• Äldre 25 Nov 08:48
    5482 visningar
    5 svar
    5
    5482

    Mycoplasma genitalium

    Jag och min sambo skulle fått en flicka i början på mars. Hon dog tyvärr i magen i vecka 17+3 :( fick då också veta att jag har en könssjukdom som heter mycoplasma genitalium.

    Någon som vet mer om den sjukdomen?

  • Svar på tråden Mycoplasma genitalium
  • Äldre 25 Nov 12:48
    #1

    Den ska behandlas fortast möjligt, speciellt om du inte vill riskera din fertilitet. Du tar antibiotika i 5 dagar och gör sen ett nytt test ca 2-3 veckor senare.

    Symptomen är olika men liknar ofta klamydia eller att det känns som att du har uvi

  • Anonym (Alice­)
    Äldre 19 Dec 14:42
    #2

    Hade under några veckors tid sökt för urinvägsinfektionsliknande besvär och var ganska trött på att diverse tester aldrig visade något. Tog det som att jag var friskt och blev gravid. Fick missfall i vecka 5-6. En vecka innan missfallet blev besvären värre och till slut var det en gynekolog som sa, "jaa...vi kan ju testa för mycoplasma, men det är rätt ovanligt att ha det". Det visade sig att det var det jag hade, men då var missfallet redan ett faktum. Barnmorskor och läkare jag har frågat kan inte säga om missfallet berodde på mycoplasman. För mig kändes det som att det fanns ett tydligt samband. Min sambo hade det inte vilket vi tyckte var konstigt. Tycker att man borde testas för det här om man försöker bli gravid!

  • Anonym (Maria­)
    Wed 1 May 2019 18:57
    #3

    Vi fick missfall i vecka 19+0.

    Troligtvis pga mykoplasma. Jag fick infektion i fosterhinnorna.

    Vi fick reda på mykoplasman efter att min kropp stött ut vår friska son. Hade aldrig hört tals om mykoplasma tidigare. Har antagligen haft det länge. Min man hade inte.

    Till saken hör att vi genomgått ivf. Innan gör man då diverse tester. HUR kan man inte göra även mykoplasmatest? Då hade vi kanske fått behålla vårat barn?!

  • Anonym (.)
    Wed 1 May 2019 19:11
    #4
    Anonym (Maria) skrev 2019-05-01 18:57:11 följande:

    Vi fick missfall i vecka 19+0.

    Troligtvis pga mykoplasma. Jag fick infektion i fosterhinnorna.

    Vi fick reda på mykoplasman efter att min kropp stött ut vår friska son. Hade aldrig hört tals om mykoplasma tidigare. Har antagligen haft det länge. Min man hade inte.

    Till saken hör att vi genomgått ivf. Innan gör man då diverse tester. HUR kan man inte göra även mykoplasmatest? Då hade vi kanske fått behålla vårat barn?!


    beklagar. Mykoplasma är ingen smittspårningspliktig könssjukdom och går heller inte under smittskyddslagen trots att den är minst lika farlig som klamydia och gonoreé. Därför ingår ett mykoplasma test inte som rutin utan man får själv be om ett test, det är heller inte alla mottagningar som har tillgång till mykoplasma test, det brukar bara vara på STD mottagningar man kan testa sig för mykoplasma.
  • Anonym (Maria­)
    Wed 1 May 2019 19:36
    #5

    Jag vet, vilket jag tycker är katastrof att man inte ens informerar om.

    Speciellt när man får hjälp/sökt hjälp för att bli gravid så borde man ju testa eller iaf informera om.

    Vi visste som sagt inte ens om Mykoplasma innan..

    Vill inte att någon mer ska behöva hamna i detta, pga att man interna fått veta/möjlighet att testa.

    Dessutom var det nästintill omöjligt för min man att få testa sig. Då han inte hade symtom.

    Vilket jag inte heller haft. Men kan ha burit på det i flera år?!

Svar på tråden Mycoplasma genitalium