• Äldre 30 Dec 20:26
    9628 visningar
    20 svar
    20
    9628

    b12 brist?

    Hej allihopa ????

    Är så trött hela tiden, morron som kväll, o går omkring som en zombie... i den mån jag orkar vara uppe över huvudtaget. Sökte för trötthet redan för 4 år sedan, men "alla prover var normala". Nu när jag 4 år senare söker för trötthet - igen - kollade jag snabbt på siffrorna fr förra provtagningen. Och inser att jag låg väldigt lågt i b12 redan då?! Mitt värde var 204 pmol/L och referens angivet till 190-700. Visserligen inom referens, men ändå lågt - och så har jag nu läst att värden i gråzonen 100-300 alltid bör utredas vidare...? Mina symptom är en hemsk trötthet, ihop med lite hjärndimma/"tänker trögt". Tungan ser normal ut och inga "myrkryp" el domningar - än! Allt känns tungt o trögt - att lägga i tvättmaskinen känns som att bestiga ett berg... Känner mig allmänt svag och orkeslös. Nu har jag iallafall lämnat blod på nytt, och förväntar mig ett svar i början av nästa vecka. Hur ser värdet ut nu, efter 4 stressiga år, undrar jag... inte lär det vara högre, iallafall! ????Tar gärna del av era erfarenheter kring detta! Är (var) mitt värde väldigt lågt? Har ni med liknande värden fått behandling? Hur snabbt märker man av en förbättring? ...och annat som kan vara bra för mig att veta! Tack på förhand för ev svar! ?

  • Svar på tråden b12 brist?
  • Äldre 30 Dec 20:46
    #1

    Glömde skriva, känns även lite som om det gick lite svaaag ström genom kroppen, ett väldigt svagt men märkbart "pirr" - dock i hela kroppen o inte bara i händer/fötter där väl neurologiska besvär först brukar visa sig vid b12-brist...? Inte det klassiska "myrkryp i benen" utan mer ett konstant "småpirr" liksom... Trodde först att det var lågt blodsocker, men det värdet ska ha varit helt OK. Är detta något ni andra drabbade känner igen?

    /Trött mjölkpaket

  • Äldre 30 Dec 20:54
    #2

    Har du tagit prov på sköldskörteln? Alltså hypothyreos?

    Jag har det och hade liknande symptom! B12-brist kan säkert också stämma. kräv utredning!

  • Äldre 30 Dec 20:57
    #3

    Japp dom proverna var normala. Tack iallafall! Jaa, det ska jag verkligen göra den här gången när jag är lite mer påläst!

  • Äldre 1 Jan 20:02
    #4

    Hoppas sååå att svaret kommer med posten imorgon.... vill ju börja medicinera så snart som möjligt, om det nu är vad som krävs...

  • Äldre 1 Jan 21:37
    #5

    Har dom tagit test om du har celiaki?


    Flera av dina symtom känner jag igen från en anhörig som fick diagnosen för 2 år sedan. 

  • Äldre 1 Jan 21:41
    #6
    mjölkpaket skrev 2016-12-30 20:57:20 följande:

    Japp dom proverna var normala. Tack iallafall! Jaa, det ska jag verkligen göra den här gången när jag är lite mer påläst!


    Vad var ditt TSH?? För många läkare säger att det är inom normala värden när det egentligen är lågt... Väldigt vanligt för att läkare inte är så insatta i Hypotyreos...


    Jag har båda hypo och B12... så har svårt att säga vad som är symptom på vad Men ja jag hade pirrande i händer, fötter och tungan....... Så antar att man kan ha det på olika ställen:-P 


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Äldre 1 Jan 22:20
    #7

    Celiaki, nej inga prover tagna. TSH låg på 1,8 för 4 år sedan. Säger mig inte så mycket... är inte så påläst på hypo..? Lustigt att du (coccolina) nämner tungan, de senaste dagarna tycker jag mig ha blivit lite "numb" längst ut på tippen... Gulliga ni är som tar er tid o svara, tack! ????

  • Äldre 2 Jan 06:32
    #8
    mjölkpaket skrev 2017-01-01 22:20:26 följande:

    Celiaki, nej inga prover tagna. TSH låg på 1,8 för 4 år sedan. Säger mig inte så mycket... är inte så påläst på hypo..? Lustigt att du (coccolina) nämner tungan, de senaste dagarna tycker jag mig ha blivit lite "numb" längst ut på tippen... Gulliga ni är som tar er tid o svara, tack! ????


    Hmm 1,8 då kan man utesluta Hypotyreos  


    Då skulle det kunna vara att det har med B12 att göra Det är ju vanligt att B12 feldiagnosticeras som MS.... Vilket ju tyder på att det kan ge mer symptom än vad man tror... Det som är bra är att man snabbt mår bättre när man får B12 tillskott... Jag fick börja med 5 sprutor och sedan dess har jag en tablett om dagen (resten av livet....) 


