• Anonym (Penga­r)
    Äldre 17 Oct 17:27
    22843 visningar
    74 svar
    74
    22843

    Sparpengar. Hur mycket?

    Hur mycket sparpengar har ni? Hur lyckas ni spara? Får ni över mycket av lönen? Jag är 26 år och har väl ungefär 44000 kr sparat. Känns som att det är lite. Men tycker det är svårt att spara så mycket när alla räkningar är betalda.

  • Svar på tråden Sparpengar. Hur mycket?
  • Äldre 17 Oct 20:49
    #11

    Beror så klart på vad man ska ha sparpengarna till hur mycket man behöver ha när i livet


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Penga­r) Trådstartaren
    Äldre 17 Oct 21:52
    #12

    Tack för alla svar! :) Det verkar som att många har mycket pengar sparat. Egentligen sparar jag inte till nåt speciellt just nu. Vi ska snart flytta till hus så det är klart. Men känner mig ändå pressad att spara. Men ändå vill jag gärna unna mig för man kan ju aldrig veta hur länge man lever heller. Inte för att man ska tänka så men det är ju inte roligt att toksnåla heller. Men får ångest om jag inte kan spara så kan egentligen inte slappna av när jag spenderar. Knasig man är :)

  • Anonym (häst)
    Äldre 17 Oct 22:47
    #13

    Pluggar. Sparar 2000 kronor i månaden, har cirka 350 000 sparat. 

  • Anonym (Knape­rt)
    Äldre 18 Oct 00:18
    #14

    Är ensamstående med två barn. Tjänar 29.000 före skatt. Kan aldrig spara nånting.

  • Anonym (Sandr­a)
    Äldre 18 Oct 09:42
    #15

    Ja, jag tycker också att du har lite sparat. Jag har en enkel livsstil frivilligt och sparar mycket i månaden, har mer än en miljon kr sparade. Är 28 år och delar inte ekonomi med någon annan.

    Se över din livsstil och varje utgift, något kanske går att justera nedåt.

  • Anonym (Ida)
    Äldre 18 Oct 10:31
    #16

    Jag är 24 och har ca 150 000 sparat. Jobbar endast 7 månader om året och lever resten av tiden. 

  • Anonym (Ida)
    Äldre 18 Oct 10:34
    #17

    OCH. Du har inte alls för lite sparat om du inte har planer på att köpa något speciellt. 40.000 räcker gott som buffert för oförutsedda avgifter. Viktigare att använda pengarna man tjänar och leva i nuet än att ha massa pengar på banken!

  • Anonym (.)
    Äldre 18 Oct 10:36
    #18
    Anonym (Ida) skrev 2016-10-18 10:34:00 följande:
    OCH. Du har inte alls för lite sparat om du inte har planer på att köpa något speciellt. 40.000 räcker gott som buffert för oförutsedda avgifter. Viktigare att använda pengarna man tjänar och leva i nuet än att ha massa pengar på banken!
    Säger du som är 24 år och oerfaren. Sedan när du kanske ska skaffa familj? Så behöver du ett par mille på banken. Men du kanske ska skita i det?
  • Anonym (Ida)
    Äldre 18 Oct 10:52
    #19
    Anonym (.) skrev 2016-10-18 10:36:27 följande:
    Säger du som är 24 år och oerfaren. Sedan när du kanske ska skaffa familj? Så behöver du ett par mille på banken. Men du kanske ska skita i det?

    Tack för påhopp om oerfarenhet. 


    Pengar är bra att ha och kan underlätta, visst. Men det beror helt på hur man lever och vad man spenderar sina pengar på. Själv lever jag ett minimalistiskt liv och spenderar inte pengar på saker som inte gör någon direkt nytta i mitt liv. Pengar är givetvis viktigt men det krävs inga minjoner för att leva ett gott, och ännu viktigare, lyckligt liv. Med barn eller ej. 


    Det jag också menar är att det är viktigt att leva i nuet och inte i framtiden för mycket, som vissa gör. Vi vet inte om vi lever imorgon, om 5 år, om 25 år osv... Därför tycker jag det är viktigt att inte lägga för mycket vikt på framtid och istället lägga fokus på nuet :) 

    Alla lever som de vill och gör som de vill men såhär tänker jag. Och jag tänker inte skaffa familj. Utan jag har familj. 

  • Anonym (2,100­)
    Äldre 18 Oct 11:10
    #20

    Sparat ihop ca 100 000:- sen 2014. Deltidsjobbande 2 barnsmamma.

Svar på tråden Sparpengar. Hur mycket?