• Maddi

    När sätter ni upp julgran?

    Jag tycker att jag är tidig att sätta upp våran julgran, den kommer upp runt lucia strax före eftersom jag vill ha bort den innan nyårshelgen. Men jag ser många som redan tagit fram den nu till advent. Så faktiskt känner jag mig ganska sen i julpyntandet nu.

    När sätter ni upp julgranen?

  • Svar på tråden När sätter ni upp julgran?
  • maratontjejen

    Det är olika från år till år, allt från den 10 december till 23 december. Jag vill också gärna ha ut granen till nyårshelgen för att pynta med blommor typ vita amaryllis, tulpaner eller annat kul!

  • nina2901
    Aniiee skrev 2016-11-26 18:17:05 följande:

    Annandag Knut? Vad är det för dag? Annandagen (26/12) har jag hört talas om, och Tjugondedag Knut (13/1) har jag hört talas om, men Annandag Knut är nytt för mig.

    Man kan få tag på grenar i handeln. De brukar ha "spill"/ris där vi köper gran, både när vi köper av idrottsrörelsen utanför mataffären och när vi köper på torget. Jag har sett ris i affärerna också, typ interflora och stora mataffärer. Det finns alltid några som vill har en grantopp/halv gran, så då kan de sälva enstaka grenar på sidan av. Och man kan ju alltid fråga om man inte ser att de har.


    Domesticgoddess skrev 2016-11-26 18:25:10 följande:

    Hahaha, nej....annandag Knut var något jag råkade hitta på! Tjugondag skulle det vara:)

    Tack för tips, ska ge mig på jakt hos stadens blomsterhandlare imorgon!


    Hahaha sååå roligt ????????????????
  • aztec

    Allergisk mot gran så har en dyr (=super fin) plastgran som brukar komma upp någon gång i början av december.. den här helgen kändes för tidigt så blir nog nästa. Jag kör inte med så mycket julpynt övrigt så den behövs för att få till julkänslan....

  • GavinGadget

    Julen är som mysigast från första advent till och med annandagen enligt mig.

    Så julpynt börjar väl dyka upp strax innan första advent och granen kläs kanske någon gång i mitten på december. Sen får den gärna vara ute till nyår.

    Hade under uppväxten traditionen att klä den dagen innan julafton men då fick man så mycket mindre julmys och desto stressigare. Håller ofta på och julstökar hela december. Praliner någon dag, sill en annan och så vidare. En underbar månad nu, men det tyckte jag inte som ung, då skulle det bara bli julafton.

  • CarpeNoctem

    1:a December, Vill ha den under julmånaden.

    1:a Januari åker den och allt julpynt bort. Ser ingen mening med att ha julgranen/pyntet efter Nyårsafton. Knappt efter Julafton, då är ju julen lixom över..

  • Jennie med ie
    Jennie med ie skrev 2016-11-26 21:19:00 följande:
    Några dagar före julafton, runt skolavslutningen.
    Och sen åker den ut Tjugondedag Knut.
  • Lia4
    Flygfotogen skrev 2016-11-26 21:10:51 följande:

    22/12

    Skulle aldrig i livet ha en plastgran så någon dag innan jul tar jag in och klär den så att den är så fräsch som möjligt.


    Samma här! Någon plastgran kommer inte innanför dörren här.
  • GavinGadget
    Lia4 skrev 2016-11-26 22:45:35 följande:

    Samma här! Någon plastgran kommer inte innanför dörren här.


    Tänkte också så tills vi fick barn. Nu kör vi på plast några år tills de är stora nog att inte äta granbarr eller på annat sätt skada sig...
  • Alexi

    Jag var den största motståndaren till plastgran i landet. Sen välte vår äkta gran tre gånger på ett dygn när vårt första barn var tre veckor gammal. Aldrig mer äkta gran...

Svar på tråden När sätter ni upp julgran?