• Äldre 15 Dec 14:20
    21914 visningar
    34 svar
    34
    21914

    Förstahandskontrakt inom tullarna i Sthlm - hur fick du din?

    Som frågan lyder: ni som har en hyresrätt (förstahand) inom tullarna i Sthlm - var bor ni och hur fick ni lägenheten? Kö? Hur länge? Kontakter? Lägenhetsbyte? Pengar emellan?

  • Svar på tråden Förstahandskontrakt inom tullarna i Sthlm - hur fick du din?
  • Anonym (Hyres­regler­ing-FT­W!)
    Äldre 27 Jan 12:50
    #25

    När min pappa jobbade som VD för ett fastighetsbolag gav han en lägenhet på Östermalm till mig, en trea som jag betalar 8 000 kr för i månaden. Jag vet bekanta som betalar långt mer ute i förorterna. Själv tjänar jag väldigt bra och och i perioder när jag jobbar utomlands hyr jag ut lägenheten för dubbla hyran. 

    När jag dessutom bestämmer mig för att flytta kan jag sälja kontraktet svart för flera hundratusen.

    Allt detta genom  hyresregleringen,  tack socialdemokraterna och hyresgästföreningen!

  • Äldre 27 Jan 13:48
    #26
    mexon skrev 2018-01-27 12:38:48 följande:
    Beror helt på objekt och läge.

    Jag vet att det kostar på men i mitt läge som bostadslös, hoppat runt bland tredje- och fjärdehandskontrakt, betalat ockerhyror uppemot 15K för skabbiga rum med kokvrå och med låg kötid ser jag inget annat alternativ.

    Jag jobbar i STHLM, fast anställd sedan 2 år tillbaka på samma arbetsplats, tjänar inte supermycket men inte heller pinsamt litet men blir ändå nästintill utskrattad på bankerna när jag vill prata bolån.

    Jag har en handpenning på 300K och lön på 26K / månad, detta är långt ifrån vad som krävs för att få ett lånelöfte på mer än 1.2 miljoner tydligen.

    Nu ska min hyresvärd sälja sin lägenhet och snabbt ska det gå.
    Du har kontantinsats så det räcker.
    Bankernas online låneansökningar är helt värdelösa, man får ofta låna mindre pengar vi ansökning online än om man pratar med någon.
    Boka ett personligt möte med din personliga bankman ställ krav, säg att du pratar med flera banker informera att får du lån hos annan bank så blir det så att du byter bank, flyttar dina konton + sparande.

    SBAB tycker jag personligen är bäst.

    Det är bättre att köpa en bostad längre ut, även om det innebär 10 minuter längre resväg än att lägga 3-400 000 på att köpa ett svartkontrakt, man måste se pengarna som förlorade, risken är också att fastigheten någon gång  renoveras så står man där och betalar en dyr hyra vilket motsvarar vad man betalat på likvärdig bostadsrätt i samma område med avgift, lån, amortering.

    Det är verkligen köparens marknad just nu.
  • Äldre 27 Jan 14:11
    #27

    Om du vill kan jag ta några tips på bostadsrätt via PM.

  • Anonym (Lucky­)
    Äldre 27 Jan 15:09
    #28

    Jag köpte min första hyreslägenhet i Vasastan svart för 10000 direkt av värden. Det var på 80-talet. Sedan har jag bytt upp till mig till större la 30 000 emellan en annan gång. Hade oxå kontakt med svartmäklare som hjälpte flera vänner att få lägenheter på Söder. Men jag vet oxå ungdomar i dag som fått hyresrätter i stan via bostadsförmedlingen på sk ungdomskontrakt.

  • Anonym (Anony­m)
    Sat 5 Dec 2020 19:17
    #29
    Anonym (12345) skrev 2017-11-10 19:18:23 följande:

    Vad fick du betala hur stor är den vad är det för avgift?


    Kan någon hjälpa mig med kontakter till ex. till mäklaren?
  • Anonym (Anony­m)
    Sat 5 Dec 2020 19:26
    #30

    Jag är på desperat jakt efter en lägenhet. Jag söker dig som mäklar med kontrakt, är ute efter en snabb affär.

    Fyra eller femma i Stockholm. Gärna PM.

  • Anonym (jenny­)
    Thu 13 Jan 2022 23:41
    #31

    finns sätt att ta hitta lägenhet om man orkar gå igenom all privata hyrevärdar. Stockholmsbostäder kräver extremt lång kötider, men om man skriver upp sig/kontaktar privata hyresvärdar så finns massa möjligheter, thelounger.se/31-vagen-till-bostad-i-stockholm 

  • Anonym (jenny­)
    Thu 13 Jan 2022 23:47
    #32

    här listar hon alla privata hyresvärdar, större chans att få lya via de än sthlmbostälder .. thelounger.se/59-vagen-till-bostad---del-2 

  • Glinda från Oz
    Fri 14 Jan 2022 02:35
    #33
    Anonym (12345) skrev 2017-11-10 22:29:36 följande:

    Det är inte olagligt att köpa ett kontrakt.


    Nej, det är bara olagligt att sälja men man blir av med kontraktet direkt om någon kommer på det och man lär inte få pengarna tillbaka.
    Anonym (J) skrev 2017-11-10 22:01:26 följande:

    Jag har gjort 6 bostadsaffärer själv och varit inblandad i mi a barns affärer båd i innerstaden och förorten, alla i närtid med priser mellan 1,4 - 6 miljoner. 100" är kaffepengar på bostadsmarknaden.

    Vad menar du med betydligt mindre för en etta i Jakan? Kolla utgångspriserna på Hemnet. De ligger på 1,5-2.2 miljoner.


    Du har alltså all den erfarenheten ändå tror du att en lägenhet i Jakobsberg kostar lika mycket som i Gamla stan. Visst, jag tror dig.
  • Anonym (Inte innanf­ör)
    Fri 14 Jan 2022 14:33
    #33

    En släktings barn har precis fått ett förstahandskontrakt några hundra meter utanför tullarna, föräldrarna kände fastighetsägaren.

  • Anonym (12345­)
    Mon 7 Feb 2022 18:28
    #34
    Glinda från Oz skrev 2022-01-14 02:35:00 följande:
    Nej, det är bara olagligt att sälja men man blir av med kontraktet direkt om någon kommer på det och man lär inte få pengarna tillbaka.
    Anonym (J) skrev 2017-11-10 22:01:26 följande:

    Jag har gjort 6 bostadsaffärer själv och varit inblandad i mi a barns affärer båd i innerstaden och förorten, alla i närtid med priser mellan 1,4 - 6 miljoner. 100" är kaffepengar på bostadsmarknaden.

    Vad menar du med betydligt mindre för en etta i Jakan? Kolla utgångspriserna på Hemnet. De ligger på 1,5-2.2 miljoner.


    Du har alltså all den erfarenheten ändå tror du att en lägenhet i Jakobsberg kostar lika mycket som i Gamla stan. Visst, jag tror dig.
    Det är nu ändrat att det numera även är straffbart att köpa ett svartkontrakt.

Svar på tråden Förstahandskontrakt inom tullarna i Sthlm - hur fick du din?