• Äldre 12 Oct 12:19
    3522 visningar
    10 svar
    10
    3522

    Någon som är med i viktklubb?

    jag har precis börjat... var med i viktväktarna innan men inget hände med vikten. Efter 3 månader hade jag tappat knappt 3 kg och började till slut till och med gå upp i vikt!

    Så nu provar jag viktklubb. Det verkar logiskt att räkna kalorier. Vad kan gå fel? 

    Äter idag 1300 kalorier per dag och det blir MYCKET mer mat än med viktväktarna. nästan dubbelt så mycket!

  • Svar på tråden Någon som är med i viktklubb?
  • Äldre 12 Oct 12:26
    #1

    Vad äter du då? :) hur lägger du upp dessa 1300 kcal för att hålla en bra balans under hela dagen? 3 stora mål eller flera små? 

    Jag måste också ta tag i kcal-räkningen, det är ju faktiskt det enda som fungerar.

  • Äldre 12 Oct 12:43
    #2

    Tycker det funkar bra, gick stadigt nedåt för att sedan hamna i en stressad period med mycket skit. Men började igår igen och förhoppningsvis funkar det. Jag lägger upp mina dagar med frukost, lunch, middag och tex något äpple el frukt som mellanmål. Är aldrig direkt hungrig.

  • Äldre 12 Oct 12:44
    #3

    jag har faktiskt aldrig räknat kalorier tidigare. :) Är det de bästa egentligen?

    jag gillar inte att äta frukost, så jag äter faktiskt bara 2 riskakor. 90 kalorier. 

    Sedan äter jag lunch och middag som ligger på det som man ska äta enligt viktklugg.. dvs runt 300 kalorier. Mellanmål om jag hinner och alltid något litet på kvällen :) 
    I går kväll hade jag så mycket kalorier kvar att jag fick äta massor när barnen lagt sig :P Dålig planering :) 

  • Äldre 12 Oct 12:47
    #4
    Griseknoen35 skrev 2016-10-12 12:43:27 följande:

    Tycker det funkar bra, gick stadigt nedåt för att sedan hamna i en stressad period med mycket skit. Men började igår igen och förhoppningsvis funkar det. Jag lägger upp mina dagar med frukost, lunch, middag och tex något äpple el frukt som mellanmål. Är aldrig direkt hungrig.


    när du menar att du hamnade i stressad period, menar du då att du inte räknade då? 

    det känns som att jag äter SÅ mycket, men 1300 kalorier låter inte mycket ALLS!?

    Tänk om jag gör fel haha.. men dubbelkollar alltid i viktklubb-appen och det verkar som att jag gör rätt. Har inte haft min första invägning än (lördag) började igår så jag har inte fått bekräftelse på om jag gör rätt eller fel ännu
  • Äldre 12 Oct 12:55
    #5
    lillehusetiskogen skrev 2016-10-12 12:47:17 följande:
    när du menar att du hamnade i stressad period, menar du då att du inte räknade då? 

    det känns som att jag äter SÅ mycket, men 1300 kalorier låter inte mycket ALLS!?

    Tänk om jag gör fel haha.. men dubbelkollar alltid i viktklubb-appen och det verkar som att jag gör rätt. Har inte haft min första invägning än (lördag) började igår så jag har inte fått bekräftelse på om jag gör rätt eller fel ännu
    Ja, hamnade med mitt schema så att jag tex kunde ha två besök på två olika museum för att sedan gå på teater (pluggar) eller tex mycket olika aktiviteter med barnen, plus tenta period. Det varade väl under två veckor, slutade ofta med lunch el middag i farten (skräpmat, hamburgare osv). Men gick nog ned 5 kilo på ca 4 veckor av att bara räkna kalorierna, då körde jag Max 1300 kalorier per dag. Det jag tycker är det svåra är att inte käka massa sötsaker typ hela tiden. Att gå in på affären och inte köpa en daim el något annat sött. Sedan är det motivationen, jag är inte missnöjd med min kropp men tycker samtidigt inte att övervikt är speciellt attraktivt så motivationen hamnar någonstans mellan mina splittrade känslor kring min övervikt (ca 18kg).

    Jag kör bara med recept från Viktklubb, för in i loggboken och tar mindre portioner än normalt så jag behöver räkna så lite kalorier som möjligt. Tycker just loggboken och deras uträknade recept är väldigt bra. Finns otroligt mycket god mat.
  • Äldre 12 Oct 13:26
    #6

    spelar det egentligen någon roll hur man fördelar maten under dagen? Eller egentligen VAD man äter så länge man håller sig inom gränsen?

  • Äldre 12 Oct 14:00
    #7
    lillehusetiskogen skrev 2016-10-12 13:26:50 följande:

    spelar det egentligen någon roll hur man fördelar maten under dagen? Eller egentligen VAD man äter så länge man håller sig inom gränsen?


    Tror faktiskt inte det men det bästa är väl att försöka fördela jämnt under dagen så man inte blir jättehungrig och fastnar på grillen och överskrider? Sedan finns det massa forskning på att viktnedgång hjälps av regelbundna måltider och att de flesta mår bättre av det. Sedan blir man tröttare av att äta osunt så för att vara piggare och leva hälsosammare är det väl knappast en nackdel med att försöka hålla en någorlunda hälsosam kost och regelbunden kost?
  • Anonym (-40)
    Äldre 12 Oct 14:54
    #8

    2004-2006 gick jag ner 40 kg med viktklubb så det funkade jättebra för mig!

    just enkelheten i matematiken, kalorier in och ut.

  • LV2
    Äldre 18 Nov 08:16
    #9

    Jag är med i viktklubb har sedan sommaren gått ner 28,8 kilo igenom att räkna kalorier. Du kan äta vanlig mat bara du håller dig innom gränsen ät frukost, lunch . Mellanmål och middag då håller du en jämn blodsockernivå och suget på onyttigheter minskar,

  • Äldre 18 Nov 08:20
    #10

    Är nu inte med i nån viktklubb men har nyss igen börjat på 16:8 där man ska fasta i 16 timmar (inkl.dem timmar man sover) och äta under dem kvarvarande 8 timmar).
    Har bara kört detta i några dagar och det tar lite tid för kroppen att vänja sig då jag fortfarande blir illamående av att vänta tills klockan 12 på dagen innan jag får äta nånting :)

Svar på tråden Någon som är med i viktklubb?