• Anonym (TS)
    Äldre 5 Dec 18:08
    27254 visningar
    176 svar
    176
    27254

    Varför fattar inte folk att det är dyrt att tjäna mycket?

    Alltså varför förstår inte folk att det är dyrt att vara en höginkomsttagare?

    Om vi tar och jämför en sjuksköterska med en tjänsteman i privat sektor. Skjuksköterskans tjänar 26.000kr, tjänstemannen 60.000kr. 34.000kr i löneskillnad brutto, vilket efter skatt blir en löneskillnad på 18.331kr (20.201 resp. 38.532). Bara där blir det väldigt orättvist och skevt att jämföra bruttoinkomst. När man sedan jämför arbetsvillkoren, tjänstemannen har oftast ingen övertid, ob-ersättning osv. vilket skjusköterskan har. När skjuksköterskan slutar så har personen verkligen slutat. Det går inte att sätta en kateter på patienter hemifrån liksom. Medan tjänstemannen ska vara beredd på att under dygnets alla timmar svara på mail och telefonsamtal. Har det under dagen varit möten som dragit ut på tiden måste man jobba ikapp på kvällen. Tid man egentligen inte får betalt för. En tjänsteman måste också vara beredd på att närsomhelst vara tvungen att avbryta sin semester. Det spelar ingen roll om man är på landet 20 mil bort från kontoret eller i Australien, händer något akut måste man in till kontoret.

    Sedan kommer vi till det rent ekonomiska. Sjuksköterskor får arbetskläder av arbetsgivaren. Tjänstemannen måste stå för det själv. Och nej, bara för att man har ett jobb som kräver en kostym så kan man inte köpa den billigaste på Dressman, utan det är märken som Oscar Jacobson och Filippa K som är minsta standarden, helst ska det vara skräddarsytt. Bara det går på i genomsnitt 4.000kr/mån, sedan måste man ha skjorta/blus, skor, andra accessoarer som man måste ha för att se respektabel ut. Ytterligare 3-4000kr i månaden. Och nej, det går inte att jämföra med fritidskläder, ingen vill gå med kostym på en söndag så man måste köpa lediga kläder också. Sjuksköterskor har ingen möjlighet att äta lunch ute, vilket man måste göra som tjänsteman. Man kan inte sitta framför en matlåda och göra affärer, eller upprätthålla relationerna med branschkollegor.

    Och när man slår ut det så har sjuksköterskorna mer att röra sig med i månaden.

  • Svar på tråden Varför fattar inte folk att det är dyrt att tjäna mycket?
  • Anonym (nej du!)
    Äldre 5 Dec 22:22
    #31

    Håller med ovanstående angående att du väljer själv vad du slösar på. Om du väljer att köpa en dyr kostym är väl det upp till dig, det måste inte vara märke - märke syns inte ens tydligt utanpå. Du skulle kunna lika gärna få en skräddarsydd kostym för bra mycket mindre som såg minst lika exklusiv om det nu var problemet. Och även om du köper dyra kostymer, det är ju inte så att det är en fast månadskostnad. Kläder behöver du inte köpa nya varje månad, framförallt inte sådana saker som dyra märkeskostymer, de är väl isåfall mer att se som en mer långsiktigt investering om du nu tycker det är av bättre kvalitet eller vad din anledning är. 

    De som tjänar en genomsnittlig lön köper inte heller kläder varje månad, någon gång ibland. Om du tjänar 3-4 gånger mer än en normallön, men samtidigt väljer att ha utgifter för t.ex. kläder 3-4 gånger mer än vi som köper kläder för lägre pris - då är det väl pga dig som du bara har "någon tusenlapp" mer i månaden. 

  • froken­korrek­t
    Äldre 5 Dec 22:23
    #32
    Anonym (TS) skrev 2016-12-05 22:04:52 följande:
    Vore intressant att få se vad du baserar det på. Att det är flest inom vården som blir långtidssjukskrivna?

