• TJ
    Äldre 11 Nov 19:29
    7456 visningar
    5 svar
    5
    7456

    Är det okej att bebis ligger på sidan/mage när man myser med den?

    Har upplevt att min bebbe när hon är blöjbytt, matad och lugn o fin att hon gärna vill ligga på mage, gärna sjunker ner lite och ibland stoppar ner ansiktet rentav. Det sistnämnda brukar jag se till att hon aldrig gör,ligger hon med ansiktet neråt flyttar jag hennes huvud lite lite åt sidan så hon har det ligger fritt.

    Men är det okej att hon ligger mage mot mage så att säga? Många säger ju att barn gärna ska ligga på rygg men att det endast är i sängen/vagnen. Har det lika stor betydelse när man ligger och myser? Hur gör ni?

  • Svar på tråden Är det okej att bebis ligger på sidan/mage när man myser med den?
  • Äldre 11 Nov 19:33
    #1

    Har haft henne på mage när vi varit vakna och myst. De brukar säga "sova på rygg, vaken på mage" :)

    Hon har även sovit på sidan ibland sen hon var tre veckor - vinklade dock benen och rumpan "bakåt- då hon sov som bäst så.

  • Äldre 11 Nov 19:35
    #2

    De skall ju vara så mycket som möjligt på mage. De sover bättre på mage också men då ökar dödligheten. Så maximalt på mage när de är vakna. Då kan de utforska, öva rörelse smtidigt som de inte blir helt platta i bakhuvudet.

  • Äldre 11 Nov 19:48
    #3

    Helt ok att ha ungen på mage när man myser och även ok att hen sover på magen om man är bredvid och passar. Men ska inte sova på mage själv oövervakad.

  • TJ
    Äldre 11 Nov 19:57
    #4

    Okej tack för svar. Brukar ha henne liggandes mage mot mage antingen på längden eller på tvären när vi myser i soffan, då öppnar hon ögonen och börjar utforska, dock har hon en tendens att somna snabbt också, men det är ingen fara så länge hon ligger på mig va?

    Kan tillägga att hon bara är en vecka gammal

  • Äldre 11 Nov 20:13
    #5
    TJ skrev 2016-11-11 19:57:22 följande:

    Okej tack för svar. Brukar ha henne liggandes mage mot mage antingen på längden eller på tvären när vi myser i soffan, då öppnar hon ögonen och börjar utforska, dock har hon en tendens att somna snabbt också, men det är ingen fara så länge hon ligger på mig va?

    Kan tillägga att hon bara är en vecka gammal


    Nej det är ingen fara.
Svar på tråden Är det okej att bebis ligger på sidan/mage när man myser med den?