• Äldre 16 Nov 16:44
    1927 visningar
    8 svar
    8
    1927

    Elever undviker duscha - rädda att bli filmade

    Elever undviker duscha - rädda att bli filmade
    Obehag inför att visa sin kropp inför andra och rädsla för att bli filmade gör att elever undviker att duscha efter gymnastiken i skolan. Det visar en undersökning från Sveriges Radio.

    Denna tråd innehåller kommentarer för ovantående artikel.

    Läs hela artikeln här
  • Svar på tråden Elever undviker duscha - rädda att bli filmade
  • Äldre 16 Nov 16:44
    #1

    Har det alltid varit så här?

  • Äldre 16 Nov 17:25
    #2
    Motorcykel skrev 2016-11-16 16:44:39 följande:

    Har det alltid varit så här?


    Rädslan att bli filmad är väl tämligen ny, men att skippa duschen efter gympan är lika gammal som att det funnits duschar i ansluting till gymnastiksalarna i skolan.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Äldre 16 Nov 17:54
    #3

    Jag förstår dom. Alla är inte bekväma att duscha med andra. Duschar där man duschar ensam med dörrar vore något. Jag hatade också att duscha med alla andra tjejer i klassen när jag var yngre.

  • Äldre 17 Nov 04:54
    #4

    Jag är så glad att jag inte är ung nu för min bror mobbade mig hela min barndom och hade mobilkameror och internet funnits på min tid så hade han fotat mig hela tiden och lagt ut bilder och startat trådar om hur ful jag är. Dagligen

  • Äldre 17 Nov 07:09
    #5

    Kan poängtera att 1/10 (11%) undvek det pga risk att bli fotade/filmade. Rubriken gör inte riktigt undersökningen rättvis.

  • Äldre 17 Nov 07:58
    #6

    Jag förstår inte varför ungdomar ska tvingas duscha nakna tillsammans. Som vuxen har jag aldrig varit tvingad till det. På gym etc. finns ofta duschvägg. Det är bara på gamla badhus fenomenet kvarstår. Släng upp duschväggar + draperi så tror jag att fler skulle vara bekväma att duscha efter gympan.

  • Äldre 17 Nov 08:25
    #7
    Aniiee skrev 2016-11-16 17:25:17 följande:
    Rädslan att bli filmad är väl tämligen ny, men att skippa duschen efter gympan är lika gammal som att det funnits duschar i ansluting till gymnastiksalarna i skolan.
    Precis och det sorgliga är att det i skolans värld inte är mycket som ändras genom decennierna. Björklund ändrar lite i hur betygen ska utformas men annars är det EXAKT som det alltid varit. Mobbing, usel mat, usla lokaler och NOLL engagemang för att få eleverna att röra på sig och må bra. Jag gick ur högstadiet 1970 och minns dessa omklädningsrum och duschar och jag är helt övertygad om att OM jag gör ett studiebesök idag så har absolut ingenting ändrats.
  • Äldre 17 Nov 08:32
    #8
    monkees skrev 2016-11-17 08:25:42 följande:
    Precis och det sorgliga är att det i skolans värld inte är mycket som ändras genom decennierna. Björklund ändrar lite i hur betygen ska utformas men annars är det EXAKT som det alltid varit. Mobbing, usel mat, usla lokaler och NOLL engagemang för att få eleverna att röra på sig och må bra. Jag gick ur högstadiet 1970 och minns dessa omklädningsrum och duschar och jag är helt övertygad om att OM jag gör ett studiebesök idag så har absolut ingenting ändrats.
    *PS: jag duschade ALDRIG.
Svar på tråden Elever undviker duscha - rädda att bli filmade