    Du verkar dock inte vara ute efter att ha en riktig diskussion så jag lägger ner den.
    Ooooppppssss.....en öm punkt?

    Seriöst? Vad är det som tjänsteman som är mer psykiskt påfrestande alt fysiskt än det jobb som lärare och sjuksköterskor utför? 

    Att på nära håll försöka få ungdomar på glid att inse att det är värt att jobba i skolan (man kan ju få förmånen att handla ny kostym varje månad för 17), eller försöka rädda motsvarande 16 åring som desperat försökt ta sitt liv, för pressen inför framtiden blev för stor? 

    Snälla, berätta!!!!!!!!
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 5 Dec 22:24
    #33
    Anonym (***) skrev 2016-12-05 22:10:22 följande:

    Ha ha du måste skoja. Man väljer själv vilka utgifter man vill ha.

    Min man är chef, tjänar cirka 60 000 i månaden, och inte tusan lägger han en massa pengar på kläder. Vi har massor av pengar över varje månad, mycket mer än min bror som är sjuksköterska.


    Det är precis exakt det här jag menar. Bara för att någon på pappret tjänar mycket tar alla för givet att utgifterna alltid är noll och intet och personen alltid har råd med precis allt.

    Det är inte så enkelt att bara för att bruttoinkomsten är 30.000kr mer så har man automatiskt 30.000kr mer att röra sig med
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 5 Dec 22:26
    #34
    sextiotalist skrev 2016-12-05 22:19:44 följande:

    Teknikkonsult och inte inom spel. En av mina kollegor är projektledare för ett projekt som ligger i halvmiljardklassen (är klädd i jeans)


    Och? Två av Sveriges mest framgångsrikaste personer går klädda som lodisar. Innebär det att alla av de framgångsrika ser ut som uteliggare?
  • froken­korrek­t
    Äldre 5 Dec 22:26
    #35
    Anonym (TS) skrev 2016-12-05 22:24:16 följande:
    Det är precis exakt det här jag menar. Bara för att någon på pappret tjänar mycket tar alla för givet att utgifterna alltid är noll och intet och personen alltid har råd med precis allt.

    Det är inte så enkelt att bara för att bruttoinkomsten är 30.000kr mer så har man automatiskt 30.000kr mer att röra sig med
    Det är helt sant, men resten av dina påståeenden blev ju lite tokiga, eller hur? 

    Har dessutom aldrig trott att bara för att man tjänar mer så har man noll utgifter. Herregud, de allra flesta rättar sig ganska bra efter inkomsterna, det går fort Ivarjefall när dom ökarTungan ute
  • Anonym (nej du!)
    Äldre 5 Dec 22:27
    #36
    Anonym (TS) skrev 2016-12-05 22:17:51 följande:
    Det behöver inte vara tungt att vara egen. Du skriver bara ett avtal med ett företag på 4-5 år och jobbar som vanlig anställd. Att vara egen är inte synonymt med jobb 35 timmar om dygnet. Men det var som svar på att man alltid ska vara fackligt ansluten. För vissa funkar liksom inte det alls överhuvudtaget. Speciellt eftersom facket oftast inte ens gör ett halvbra jobb i alla fall.
    Jag refererade till din originalpost som beklagade sig över:
    "Medan tjänstemannen ska vara beredd på att under dygnets alla timmar svara på mail och telefonsamtal. Har det under dagen varit möten som dragit ut på tiden måste man jobba ikapp på kvällen. Tid man egentligen inte får betalt för. En tjänsteman måste också vara beredd på att närsomhelst vara tvungen att avbryta sin semester. Det spelar ingen roll om man är på landet 20 mil bort från kontoret eller i Australien, händer något akut måste man in till kontoret."

    Det är ju precis det du säger där, att det är tungt och tar mer tid att vara egen. 

