• Äldre 27 Oct 11:34
    220984 visningar
    2022 svar
    2022
    220984

    ivf / äd 2016/ 2017?

    Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

  • Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • Äldre 11 Nov 19:21
    #1

    Jag har precis gjort min första IVF behandling och ska börja med nästa så fort mensen kommer igång igen. Jag fyller 42 i Februari.

    Du skriver att du har haft högt prolaktin. Vad är det för något och hur fick du veta det?

  • Äldre 12 Nov 18:33
    #2

    Hej!
    Vad kul med en till efter 40 som gör detta. Eller kul, helst hade vi ju gjort det naturligt...Glad 
    Vi har dragit oss in i det längsta för ivf, men får ge det en chans när det andra inte funkar. Har du barn sen innan, och var kliniken positiv till behandling trots din ålder? Gjorde du korta eller långa protokollet?
    Högt prolaktin kan du få av flera orsaker, troligen är det av stress i mitt fall. Hade skyhögt värde i maj i år, nu har det nog gått ner till normalnivå, för gyn sa jag haft ägglossning nu i oktober. Det gör att ägglossning uteblir nämligen. Det är ett hormon som styrs från hypofysen. Lite dolt problem som jag tror många barnlösa kvinnor har, för som i mitt fall hade jag inga symptom. Min gyn tog detta provet på mig, ett vanligt blodprov. Ingen aning hur länge jag gått med det...

  • Fröken­p70
    Äldre 16 Nov 21:48
    #3

    Hej! Jag är 46 år och gravid i vecka 14 efter behandling i Finland. Hoppas på några andra 40+ som också blir gravida.

  • Äldre 17 Nov 15:15
    #4

    Hej Frökenp 70,
    Så roligt att höra! Jo det verkar vara en hel del som blir gravida efter 40, men alla kanske inte är på Fl. Jag hoppas såklart bli gravid också snart! Ska börja ivf om två veckor, här i Sverige, om det inte tagit sig naturligt.
    Har du gjort ivf eller Äd? Kämpat länge?

  • Äldre 17 Nov 16:43
    #5

    Hej!

    Jag är nyss fyllda 41 och ska snart göra mitt tredje IVF försök då de andra två inte gick så bra :(

    Vi hade tänkt starta i december men väntar nog en månad till då jag förra cykeln blev helt plötsligt gravid naturligt men fick tidigt missfall i vecka 5 (4+3) så väldigt tidigt...

    Jaja det hade varit kul att följas åt!!! :)

  • Äldre 18 Nov 15:10
    #6

    Hej Superfurry, kul med fler i tråden!
    Tråkigt att höra om ditt missfall, helst vill man ju naturligt...Vi ska starta med sprutor nästa helg, antar väl mensen kommer som ett brev på posten som vanligtRynkar på näsan 
    Hur er eran historia till barn?

  • Fröken­p70
    Äldre 18 Nov 18:28
    #7
    smurfen 11 skrev 2016-11-17 15:15:06 följande:

    Hej Frökenp 70,

    Så roligt att höra! Jo det verkar vara en hel del som blir gravida efter 40, men alla kanske inte är på Fl. Jag hoppas såklart bli gravid också snart! Ska börja ivf om två veckor, här i Sverige, om det inte tagit sig naturligt.

    Har du gjort ivf eller Äd? Kämpat länge?


    Hej - vi har gjort några försök i lite mer än tre år. Haft frysta embryon sedan 2013 och vi tänkte att det får bli ett sista försök innan min ålder inte tillåter behandling längre. Hoppas allt går bra för er också.
  • Äldre 19 Nov 10:35
    #8
    smurfen 11 skrev 2016-11-18 15:10:47 följande:

    Hej Superfurry, kul med fler i tråden!
    Tråkigt att höra om ditt missfall, helst vill man ju naturligt...Vi ska starta med sprutor nästa helg, antar väl mensen kommer som ett brev på posten som vanligtRynkar på näsan 
    Hur er eran historia till barn?


    Hej! Ja :)

    Ja det är trist med missfall men jag spottade hela tiden efter ägglossning, vilket jag sällan gör, så det kändes som om det var kört och så fick jag plus på stickan. Blev lite chockad faktisk! Men sen gick det från spottings till mer blod och till slut så satte "mensen" igång och efter ytterligare nån dag så fick jag kramper och hugg. Antar att det var missfallet som kom då. :(

    Men ja man tröstar sig med att maskineriet funkar och att om det nu var nåt fel på lilla ärtan som fastnade så kanske lika bra att den inte stannar kvar....

