• Maddi

    När sätter ni upp julgran?

    Jag tycker att jag är tidig att sätta upp våran julgran, den kommer upp runt lucia strax före eftersom jag vill ha bort den innan nyårshelgen. Men jag ser många som redan tagit fram den nu till advent. Så faktiskt känner jag mig ganska sen i julpyntandet nu.

    När sätter ni upp julgranen?

  • Svar på tråden När sätter ni upp julgran?
  • Harvester

    Naturligtvis kvällen innan julafton? Julgran har man på julafton, inte advent eller lucia.. Fattar inte vem som kom på idén att ta in en gran till advent?? Folk blir kanske förvirrade av att handeln börjar julpynta i oktober...

  • Jennie med ie

    Efter många års envishet har jag nu tvingats fimpa den äkta granen och skaffa en i plast. Det finns en gräns för hur kul det är med kraftiga allergiska reaktioner och sjukvård efter dem och jag vågar inte utsätta mig för sånt jag "inte tål men överlever" längre. Så ni som kan ha riktig gran, jag avundas er!

  • Flygfotogen
    Alexi skrev 2016-11-26 22:55:00 följande:

    Jag var den största motståndaren till plastgran i landet. Sen välte vår äkta gran tre gånger på ett dygn när vårt första barn var tre veckor gammal. Aldrig mer äkta gran...


    Hur riggar du en gran egentligen? Eller välte babyn granen?
  • levande charader

    Efter att ha varit utan gran i några år, pga kattungar och skilsmässa som gjorde att jag inte hade barnen förra julen, så har vi bestämt oss för att testa i år igen. Så som traditionen varit i min familj sen jag var liten och även sen när mina barn var små så kläs granen den 23e och åker ut den 30e. Blir spännande att se om den överlever så länge med alla galna katter som bor här

  • Treansresa

    Tar fram granen och alla julsaker idag. Sedan tas allt bort 26-28 december beroende på hur jag jobbar

  • Anton Chigurh

    Snart...snart, så åker granhelvetet upp.

    Såhär, ungefär, så min ut förra gången Jesu födelse (eller om det var när Maria blev påsatt) skulle firas.

     

    Kram //Antonsleigh.gif


    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • monkees

    Jag tar in min plastgran nu till första advent och den lyser så fint här intill mig. MYSIGT. På annandag Jul *typ" så åker den upp på vinden igen. Inget "julande" i mellandagarna för min del för då är tjusningen borta.

  • Alessia

    Julaftons morgon tas granen in och kläs - så har vi haft det sedan kring  sekelskiftet 1900. Vi kan följa traditionen i dagböcker och anteckningar.

  • Mooomin
    Harvester skrev 2016-11-27 11:25:19 följande:

    Naturligtvis kvällen innan julafton? Julgran har man på julafton, inte advent eller lucia.. Fattar inte vem som kom på idén att ta in en gran till advent?? Folk blir kanske förvirrade av att handeln börjar julpynta i oktober...


    "Man" har väl julgran när man vill? :) Vissa vill hinna njuta mer av att ha den framme, för att det är vackert och mysigt. Precis som att jag lyssnar på jullåtar ibland på sommaren, för att jag älskar dom och de är mysiga att lyssna på. Man behöver inte vara så fyrkantig.. ;D
  • LillaJag06

    Vi har alltid en äkta gran och köper den ungefär vid andra advent. Hade jag haft plast kanske jag hade satt upp den tidigare.

Svar på tråden När sätter ni upp julgran?