska få vara med och träna och tävla med majoriteten i laget/klubben? Skiljer det sig åt mellan olika sporter?

  • Svar på tråden I vilken ålder är det för sent att börja på en viss sport?
  • Jessic­a1983
    Äldre 12 Oct 22:54
    #1

    Hockey är en sport där det är svårt att börja när man är äldre än 8-9år
    Vilken sport har du tänkt att barnet ska börja med?

  • Äldre 12 Oct 22:59
    #2

    12 skulle jag gissa på gäller för de flesta sporter om man har lite högre ambitioner än att bara spela för skojs skull och då menar jag inte alls elitsatsning.

    För elitsatsning på riksnivå skulle jag gissa på 7-9 år.

  • Äldre 13 Oct 08:23
    #3

    Jag var nyfiken på olika sporter men har funderat på tex fotboll. Alla fotbollskillar spelar ju fotboll hela rasterna och tränar i lag från sex års ålder typ. Hur funkar det om en 8-9-åring som aldrig spelat men vill börja? Hur tas han emot av en klubb?

  • Äldre 13 Oct 08:39
    #4

    Nu vet jag inte hur det är med fotboll men min son spelar innebandy i ett 06/07 lag och har gjort det sedan jan-14. Det går bra att börja i laget fortfarande och killarna är ju 9-10 år. Dem flesta har väl lirat innebandy på gymnastiken eller på rasterna. Sedan skiljer det kanske i spelnivå på den som börjar nu jämfört med dem som har tränat sedan 2,5 år tillbaka.

    Mina barn håller på med simning också i tävlingsgrupp och där är det nog försent att komma in som 10 åring nu om du inte håller en viss nivå i alla fyra simsätt.

    Så det kan skilja på olika sporter. Bäst är att se vad han är intresserad av och kontakta närliggande klubbar och föreningar. Sedan är att vid 9-10 år så tränar dem flesta sin sport minst två gånger i veckan.

  • sextio­talist
    Äldre 13 Oct 10:50
    #5

    Vet många som börjat med någon sport i högstadiet och gymnasiet och blivit duktiga på det.
    Bland mina facebookvänner så är det en kvinna, som aldrig idrottat förut och började med det som vuxen och tävlar nu på hög nivå i triathlon

  • sextio­talist
    Äldre 13 Oct 10:51
    #6
    sextiotalist skrev 2016-10-13 10:50:45 följande:

    Vet många som börjat med någon sport i högstadiet och gymnasiet och blivit duktiga på det.
    Bland mina facebookvänner så är det en kvinna, som aldrig idrottat förut och började med det som vuxen och tävlar nu på hög nivå i triathlon


    Tillägger, hon kunde knappt simma när hon började träna som vuxen.

    Så det är nog bara gymnastik (om man har sikte att tävla internationellt) man måste börja som ung, eftersom man är uträknad när man fått en vuxen kropp (om man är kvinna)
  • Famous
    Äldre 13 Oct 11:06
    #7
    Alexi skrev 2016-10-13 08:23:50 följande:

    Jag var nyfiken på olika sporter men har funderat på tex fotboll. Alla fotbollskillar spelar ju fotboll hela rasterna och tränar i lag från sex års ålder typ. Hur funkar det om en 8-9-åring som aldrig spelat men vill börja? Hur tas han emot av en klubb?


    Grabben började med både fotboll och innebandy som 10 åring. Alltså flera år efter sina kompisar. Han var helt enkelt inte intresserad. I början var det rätt stor skillnad haha. Han sprang med långa älgkliv och såg extremt valpig ut :). Men oj vad han tog ikapp. Och förbi de flesta.

    Var duktig och gjorde oftast ett eller flera mål på matcherna. Så finns det i dig så är det inga problem skulle jag vilja påstå.
  • Äldre 13 Oct 17:03
    #8
    Alexi skrev 2016-10-13 08:23:50 följande:

    Jag var nyfiken på olika sporter men har funderat på tex fotboll. Alla fotbollskillar spelar ju fotboll hela rasterna och tränar i lag från sex års ålder typ. Hur funkar det om en 8-9-åring som aldrig spelat men vill börja? Hur tas han emot av en klubb?


    Det beror mycket på klubben, eller snarare laget och dess ledare.

    Jag spelade själv handboll i åtta år från 8 års ålder, ett tag faktiskt i elitserien som junior och vi tog alltid emot nya killar under alla år och de flesta hade ingen erfarenhet av handboll innan.
  • Äldre 13 Oct 17:40
    #9

    Jo det är den bilden jag har, att det beror mycket på klubben och laget. Så därav nyfikenheten på era erfarenheter gällande från vilken ålder det är rimligt att det blir problem? När är det ok för en klubb att vara tveksam?

    (Min son är inte i närheten av de åldrarna än så det är bara en hypotetisk diskussion)

  • Äldre 13 Oct 19:58
    #10
    Alexi skrev 2016-10-13 17:40:01 följande:

    Jo det är den bilden jag har, att det beror mycket på klubben och laget. Så därav nyfikenheten på era erfarenheter gällande från vilken ålder det är rimligt att det blir problem? När är det ok för en klubb att vara tveksam?

