• Anonym (M88)
    Äldre 15 Dec 12:59
    46913 visningar
    60 svar
    60
    46913

    Herpes i underlivet

    Nu behöver jag all info och hjälp jag kan få.

    Såhär är det.

    Jag har mega ont när jag kissar. Har även ett litet sår som gör så fruktansvärt ont. De är ca 3mm i omkrets. Det känns som knivar som hugger när jag kissar.

    Jag har varit hos dr och gyn. Dom sa herpes.

    Tydligen finns nån medicin för att underlätta men den ska tas senast 48 timmar efter utbrottet. Och de va för sent för mig. Nu skulle jag bara vänta ut det typ.

    Känner mig helt förstörd pga detta. Känns som att jag är dömd. Och sex framöver kommer bara vara rädsla.

    Har endast ett litet sår. Hade önskat att de inte va herpes. Att herpes borde vara värre.

    Hur länge brukar ett utbrott hålla på?

    Vad gör ni när ni har det?

    Smittar det jättemycket?

    Hur berättar ni de för den ni ska ha sex med?

    Berättar ni?

    Om man inte haft de på några år, ska man ens säga nåt då?

    Jag har kanske haft de i år redan utan att veta om det?

    Har så många frågor...

    Hur känner man att de kommer igen?

    Berätta om era erfarenheter, vad ni gjort, hur ni lever med det och allt.

    Och hur är era återkommande fall och hur ofta kommer dom?

    Är man helt körd från ett normalt och avslappnat sexliv?

    Tacksam för svar.

    Mvh.

  • Svar på tråden Herpes i underlivet
  • Anonym (Inte ensam)
    Äldre 15 Dec 23:04
    #1

    Hej har haft herpes i underlivet hela mitt vuxna liv, det går utmärkt att leva med ???? Är gift o både min man o jag får utbrott då o då oftast då vi är stressade. Herpes smittar bara vid utbrott och lyder inte under smittskyddslagen så du behöver inte säga nåt till någon. Om du har tillfälligt sex rekommenderar kondom... Det som däremot är viktigt att veta är att om man som kvinna har ett herpesutbrott vid förlossningen så måste man vara försiktig för att inte barnet smittas ( kan leda hjärnhinneinflammation) men jag har fyra friska barn så det är inget att vara jätte orolig över. Det är ju jobbigt just när man har utbrotten men iallafall för mig så går det tillbaka på sådär 3-4dar sen kommer ju symtomfria perioder o då hinner jag till och med glömma att jag ens har det

  • Anonym (M88) Trådstartaren
    Äldre 16 Dec 00:10
    #2
    Anonym (Inte ensam) skrev 2016-12-15 23:04:25 följande:

    Hej har haft herpes i underlivet hela mitt vuxna liv, det går utmärkt att leva med ???? Är gift o både min man o jag får utbrott då o då oftast då vi är stressade. Herpes smittar bara vid utbrott och lyder inte under smittskyddslagen så du behöver inte säga nåt till någon. Om du har tillfälligt sex rekommenderar kondom... Det som däremot är viktigt att veta är att om man som kvinna har ett herpesutbrott vid förlossningen så måste man vara försiktig för att inte barnet smittas ( kan leda hjärnhinneinflammation) men jag har fyra friska barn så det är inget att vara jätte orolig över. Det är ju jobbigt just när man har utbrotten men iallafall för mig så går det tillbaka på sådär 3-4dar sen kommer ju symtomfria perioder o då hinner jag till och med glömma att jag ens har det


    Tack för ditt svar

    Hur ofta brukar du/ni ha utbrott?

    Hur känns de? Och får du mycket?
  • Anonym (Inte ensam)
    Äldre 16 Dec 07:24
    #3

    Det brukar börja med en stickande känsla i underlivet, där sedan herpessåret kommer, det är väl då man ska börja äta medicin om man vill det, jag åt det bara i slutet av en graviditet, utbrotten kanske i genomsnitt ca 6 ggr per år. Vissa år mer sällan än andra. Läs på 1177 om herpes där tycker jag informationen var bra.

  • Anonym (M88) Trådstartaren
    Äldre 16 Dec 12:39
    #4
    Anonym (Inte ensam) skrev 2016-12-16 07:24:11 följande:

    Det brukar börja med en stickande känsla i underlivet, där sedan herpessåret kommer, det är väl då man ska börja äta medicin om man vill det, jag åt det bara i slutet av en graviditet, utbrotten kanske i genomsnitt ca 6 ggr per år. Vissa år mer sällan än andra. Läs på 1177 om herpes där tycker jag informationen var bra.


    Har läst där. Vad gör medicinen för nytta?
  • Anonym (Jag med)
    Äldre 16 Dec 13:21
    #5

    Jag (man) har haft det i många år och det är inte så mycket att göra mer än att låta det "läka ut". Har testat samma medel som man använder mot munherpes (Zovirax eller nåt) och det hjälper men inte det funkar ju inte "invärtes". Kommer ibland och bara när jag har en förkylning på G. Får det kanske ett par ggr per år och har det då ca en vecka.  

  • Anonym (God Jul)
    Äldre 16 Dec 13:41
    #6

    Problemet är att man kan ha det i kroppen utan att få blåsor. Olika människors immunförsvar hanterar herpesviruset olika. En del får blåsor andra känner inget varför det är otäckt. Det kan smitta utan att personen som smittar vet om att man har viruset i kroppen. En del tror att personer med munherpes kan hantera viruset på ett bättre sätt och får inga blåsor i underlivet. Andra säger att det smittar vid oralsex om Du har det i kroppen och utvecklar herpes i underlivet. Det råder inte under smittskyddslagen precis som HPV viruset. Jag kan tycka att dessa virus borde har samma rapporteringsskyldighet som andra könssjukdomar. Tyvärr är både Herpes och HPV så vanligt bland människor så det är väl anledningen till att det inte är rapporteringsplikt. Majoriteten har kommit i kontakt med virusen men vetskapen om att man bär på dem finns inte. 

  • Anonym (M88) Trådstartaren
    Äldre 16 Dec 16:29
    #7

    De känns som att jag fött barn och är öm i hela underredet. Ska de kännas så?

  • Anonym (God Jul)
    Äldre 16 Dec 16:42
    #8
    +1

    Viruset följer nervtrådarna och det bryter ut på exakt samma ställe varje gång. Försök att träffa läkare så du får medicin som dämpar utbrottet framöver. Lider med dig. En tröst är att du behöver inte smitta någon. Det finns par som levt under flera år ihop och en partner haft herpes men den andra partnern har aldrig blivit smittad.

  • Äldre 16 Dec 16:43
    #9

    Du ska köpa en salva/gel som heter Xylocain 2% finns på Apoteket, tryck ut ca 1 cm gel och dutta på, det bedövar mycket bra, Du kan ta en Ipren 400 mg upp till,
    upprepa vid behov
    Lycka till

  • Anonym (Aaa)
    Äldre 16 Dec 16:53
    #10
    Gabriella 009 skrev 2016-12-16 16:43:46 följande:

    Du ska köpa en salva/gel som heter Xylocain 2% finns på Apoteket, tryck ut ca 1 cm gel och dutta på, det bedövar mycket bra, Du kan ta en Ipren 400 mg upp till,

    upprepa vid behov

    Lycka till


    Den är på recept, men borde inte vara några problem att få utskrivet!
Svar på tråden Herpes i underlivet