• Maddi

    När sätter ni upp julgran?

    Jag tycker att jag är tidig att sätta upp våran julgran, den kommer upp runt lucia strax före eftersom jag vill ha bort den innan nyårshelgen. Men jag ser många som redan tagit fram den nu till advent. Så faktiskt känner jag mig ganska sen i julpyntandet nu.

    När sätter ni upp julgranen?

  • Svar på tråden När sätter ni upp julgran?
  • BandAnna

    Vi vill julmysa så mycket vi bara kan så granen åkte upp redan igår =) 
    Det firades med glögg framför brasan. 

  • LillaJag06
    Anton Chigurh skrev 2016-11-27 12:11:28 följande:

    Snart...snart, så åker granhelvetet upp.

    Såhär, ungefär, så min ut förra gången Jesu födelse (eller om det var när Maria blev påsatt) skulle firas.

     

    Kram //Antonsleigh.gif


    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
    Hahaha årets gran
  • amia01

    Granen tas in och kläs på kvällen den 23:e, och står kvar till 20-dag knut, helt enligt traditionen.

    Alla verkar vara rätt ense om att 3-4 veckor med gran är tillräckligt - frågan är bara om man firar före eller efter... Jag ser ingen tjusning i att ta ut julen i förskott, utan tycker tvärt om att det gör julafton än mer speciell att förberedelser och pynt pågår in i det sista. Att vakna upp på julaftons morgon, med grandoft, nyskurade golv och tindrande ljus - det är julstämning!!!

  • Duckan

    Jag brukar tjata in granen kring lucia. Ser ingen poäng i att ta fram den dagen före julafton för att sen ta bort den efter nyår.

  • molly50

    Vi brukar ta in granen 1-2 dagar före julafton. Och vi brukar ha äkta gran.
    Sedan varierar det hur länge vi har den kvar.


    Carpe Diem
  • Mandel
    Harvester skrev 2016-11-27 11:25:19 följande:

    Naturligtvis kvällen innan julafton? Julgran har man på julafton, inte advent eller lucia.. Fattar inte vem som kom på idén att ta in en gran till advent?? Folk blir kanske förvirrade av att handeln börjar julpynta i oktober...


    Julgranen är något man har julklappar under och varför först förvara dem i säckar för att sedan endast några timmar under granen och sedan kasta ut den?
    Vem har bestämt att granen bara ska vara uppe julafton?


    Jag tycker att granen är finast med klappar under och tar in granen runt lucia så man hinner njuta av det fina. Samt att man slipper stressen att hinna med kvällen innan julafton eller på själva julafton med att klä och fixa i ordning.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Linnea1994

    Ni som tar in granen nu eller till Lucia, hur fasen ser granen ut på julafton när den ska vara som finast ut då???

  • amia01
    Mandel skrev 2016-11-28 10:11:35 följande:

    Julgranen är något man har julklappar under och varför först förvara dem i säckar för att sedan endast några timmar under granen och sedan kasta ut den?
    Vem har bestämt att granen bara ska vara uppe julafton?


    Jag tycker att granen är finast med klappar under och tar in granen runt lucia så man hinner njuta av det fina. Samt att man slipper stressen att hinna med kvällen innan julafton eller på själva julafton med att klä och fixa i ordning.


    Varför har ska granen kastas ut så snabbt? Enligt tradition är det 20-dag knut som gäller för att städa ut julen. Låt inte vardagsstressen förstöra julfriden - med granar och pynt ända in i januari
  • Duckan

    amia01, jag gillar grejen med Tjugondag Knut, men jag står inte ut. När nyår är över fyller dottern år och då vill jag ha ut granen innan det. Jag är färdig med den då. Men som sagt, njuter gärna av den från lucica med inslagna paket under.

  • Rymdmoln
    Linnea1994 skrev 2016-11-28 11:55:33 följande:

    Ni som tar in granen nu eller till Lucia, hur fasen ser granen ut på julafton när den ska vara som finast ut då???


    Min brukar hålla sig finfint.

    I år har vi plastgran dock och då slipper man bekymra sig över såna saker ;)
Svar på tråden När sätter ni upp julgran?