• Äldre 22 Dec 22:03
    7090 visningar
    11 svar
    11
    7090

    Vad gör ni på jullovet?

    Nu stundar jullovet med många lediga dagar för vår del, närmare bestämt 18 stycken till terminen börjar igen. Jul firar vi i dagarna 3 och sedan har vi en födelsedag plus att vi åker iväg till mormor och morfar över nyår.

    Frågan är hur mycket man behöver hitta på för att inte barnen bara ska bråka av många dagar hemma? Jag tänker då på t ex åka skridskor, biblioteket, bad, bio, lekland eller liknande och även kul aktiviteter hemma. Skidåkning i trädgården är ju svårare att få till. Gå till lekparken är ju rätt kallt och tråkigt så här års.

    Dilemmat är att jag inte vet hur mycket sambon jobbar och det blir svårare att göra så mycket med en klättrande 1-åring att hålla koll på. De andra är 3,5 och 6 år och gillar lego, Barbie, hästar, rita och pärla samt se på tv.

    Så vad hittar ni på med barnen?

    Jag funderade på om man skulle skapa en burk med lappar, där det står saker att hitta på.

  • Svar på tråden Vad gör ni på jullovet?
  • Äldre 23 Dec 02:08
    #1
    mammalovis skrev 2016-12-22 22:03:10 följande:
    Dilemmat är att jag inte vet hur mycket sambon jobbar och det blir svårare att göra så mycket med en klättrande 1-åring att hålla koll på. De andra är 3,5 och 6 år och gillar lego, Barbie, hästar, rita och pärla samt se på tv.
    Pratar ni inte med varandra?
    Vi har skickat in om ledighet redan tidigt i höstas.
    Bara för det är jul blir man inte ledig per automatik om man inte begär det men det kanske din sambo har missat...
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Äldre 23 Dec 10:25
    #2

    Jag tycker att lekparker i dagen samhälle har glömts bort, de är inte många barn man ser där längre. Det brukar oftast finnas något som barnen gillar att göra, och de går bra att gå dit även på vintern. 

  • Joo322­1414
    Äldre 23 Dec 10:40
    #3

    Låna/hyr en skoter av någon? Åk skidor, pulka, bobb, annat. Gå på promenader. Museum? Fika? Lekparken borde du verkligen gå till ifall den inte är översnöad. Du har ju redan mer än tillräckliga förslag på både inom och utomhus aktiviteter. :) Tror inte ungarna behöver aktiveras varje dag, det är väl bra att låta dom "ha tråkigt" själv så de får fantisera ihop något själv?

  • Caramb­olan
    Äldre 23 Dec 10:46
    #4

    Hemma själv i tre veckor med tre barn. Vi kommer gå på "lekparkssightseeing" i stan (mina ungar bryr sig inte om vädret), biblioteket, badhuset, baka, ta det lugnt hemma, hälsa på ett par släktingar, gå ut i skogen och grilla korv (äldsta barnet är scout precis som jag), gå på teater, säkert spela Pokemon Go och geocaching.

  • Äldre 23 Dec 21:08
    #5
    Frontline skrev 2016-12-23 02:08:29 följande:
    Pratar ni inte med varandra?
    Vi har skickat in om ledighet redan tidigt i höstas.
    Bara för det är jul blir man inte ledig per automatik om man inte begär det men det kanske din sambo har missat...
    Jo, vi pratar, men han vet inte mycket mer. Han jobbar i sin pappas företag och där bestäms det kvällen innan vad som behöver göras, därav den korta framförhållningen. För någon månad sedan skulle han absolut behöva jobba mellandagarna fram till nyår, men sedan flyttades en deadline. Dessutom kan det tillstöta något problem i de hyreshus de har och han behöver åka iväg en röd dag också för att fixa något.

    I år hade det varit extra skönt att veta att det blir pauser, då ettåringen är så sur hemma och behöver få komma ut i vagnen för att komma till ro och somna. Samtidigt blir 6-åringen så trött när vi ska gå hem att hon får världens sammanbrott. Gå till lekparken fixar hon, men hem är problemet, så därför drar jag mig för att komma iväg, då man behöver passa måltiderna för ettåringens skull.

    Just nu lyser en lampa på min bil så den behöver in på service först, så därför är vi lite begränsade och får gå dit vi ska och då är det enstaka lekplats, biblioteket och stan vi har att välja på. Är sambon hemma kan han köra den andra bilen och det är lättare att vara iväg när vi är två. 
  • Äldre 23 Dec 21:11
    #6
    Joo3221414 skrev 2016-12-23 10:40:08 följande:
    Låna/hyr en skoter av någon? Åk skidor, pulka, bobb, annat. Gå på promenader. Museum? Fika? Lekparken borde du verkligen gå till ifall den inte är översnöad. Du har ju redan mer än tillräckliga förslag på både inom och utomhus aktiviteter. :) Tror inte ungarna behöver aktiveras varje dag, det är väl bra att låta dom "ha tråkigt" själv så de får fantisera ihop något själv?
    Dilemmat är att vi nog behöver ut varje dag för att begränsa konflikterna. De växlar mellan att leka jättebra och bli så osams.Inomhus får de oftast komma på själva vad de vill göra. De växlar mellan att leka på rummet, med lego och tjata om att få se på tv typ.
  • Caramb­olan
    Äldre 24 Dec 10:49
    #7

    Min ambition brukar vara att ha en stor planerad aktivitet eller utflykt varje dag. Fler blir för stressigt och färre börjar de klättra på väggarna och bråka. Sen behöver den aktiviteten inte vara något mer avancerat än att vi åker till lekparken som ligger tre stopp bort med tbanan istället för att gå till vår egen.

  • Äldre 24 Dec 20:16
    #8

    Nää fy vi har lov för hela slanten. Bara ligga o pilla sig i naveln till vardagen börjar igen i stort sett. Är det lov så är det ??

  • Fru Ve
    Äldre 26 Dec 08:53
    #9
    vad ska man heta skrev 2016-12-24 20:16:33 följande:

    Nää fy vi har lov för hela slanten. Bara ligga o pilla sig i naveln till vardagen börjar igen i stort sett. Är det lov så är det ??


    Om vi inte planerar något vill mina pojkar (5 och 9 år) bara sitta och spela inne 24/7, samt slåss med varandra emellanåt. Så det är ingen bra strategi i vårt fall...

    Jag är ensam med barnen hemma största delen av jullovet p.g.a. att mannen har praktik. Är också gravid i 7:e månaden med foglossning så det är svårt att hitta på vettiga saker med dem. Vi har ingen snö så åka pulka går inte. Idag ska vi i alla fall på bio, och vi ska även på bio en annan dag. Hade tänkt gå till biblioteket med dem och ev. spela Pokemon go som de gillar. De ska också sova varsin natt hos sin farmor. Vi bor i en mindre stad så det är skralt utbud av museum och dylikt. Det som finns har vi redan besökt så många gånger att vi tröttnat.

    Så lite segt är det faktiskt!
  • Äldre 27 Dec 18:04
    #10

    Efter julafton brukar dom ha fullt upp med allt dom fått i julklapp,sen blir det kompislek nån dag o en hel del dataspelande men det är ju lov:)

  • Äldre 27 Dec 18:16
    #11

    Fast hittills så har vi legat däckade i förkylning sen julafton..

Svar på tråden Vad gör ni på jullovet?