    Och skriver du avtal med ett företag som konsult så att du räknas som vanlig inställd så ingår ju samma slags villkor som för vanliga anställda, alltså semester, betald övertid osv. Att ett jobb fortfarande kan innehålla de element du beskrev hör ovan är möjligt, men det är ofta förhandlat innan och inbakat i lönen då det är att se som en del av din arbetsuppgift. Så den är egentligen inte obetald. 
  • Anonym (***)
    Äldre 5 Dec 22:27
    #37
    Anonym (TS) skrev 2016-12-05 22:24:16 följande:
    Det är precis exakt det här jag menar. Bara för att någon på pappret tjänar mycket tar alla för givet att utgifterna alltid är noll och intet och personen alltid har råd med precis allt.

    Det är inte så enkelt att bara för att bruttoinkomsten är 30.000kr mer så har man automatiskt 30.000kr mer att röra sig med
    Klart man inte har. Man betalar ju skatt på de 30 000 mer man har. 

    Men om man har  15 000 mer netto än någon annan, då har man 15 000 mer att röra sig med. Vad man sedan lägger pengarna på är upp till var och en. 
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 5 Dec 22:31
    #38
    -1
    frokenkorrekt skrev 2016-12-05 22:23:20 följande:

    Ooooppppssss.....en öm punkt?

    Seriöst? Vad är det som tjänsteman som är mer psykiskt påfrestande alt fysiskt än det jobb som lärare och sjuksköterskor utför? 

    Att på nära håll försöka få ungdomar på glid att inse att det är värt att jobba i skolan (man kan ju få förmånen att handla ny kostym varje månad för 17), eller försöka rädda motsvarande 16 åring som desperat försökt ta sitt liv, för pressen inför framtiden blev för stor? 

    Snälla, berätta!!!!!!!!


    Men herregud vad vi tolkar in extremt mycket blaj. Bara för att jag sa att det kostar psykiskt och fysiskt att tjäna mycket betyder inte det att det kostar psykiskt i andra yrken. Skärpning för fasen!

    Jag måste nog dessutom förtydliga en sak: Det jag menar med att det kostar fysiskt är inte att det kostar i fysik/kroppsligt, utan att det fysiskt kostar pengar (matlåda är uteslutet, propra kläder krävs, utlägg måste göras osv)
  • Anonym (fjant­)
    Äldre 5 Dec 22:37
    #39

    Fine, vissa poänger finns. MEN dels är det liksom inte så att låg lön = har arbetskläder och inga egna omkostnader för jobbet och hög lön = måste köpa dyra kläder för egna pengar och har höga omkostnader som man inte kan välja bort utan det finns motsatsen också t ex, d v s låg lön + privata kläder med vissa krav och hög lön + möjlighet att använda enkla basic kläder eller inköp på arbetets bekostnad. Och dels är det givetvis tuffare att ö h t inte ha några pengar att göra prioriteringar med eftersom det med tur går jämnt upp hur man än gör än att faktiskt ha möjlighet att välja till och välja bort efter egna behov.

  • sextio­talist
    Äldre 5 Dec 22:41
    #40
    Anonym (TS) skrev 2016-12-05 22:31:47 följande:

    Men herregud vad vi tolkar in extremt mycket blaj. Bara för att jag sa att det kostar psykiskt och fysiskt att tjäna mycket betyder inte det att det kostar psykiskt i andra yrken. Skärpning för fasen!

    Jag måste nog dessutom förtydliga en sak: Det jag menar med att det kostar fysiskt är inte att det kostar i fysik/kroppsligt, utan att det fysiskt kostar pengar (matlåda är uteslutet, propra kläder krävs, utlägg måste göras osv)


    Och det är inte saker som automatiskt är något som är kopplat till hög lön.

    Det finns tjänstemän med betydligt lägre lön med klädkod och där uteluncher är norm och så finns det de tjänstemän som har betydligt högre lön än 60 000 som arbetar på en arbetsplats utan klädkod. De kollegor som har mycket utlägg har kort via arbetet och behöver inte använda sina privata pengar.

    Vi har ett väldigt bra lunchrum där de flesta äter tillsammans.
Svar på tråden Varför fattar inte folk att det är dyrt att tjäna mycket?