    Ju kortfattad:

    vi startade när jag var 37 hade superbra resultat då (vi kollade oss innan vi satte igång faktisk). Bra AMH riktig bra FSH för min ålder, TSH och ja allt. De kunde se hela 17 antrala äggblåsor under ultraljudet, vilket är riktigt bra. Sambons simmare fick inte 100 men typ 85% så de sa att det inte var några problem... Så vi satte igång,
    Nu efter snart fyra år, nu 4 tidiga missfall på naturlig väg och två misslyckade IVF/ISCI så är vi fortfrände barnlösa :(

    Intressant är att varje gång vi gjort IVF så får jag få men toppenägg. De befruktas men slutar dela sig, så jag har aldrig kommit till ET. Men tydligen kan jag bli gravid naturligt så äggen delas ju inne i mig bättre än ute... Men ja jag får ju tidigt missfall... 

    Hur är eran historia då? :)
    Frökenp70 skrev 2016-11-16 21:48:07 följande:

    Hej! Jag är 46 år och gravid i vecka 14 efter behandling i Finland. Hoppas på några andra 40+ som också blir gravida.


    Grattis frökenp! Du ger oss andra hopp :) får man fråga om det är med egna ägg eller ÄD? 

    Ha en bra helg alla!
  • Äldre 19 Nov 11:23
    #9
    Frökenp70 skrev 2016-11-18 18:28:45 följande:
    Hej - vi har gjort några försök i lite mer än tre år. Haft frysta embryon sedan 2013 och vi tänkte att det får bli ett sista försök innan min ålder inte tillåter behandling längre. Hoppas allt går bra för er också.
    Ok. Också som superfurry, nyfiken på om det är äd eller egna ägg...
    Superfurry skrev 2016-11-19 10:35:56 följande:
    Hej! Ja :)

    Ja det är trist med missfall men jag spottade hela tiden efter ägglossning, vilket jag sällan gör, så det kändes som om det var kört och så fick jag plus på stickan. Blev lite chockad faktisk! Men sen gick det från spottings till mer blod och till slut så satte "mensen" igång och efter ytterligare nån dag så fick jag kramper och hugg. Antar att det var missfallet som kom då. :(

    Men ja man tröstar sig med att maskineriet funkar och att om det nu var nåt fel på lilla ärtan som fastnade så kanske lika bra att den inte stannar kvar....

    Ju kortfattad:

    vi startade när jag var 37 hade superbra resultat då (vi kollade oss innan vi satte igång faktisk). Bra AMH riktig bra FSH för min ålder, TSH och ja allt. De kunde se hela 17 antrala äggblåsor under ultraljudet, vilket är riktigt bra. Sambons simmare fick inte 100 men typ 85% så de sa att det inte var några problem... Så vi satte igång,
    Nu efter snart fyra år, nu 4 tidiga missfall på naturlig väg och två misslyckade IVF/ISCI så är vi fortfrände barnlösa :(

    Intressant är att varje gång vi gjort IVF så får jag få men toppenägg. De befruktas men slutar dela sig, så jag har aldrig kommit till ET. Men tydligen kan jag bli gravid naturligt så äggen delas ju inne i mig bättre än ute... Men ja jag får ju tidigt missfall... 

    Hur är eran historia då? :)
    Frökenp70 skrev 2016-11-16 21:48:07 följande:

    Hej! Jag är 46 år och gravid i vecka 14 efter behandling i Finland. Hoppas på några andra 40+ som också blir gravida.


    Grattis frökenp! Du ger oss andra hopp :) får man fråga om det är med egna ägg eller ÄD? 

    Ha en bra helg alla!
    Jo...då funkar det i alla fall, det vet inte ens vi:(ovissheten är nästan värst...tror  jag blev gravid strax innan 41, men hann inte testa. Synd, för då hade vi vetat att det funkar.
    Kollade oss förra hösten, då hade jag 1.9 i amh vilket läkaren sa va riktigt bra när jag nyss fyllt 41. Dock kollades inte äggledarna, vilket jag nu känner var dumt. Skulle stått på mig och sagt att det måste jag väl?? Liksom vitalt de funkar. För läkaren skickade hem oss ! och sa försök hemma och kom tillbaka nästa år, nu alltså, om det inte funkar naturligt. Så här står vi, ett år senare...sambons simmare är bra, men nåt funkar inte, ja förutom äldre ägg då...blir nästan  arg när jag tänker på det, att  hon skickar hem oss, hon om någon vet väl att fertilitet sjunker efter 40. Detta är ändå privat, kostar ju en del utredas. Nåja. Nu när nytt amh togs nu i september, så var det 0,6 ! Höll på svimma i telefonen, och blev så chockad. Hur kan det sjunka så snabbt??
    Så, vår historia i korthet. Vi träffades precis innan min 40 årsdag så därför har vi börjat sent.
    Nu blir det ivf som ska sättas igång till helgen. Ska ta lite hormonprover privat, bla progesteron, nytt amh och prolaktin, då jag haft högt prolaktin förut. Försökt med lite huskurer, munkpeppar mm. Har du kollat progesteron på dig? Det kan bla orsaka tidiga missfall om nivåer är låga.
    Vi har också läst lite om äd, kanske hamnar man där...
  • Äldre 19 Nov 12:21
    #10
    smurfen 11 skrev 2016-11-19 11:23:35 följande:
    Ok. Också som superfurry, nyfiken på om det är äd eller egna ägg...
    Superfurry skrev 2016-11-19 10:35:56 följande:
    Hej! Ja :)

    Ja det är trist med missfall men jag spottade hela tiden efter ägglossning, vilket jag sällan gör, så det kändes som om det var kört och så fick jag plus på stickan. Blev lite chockad faktisk! Men sen gick det från spottings till mer blod och till slut så satte "mensen" igång och efter ytterligare nån dag så fick jag kramper och hugg. Antar att det var missfallet som kom då. :(

    Men ja man tröstar sig med att maskineriet funkar och att om det nu var nåt fel på lilla ärtan som fastnade så kanske lika bra att den inte stannar kvar....

