• Domesticgoddess

    Kattsand

    Jag har två små ligister (sex månader) som nyligen flyttat in hos mig, har tidigare bara haft en katt.

    Jag är väldigt överraskad över hur mycket kattsand som går åt och undrar hur ni som har fler än en katt gör och vilken sand ni använder. Killarna har två lådor men använder bara den ena, jag använder Smily sand från arken zoo som jag tycker har bra klumpförmåga. Plockar rent 3-5 ggr om dagen (beroende på om det är jobbdag eller helg) och tömmer helt var tredje vecka. Detta till trots går det åt tio liter på ca fem dagar vilket känns mycket men kanske bara för att jag inte är van vid två...?

  • Svar på tråden Kattsand
  • Abegayle70

    2 jättekatter och 3 lådor, det går åt 1-2 lådor Everclean i månaden. Sädar inte varje dag, men nästan. 


    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • royce

    En av våra katter hade också lite svårt med pellets först. Vi bytte en låda till pellets rakt av, den andra blandade vi i pellets lite i taget så de fick vänja sig. Efter ett tag bytte vi helt till pellets i båda och efter det funkar det jättebra. :) vi köper inte heller peewees egna pellets, utan vi köper vanliga som man eldar med, brukar finnas på mackar eller byggvaruhus på typ 10-15 liter säckar. De är mycket billigare och räcker hu länge som helst!

  • lollip0p
    hon mot strömmen skrev 2016-12-26 10:27:04 följande:

    Jag kör med kattsand som ser ut som vita kristaller med gröna ellwr blå "stenar" i finns från olika leverantörer de räcker i 4-6 veckor om man sköter den sanden räcker. Luktar inte illa heller, har mycket sand i två lådor för mina katter vill ha mycket sand annats använder de inte lådan.


    Jag kan faktiskt också rekommendera s.k "kristallsand" om katterna accepterar det. Tyvärr är det bara en av mina kissar som gör det så jag använder det inte längre men det är faktiskt väldigt smidigt när det fungerar.
  • BandAnna

    Vi har fem vuxna katter och använder Cattia som finns på Ica. Doftar helt okej och klumpar sig bra. Inte snordyrt heller. 


     

  • BandAnna
    hon mot strömmen skrev 2016-12-26 10:27:04 följande:

    Jag kör med kattsand som ser ut som vita kristaller med gröna ellwr blå "stenar" i finns från olika leverantörer de räcker i 4-6 veckor om man sköter den sanden räcker. Luktar inte illa heller, har mycket sand i två lådor för mina katter vill ha mycket sand annats använder de inte lådan.


    Jag har helt annan erfarenhet av kristallerna. 
    Jag tycker det luktar förskräckligt mycket kiss när folk använder det. Har flera bekanta som valt kristaller och tycker alltid det ligger en unken och hemskt doft över lådorna. 

  • Physalis

    Jag tror tyvärr det är din teknik. Jag har använt smily, den är nästan lika bra som everclean och compact care.

    Men testa någon annan variant som kanske passar dig bättre


    Korrekturläser som en kratta
  • Domesticgoddess
    Physalis skrev 2016-12-27 20:06:04 följande:

    Jag tror tyvärr det är din teknik. Jag har använt smily, den är nästan lika bra som everclean och compact care.

    Men testa någon annan variant som kanske passar dig bättre


    Tror definitivt du är något på spåren där! Men, och jag förstår att det nog inte är lätt att förklara i text, vad är en bra / rätt teknik? Jag tycker att jag bara skopar bort klumpar men med tanke på hur vanvettigt mycket sand vi förbrukar måste jag ju göra något fel...
  • micromat

    Jag kör med everclean multiple cat. Går åt ca 1,5 förpackning i månaden. I på 10l kostar 229kr eller nått.

    Antingen gör dina killar ifrån sig väldigt mycket eller så gör du tokigt när du rensar. Den sanden som slängs är ju i princip bara den som bildat klumpar så att säga (om sanden nu klumpar sig ordentligt.)

