• Äldre 26 Nov 16:52
    39425 visningar
    82 svar
    82
    39425

    När sätter ni upp julgran?

    Jag tycker att jag är tidig att sätta upp våran julgran, den kommer upp runt lucia strax före eftersom jag vill ha bort den innan nyårshelgen. Men jag ser många som redan tagit fram den nu till advent. Så faktiskt känner jag mig ganska sen i julpyntandet nu.

    När sätter ni upp julgranen?

  • Svar på tråden När sätter ni upp julgran?
  • Äldre 27 Nov 08:10
    #41
    Aniiee skrev 2016-11-26 23:23:34 följande:
    Granen kan väl inte hjälpa att du inte säkrar den. Knasig anledning. Aldrig mera spis för att spisen blir så varm att du kan bränna sig på den?
    Fast läste du att vårt första barn var tre veckor gammal? Den vältande granen skedde under den mest mentalt omvälvande perioden i mitt liv, jag var helt ointresserad av julen det året (och jag är julgalning i övrigt), grät mest och det bara slutade vara viktigt alls med en äkta gran.
  • Äldre 27 Nov 08:10
    #42
    Aniiee skrev 2016-11-27 00:01:52 följande:

    Plastgranar välter också om man inte säkrar dem.


    Absolut, vi får säkra den ändå. Men den är inte lika tung, sticks inte och har "mjukare" grenar. Vår ettåring kan börja med att gå upp på morgonen och fäkta allt vad han kan på granen utan att göra sig det minsta illa. Jätteskönt...

    Nackdelen är väl att den inte doftar, blev dyrare och inte "är äkta". Men på fyra år har vi gått jämnt upp ekonomiskt i all fall :).
  • Äldre 27 Nov 08:11
    #43
    Aniiee skrev 2016-11-27 00:01:52 följande:
    Plastgranar välter också om man inte säkrar dem.
    Fast det är en enorm skillnad i tyngd på dem och plastgranar har en stadig fot i sig själva, man kan alltså inte göra fel eller ha för klen fot som vi uppenbarligen hade och gjorde med den äkta granen.

    Och när en äkta gran välter är det barr och vatten överallt...
  • sextio­talist
    Äldre 27 Nov 08:14
    #44

    De år vi har julen hos oss, dagen före julafton. De år vi inte har jul hos så har vi ingen gran alls

  • Äldre 27 Nov 08:19
    #45

    Upplever ni att era vänner ställt fram granen redan och att det blivit allt vanligare att den kommer fram runt 1 a advent?
    Jag förstår att folk vill ha upp granen om man åker på semester under jul. 

    Jag funderar på om trenden från USA kommer till sverige angående att sätta upp granen redan vid 1 december? 

    När jag var liten satte vi upp granen 1 vecka före jul och tog bort den 20 dagar efter. Men jag känner att den ska bort innan nyår eftersom julen är över då och tomtar ska bort. Ev att adventsstakarna och julstjärnorna i fönstren får vara kvar ett tag till. 

    Angående gran så tycker jag det är lämpligt med plastgran när barnen är små. Min sambo var emot det men insåg efter första julen med barn att det får duga med plast under småbarnstiden. 

  • sextio­talist
    Äldre 27 Nov 08:41
    #46
    Maddi skrev 2016-11-27 08:19:10 följande:

    Upplever ni att era vänner ställt fram granen redan och att det blivit allt vanligare att den kommer fram runt 1 a advent?

    Jag förstår att folk vill ha upp granen om man åker på semester under jul. 

    Jag funderar på om trenden från USA kommer till sverige angående att sätta upp granen redan vid 1 december? 

    När jag var liten satte vi upp granen 1 vecka före jul och tog bort den 20 dagar efter. Men jag känner att den ska bort innan nyår eftersom julen är över då och tomtar ska bort. Ev att adventsstakarna och julstjärnorna i fönstren får vara kvar ett tag till. 

    Angående gran så tycker jag det är lämpligt med plastgran när barnen är små. Min sambo var emot det men insåg efter första julen med barn att det får duga med plast under småbarnstiden. 


    Nej, men jag är så gammal så vi är inte så påverkade
  • Äldre 27 Nov 09:57
    #47

    En adventsgran kan ju komma in nu. Den riktiga kommer in en eller två dagar innan julafton.

  • Äldre 27 Nov 10:12
    #48
    Flash Gordon skrev 2016-11-27 09:57:54 följande:

    En adventsgran kan ju komma in nu. Den riktiga kommer in en eller två dagar innan julafton.


    adventsgran har jag aldrig hört talas om. 
  • Äldre 27 Nov 10:23
    #49
    Maddi skrev 2016-11-27 10:12:42 följande:
    adventsgran har jag aldrig hört talas om. 
    I princip föregångaren til adventsljusstaken.

    En liten gran (kanske en halvmeter) som man pyntar med små ljus och lita annat och så tänder man ljusen varje advent, som vi tänder adventsljusstaken en gång i veckan.

    Men man tänder alla ljusen (normalt sju stycen) i adventsgranen medan man tänder 1 sedan 2 sedan 3 sedan alla 4  i en adventsljusstake.
  • Äldre 27 Nov 11:24
    #50
    Maddi skrev 2016-11-27 08:19:10 följande:

    Upplever ni att era vänner ställt fram granen redan och att det blivit allt vanligare att den kommer fram runt 1 a advent?

    Jag förstår att folk vill ha upp granen om man åker på semester under jul. 

    Jag funderar på om trenden från USA kommer till sverige angående att sätta upp granen redan vid 1 december? 

    När jag var liten satte vi upp granen 1 vecka före jul och tog bort den 20 dagar efter. Men jag känner att den ska bort innan nyår eftersom julen är över då och tomtar ska bort. Ev att adventsstakarna och julstjärnorna i fönstren får vara kvar ett tag till. 

    Angående gran så tycker jag det är lämpligt med plastgran när barnen är små. Min sambo var emot det men insåg efter första julen med barn att det får duga med plast under småbarnstiden. 


    Nja det känns väl lika blandat som tidigare tycker jag. Antingen åker granen upp 1 advent och åker ut direkt efter julhelgen för att ge plats år nytt och fräscht det nya året eller så åker den upp precis före julhelgen och stannar till Tjugondedag Knut. Ja det finns såklart varianter men de två är de vanliga grundläggande synsätten liksom. Jag upplever att de flesta jag känner gör ungefär som under den egna uppväxten.
Svar på tråden När sätter ni upp julgran?