    Ju kortfattad:

    vi startade när jag var 37 hade superbra resultat då (vi kollade oss innan vi satte igång faktisk). Bra AMH riktig bra FSH för min ålder, TSH och ja allt. De kunde se hela 17 antrala äggblåsor under ultraljudet, vilket är riktigt bra. Sambons simmare fick inte 100 men typ 85% så de sa att det inte var några problem... Så vi satte igång,
    Nu efter snart fyra år, nu 4 tidiga missfall på naturlig väg och två misslyckade IVF/ISCI så är vi fortfrände barnlösa :(

    Intressant är att varje gång vi gjort IVF så får jag få men toppenägg. De befruktas men slutar dela sig, så jag har aldrig kommit till ET. Men tydligen kan jag bli gravid naturligt så äggen delas ju inne i mig bättre än ute... Men ja jag får ju tidigt missfall... 

    Hur är eran historia då? :)Grattis frökenp! Du ger oss andra hopp :) får man fråga om det är med egna ägg eller ÄD? 

    Ha en bra helg alla!
    Jo...då funkar det i alla fall, det vet inte ens vi:(ovissheten är nästan värst...tror  jag blev gravid strax innan 41, men hann inte testa. Synd, för då hade vi vetat att det funkar.
    Kollade oss förra hösten, då hade jag 1.9 i amh vilket läkaren sa va riktigt bra när jag nyss fyllt 41. Dock kollades inte äggledarna, vilket jag nu känner var dumt. Skulle stått på mig och sagt att det måste jag väl?? Liksom vitalt de funkar. För läkaren skickade hem oss ! och sa försök hemma och kom tillbaka nästa år, nu alltså, om det inte funkar naturligt. Så här står vi, ett år senare...sambons simmare är bra, men nåt funkar inte, ja förutom äldre ägg då...blir nästan  arg när jag tänker på det, att  hon skickar hem oss, hon om någon vet väl att fertilitet sjunker efter 40. Detta är ändå privat, kostar ju en del utredas. Nåja. Nu när nytt amh togs nu i september, så var det 0,6 ! Höll på svimma i telefonen, och blev så chockad. Hur kan det sjunka så snabbt??
    Så, vår historia i korthet. Vi träffades precis innan min 40 årsdag så därför har vi börjat sent.
    Nu blir det ivf som ska sättas igång till helgen. Ska ta lite hormonprover privat, bla progesteron, nytt amh och prolaktin, då jag haft högt prolaktin förut. Försökt med lite huskurer, munkpeppar mm. Har du kollat progesteron på dig? Det kan bla orsaka tidiga missfall om nivåer är låga.
    Vi har också läst lite om äd, kanske hamnar man där...
    Ojdå! ja men klart du blir chockad. Hur kan den ha gått ner så snabbt? Antar att det går ner snabbt i vår ålder :(

    Nej jag har inte kollat progesteron faktisk... Men jag tror att jag har bra värden då jag aldrig haft problem med spottings eller korta cyklar som många som har problem med låga halter av progesteron beskriver.. Men man vet aldrig!

    Vad är nu poolaktion? :) är det samma som TSH och allt det där? 

    Kör du korta eller långa protokollet? Jag har kört långa första gång och korta andra...

    Ja vad konstigt att hon skickar hem dig? Jag fick det faktisk kollat ganska så direkt av min gyn när jag gick till henne efter att vi försökt i ett och ett halvt år och det inte blev nåt.... Det var fritt passage där också! Man ska kolla efter myomer också, dessa kan göra att ägget har svårt att fästa i livmodern. Har du kolalt det?

    Har inte haft problem med mycket, vi har fortfarande bra värden för min ålder. Sambon är 29 år (!) så honom brukar fertilitesläkarna inte ens bry sig om då han är så ung :/ kan ju vara nåt genetisk fel i spermierna och så det har vi inte kollat upp, bara kvaliteten. Men mina ägg får oftast skulden för att det inte blir nåt.. Trots bra poäng på dem när de får ut dem.... Vi träffades när jag var 36 och satte igång nästan direkt då vi visste att vi ville ha barn tillsammans och jag var ju inte purung.... :) ja så lite speciellt par är vi han så ung. Inget jag tanker på dock.... ;)

    Vad ska du ha för hormoner? Ha det fint!
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?