    Den klumpar sig bra, det luktar varken om den sanden eller om kisset.

  • Physalis
    Domesticgoddess skrev 2016-12-28 00:07:28 följande:

    Tror definitivt du är något på spåren där! Men, och jag förstår att det nog inte är lätt att förklara i text, vad är en bra / rätt teknik? Jag tycker att jag bara skopar bort klumpar men med tanke på hur vanvettigt mycket sand vi förbrukar måste jag ju göra något fel...


    Ja svårt att veta :-\

    Jag kör två spadar. Den ena kom med en av lådorna, den har rätt stora hål i sig och är bra att plocka upp det mesta med. Sen har jag en till skopa med mindre hål och "rak kant" (hoppas du förstår vad jag menar) som jag tar loss klumpar som fastnar i botten samt silar all sand med kanske en gång i veckan. Jag slänger sällan all sand, fyller oftast bara på. Jag har två lådor så när jag ska rengöra lådan brukar jag hälla över den sand som är kvar i en av lådorna, så är den andra fri att skrubbas ren.

    Vet inte om detta hjälper något men kanske.

    Eller så kan du köpa denna: www.coolstuff.se/Litter_Kwitter

    Korrekturläser som en kratta
  • cattus

    Klumpar sanden fast i botten har du för lite sand i lådan, eller så klumpar sig sanden för dåligt. Det skall vara ett så tjockt lager i lådan att sanden faller tillbaka ned i gropen som katten gräver. Sanden skall sedan klumpa sig omedelbart och inte rinna ned i botten på lådan. Kanske det som är felet?

  • GLants

    Jag vet att jag är lite sen på bollen men vi har precis skaffat katt, en ragdoll hane som ska bo med oss i vår lägenhet i Göteborg. Jag har kollat på Djurensliv och vi bestämde oss för att köra på PeeWee pellets med PeeWee lådan. Lådan är jäkligt bra med som ett galler i botten men jag är sugen på att testa som ni säger vanlig kaminpellets iställer för den överprisade PeeWee pelletsen.

    Men luktar den vanliga pelletsen något? Jag menar vår kattlåda står i vår klädkammare och vi vill inte att våra kläder ska lukta kattkiss.

  • brallison
    GLants skrev 2020-06-01 20:36:34 följande:

    Jag vet att jag är lite sen på bollen men vi har precis skaffat katt, en ragdoll hane som ska bo med oss i vår lägenhet i Göteborg. Jag har kollat på Djurensliv och vi bestämde oss för att köra på PeeWee pellets med PeeWee lådan. Lådan är jäkligt bra med som ett galler i botten men jag är sugen på att testa som ni säger vanlig kaminpellets iställer för den överprisade PeeWee pelletsen.

    Men luktar den vanliga pelletsen något? Jag menar vår kattlåda står i vår klädkammare och vi vill inte att våra kläder ska lukta kattkiss.


    Jag kan bara uttala mig delvis om pellets - för det första, ser det ut som att i reklamfilmen man endast pratar om kiss - vad händer med bajset? Det omges inte av pellets, bajset ramlar inte ner, lukten från det försvinner inte och kattlådan måste ändå rengöras varje dag. För det andra - när jag köpte mina katter, så behövde jag sova över på ett hotell i väntan på flyget hem morgonen efter. Jag fick en liten kattlåda med pellets till kattungarna från uppfödare, som de använde på natten. Herregud, vad högt det lät när de grävde i pellets!!!!
  • brallison
    StevenDiese skrev 2020-06-03 10:51:51 följande:

    Med en sån här kan man nog köpa billig sand.

    www.litter-robot.com/eu/en/


    Såna kan vara farliga för vissa katter - hört om en katt som inte hunnit ut när den började rengöras, som tur var så var matte hemma då och kunde plocka ut katten från behållaren.
  • brallison
    Nandez skrev 2020-06-05 17:28:51 följande:

    Ever clean, lite dyrt men drygt och bra.


    Men ännu bättre att blanda den med nån billigare sand som klumpar sig bra
Svar på tråden Kattsand