• Anonym (Lilla­jag)
    Äldre 11 Oct 08:05
    1611 visningar
    6 svar
    6
    1611

    Varför är rädsla fysiskt hämmande för en förlossning?

    Läser ganska ofta att rädsla är en anledning till kejsarsnitt då rädslan kan bli ett fysiskt hinder i processen. Vad är det som händer i kroppen som orsakar detta? Tycker det låter på många som om en förlossning är en slags "naturkraft" av något slag, alltså att det går inte att stoppa den oavsett hur mycket man kanske skulle vilja.

    Vill bara veta mer om varför och hur rädsla påverkar förloppet?

  • Svar på tråden Varför är rädsla fysiskt hämmande för en förlossning?
  • Anonym (Tia)
    Äldre 11 Oct 08:08
    #1

    När jag födde barn för tio år sen minns jag ej att detta rabblades som ett mantra. Nu gör man det. Såklart att det inte är bra att vara rädd men detta kan ju göra att man låser sig ännu mer. Jag vet inte om jag tror det är sant.

  • Äldre 11 Oct 08:16
    #2

    Hur exakt det går till kan jag (som lekman) absolut inte svara på. Dock lider ju kvinnor som varit förlossningsrädda, och tvingats föda vaginalt ändå, av förlossningsskador i högre grad (så uppenbart är det något fysiskt som sker). Jag tänker att paniken kanske kan leda till att man spänner sig, kämpar emot kroppen och barnmorskan, och att detta leder till att man inte låter någon "naturkraft" ta över.

    Jag var inte förlossningsrädd innan allt drog igång, men fick sedan panik när värkarna tog över (och jag kände då ingen naturkraft ö.h.t...). Jag fick aldrig den där pausen mellan värkarna, EDAn tog inte och jag "märkte" aldrig av krystvärkar utan krystade helt enkelt när läkaren skrek "krysta" och slet med sugklockan. Så alltså, jag kan tänka mig att min panik och rädsla under förlossningen helt klart motverkade det kroppen naturligt egentligen "skulle" göra (sonen satt dock fast pga stor med enormt huvud).

  • Äldre 11 Oct 08:16
    #3

    Inför min andra förlossning läste jag Susanna Helis bok Föda utan rädsla. Hennes teorier om hur rädsla hindrar kroppen från att arbeta optimalt hjälpte mig under förlossningen. Jag var aldrig rädd och använde mig av några olika tekniker som hon skrivit om. Har bara bra minnen från den förlossningen. Kunde tom ligga och skämta med bm under krystningsfasen.

    Jag tror att det var frånvaro av rädsla samt att jag gjorde vad jag kunde för att hjälpa kroppen som gjorde den förlossningen till en positiv upplevelse.

  • Anonym (Tant numera­)
    Äldre 11 Oct 08:23
    #4

    Minns gravidträffarna då en förstföderska ca 30 årig svenska trodde det skulle göra ont när barnet passerar ut, vilket jag kunde säga att det faktiskt inte gjorde.

    Det är arbetet med att kanalen utvidgas som gör magonten i värkarna.

  • Äldre 11 Oct 08:27
    #5
    Anonym (Tant numera) skrev 2016-10-11 08:23:23 följande:

    Minns gravidträffarna då en förstföderska ca 30 årig svenska trodde det skulle göra ont när barnet passerar ut, vilket jag kunde säga att det faktiskt inte gjorde.

    Det är arbetet med att kanalen utvidgas som gör magonten i värkarna.


    Men det gör ju ont när huvudet kommer ut, men på ett annat sätt än öppningsvärkarna. Under min första förlossning kändes det som att någon höll ett strykjärn mot underlivet när huvudet passerade ut. Inte lika farligt med andra barnet dock!
  • Anonym (:))
    Äldre 11 Oct 16:42
    #6
    Porslinsblomman skrev 2016-10-11 08:27:49 följande:
    Men det gör ju ont när huvudet kommer ut, men på ett annat sätt än öppningsvärkarna. Under min första förlossning kändes det som att någon höll ett strykjärn mot underlivet när huvudet passerade ut. Inte lika farligt med andra barnet dock!
    Haha, exakt sådär! Som att nån hällt tändvätska och satt eld där nere..
Svar på tråden Varför är rädsla fysiskt hämmande för en förlossning?