    (Min son är inte i närheten av de åldrarna än så det är bara en hypotetisk diskussion)


    Har de kommit in i tonåren och är mitt under en elitsatsning kan det vara svårt att ta emot nya spelare utan tidigare erfarenhet. Vissa tränare klarar ut sådant ändå, men det underlättar nog om man har fler tränare då.
    Ju längre ifrån den nya är laget i utveckling och ju högre nivå satsningen ligger desto mindre kommer den nya att få spela i början, det måste man vara beredd på.
  • Kodia
    Äldre 13 Oct 22:49
    #11

    Enligt vad jag hört av bekanta osv så är det dels skillnad mellan olika sporter och mellan olika klubbar.

    Ishockey är nog inte så lätt att börja med när man är 9, t.ex. Gymnastik tror jag går bra att börja i, för de har ofta olika grupper, men man kan nog inte bli elit. Mindre eller individuella sporter som badminton, friidrott, bowling tror jag är mer välkomnande.

    När det gäller skillnad mellan klubbar vet jag att vissa hockeyklubbar toppar ganska tidigt, och förutsätter att man lägger väldigt mycket tid och pengar, så blir det nog att de som säljer lotter men sen ändå inte får åka på cupen slutar. (man blir kickad från laget när man är 16 om man inte längre platsar, dessutom) När det gäller fotboll finns det också stora skillnader mellan lag - en del större lag tar bara in de som platsar, och lokala föreningar välkomnar alla som vill vara med, och låter alla spela lika mycket.

  • Äldre 8 Dec 12:06
    #12

    Fortsätter i den här gamla tråden. Sexåringen har börjat på innebandy, tillsammans med ett gäng andra sexåriga killar. Sonen har inte gjort något sånt här tidigare. Dock är det ett gäng andra barn som redan spelar hockey väldigt mycket och aktivt och därför har en vana med klubba som långt överskrider en nybörjares.

    Hur ska nybörjarna som sonen som är lite försiktig och inte särskilt framåt och total nybörjare, få utvecklas och tycka det är kul när majoriteten i nybörjargruppen redan är som att de spelat jättelänge?

    Erfarenheter?

  • Äldre 8 Dec 12:09
    #13

    Det är olika från sport till sport. Jag fick börja på balett som 3-åring. Jag hade aldrig någonsin haft en chans att komma ikapp jämnåriga om jag börjat som 7-åring. Sedan började jag med löpning vid 20 års-åldern och kom lätt ikapp jämnåriga som exempelvis hållit på med exempelvis löpning, och orientering från 14-15 års åldern.

  • Äldre 25 May 23:59
    #14
    Alexi skrev 2016-12-08 12:06:01 följande:

    Fortsätter i den här gamla tråden. Sexåringen har börjat på innebandy, tillsammans med ett gäng andra sexåriga killar. Sonen har inte gjort något sånt här tidigare. Dock är det ett gäng andra barn som redan spelar hockey väldigt mycket och aktivt och därför har en vana med klubba som långt överskrider en nybörjares.

    Hur ska nybörjarna som sonen som är lite försiktig och inte särskilt framåt och total nybörjare, få utvecklas och tycka det är kul när majoriteten i nybörjargruppen redan är som att de spelat jättelänge?

    Erfarenheter?


    Två år senare och nu är det fotboll för hela slanten?

    Nöjd med valet?
  • Äldre 26 May 01:18
    #15

    Det beror helt på ambitionsnivån.

    Har en bekant som började dansa balett som 45-åring, hon kommer aldrig bli prima ballerina men hon älskar att dansa och får ut massor av det.

    Vill du nå eliten inom gymnastik t. ex. så bör du börja innan 5, helst elit-satsa runt 10-12, men där måste du vara på VM/OS-nivå runt 16. Andra sporter kan du nå elit-nivå långt senare, en bra bit över 20, och kan hålla dig kvar mycket längre.

  • Äldre 26 May 10:32
    #16
    Fritidsmamman skrev 2018-05-25 23:59:23 följande:
    Två år senare och nu är det fotboll för hela slanten?
    Nöjd med valet?
    Två år senare spelar han fortfarande innebandy, är "inte med i matchen alls" (bildligt talat) eftersom han mest är uppe i det blå men tycker det är roligt...
  • Äldre 26 May 10:36
    #17
    Alexi skrev 2018-05-26 10:32:11 följande:
    Två år senare spelar han fortfarande innebandy, är "inte med i matchen alls" (bildligt talat) eftersom han mest är uppe i det blå men tycker det är roligt...
    Hm, jaha, okej. Då måste jag ha blandat ihop dig med någon annan som skrev att hon jobbade jättemycket med sitt barns fotbollslag och tagit på sig en massa ansvar osv. Var inte det du som skrev det?
  • Äldre 26 May 10:51
    #18
    Fritidsmamman skrev 2018-05-26 10:36:54 följande:
    Hm, jaha, okej. Då måste jag ha blandat ihop dig med någon annan som skrev att hon jobbade jättemycket med sitt barns fotbollslag och tagit på sig en massa ansvar osv. Var inte det du som skrev det?
    Nej det var inte jag. Även om jag är lagledare i storasysters fotbollslag.
  • Äldre 26 May 10:55
    #19
    Alexi skrev 2018-05-26 10:51:12 följande:
    Nej det var inte jag. Även om jag är lagledare i storasysters fotbollslag.
    Då ber jag så mycket om ursäkt att jag misstog mig. Skäms
  • Äldre 26 May 11:09
    #20
    +1
    Fritidsmamman skrev 2018-05-26 10:55:53 följande:
    Då ber jag så mycket om ursäkt att jag misstog mig. Skäms
    Äsch, inga problem.
Svar på tråden I vilken ålder är det för sent att börja på en viss sport?