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Äldre 2 Jan 15:26
    #9

    Jag tror - och hoppas - också det! Så det är "lätt" avhjälpt, liksom! Väntar fortfarande på svar... tack för hjälpen!

  • Äldre 2 Jan 21:24
    #10

    Jag har läst här där det pratas en del om B12 brist. vet inte om det är till någon hjälp..

    kolhydrater.ifokus.se/discussions/51262927ce12c40ab40486f3-hypotyreos-hjalp-mig-snalla-snart-brister-det

  • Äldre 2 Jan 21:57
    #11

    Jag har värde 187 och som referensvärde står 150-500. Läkaren skrev att jag har på gränsen till brist, och därför fick jag recept på tillskott. Det kan löna sig att höra av sig till vårdcentralen igen och ta fler prover. Som en annan skrev så skadar det säkert inte att kolla sköldkörteln också. Lycka till!

  • Äldre 2 Jan 22:03
    #12
  • Äldre 2 Jan 22:23
    #13

    Jag var extremt trött. En jul innan jag fick diagnosen B12-brist så tog det flera dagar att klä julgranen för jag orkade inte göra allt på samma dag. Första dagen att sätta upp granen och veckla ut grenarna (plastgran), andra dagen att sätta upp ljusen, tredje dagen att hänga upp julkulorna.

    När vårdcentralen upptäckte att jag hade B12-brist via blodprov, fick jag först sprutor i några dagar, och sedan tar jag en tablett/dag i resten av livet.

    När sprutorna började verka fick jag extremt ont i benen, det var pga jag hade börjat få nervskador i benen av B12-bristen, och sprutorna läkte detta. Det gjorde så ont så jag hade svårt att gå under några dagar. Sedan blev jag ordentligt piggare.

    Nu ser jag till att vårdcentralen kollar mitt B12-värde minst en gång per år, och med tabletter visar det normalt.

    Men senaste åren har jag drabbats av kronisk trötthet som läkaren säger beror på fibromyalgi som jag tyvärr drabbats av sedan några år. Jag vet inte om tröttheten beror på det eller annat!

  • Äldre 2 Jan 23:13
    #14
  • Äldre 3 Jan 09:16
    #15

    Tack alla! Som sagt jag inväntar provsvar, men nu har jag lite att läsa under tiden :) Är det fler m lågt b12 som hittar hit, berätta gärna om era symptom, och vad ert värde låg på, osv! Tack! :)

  • Äldre 3 Jan 09:18
    #16
    freja231 skrev 2017-01-02 21:57:56 följande:

    Jag har värde 187 och som referensvärde står 150-500. Läkaren skrev att jag har på gränsen till brist, och därför fick jag recept på tillskott. Det kan löna sig att höra av sig till vårdcentralen igen och ta fler prover. Som en annan skrev så skadar det säkert inte att kolla sköldkörteln också. Lycka till!


    Hej o tack för svar! Blev du (snabbt) bättre när du började med tillskotten?
  • Äldre 3 Jan 09:20
    #17
    Stjärn skrev 2017-01-02 22:23:56 följande:

    Jag var extremt trött. En jul innan jag fick diagnosen B12-brist så tog det flera dagar att klä julgranen för jag orkade inte göra allt på samma dag. Första dagen att sätta upp granen och veckla ut grenarna (plastgran), andra dagen att sätta upp ljusen, tredje dagen att hänga upp julkulorna.

    När vårdcentralen upptäckte att jag hade B12-brist via blodprov, fick jag först sprutor i några dagar, och sedan tar jag en tablett/dag i resten av livet.

    När sprutorna började verka fick jag extremt ont i benen, det var pga jag hade börjat få nervskador i benen av B12-bristen, och sprutorna läkte detta. Det gjorde så ont så jag hade svårt att gå under några dagar. Sedan blev jag ordentligt piggare.

    Nu ser jag till att vårdcentralen kollar mitt B12-värde minst en gång per år, och med tabletter visar det normalt.

    Men senaste åren har jag drabbats av kronisk trötthet som läkaren säger beror på fibromyalgi som jag tyvärr drabbats av sedan några år. Jag vet inte om tröttheten beror på det eller annat!


    Tack för svar! Minns du vad ditt värde låg på när du var som tröttast? Hög igenfänningsfaktor på orken med julgranen och det......
  • Äldre 3 Jan 09:53
    #18
    mjölkpaket skrev 2017-01-03 09:18:28 följande:
    Hej o tack för svar! Blev du (snabbt) bättre när du började med tillskotten?
    Jag önskar att jag kunde svara på det men jag kan inte riktigt göra det, för jag hade annan brist också (d-vitamin) och jag var sjuk i depression. Så jag vet inte riktigt vad som berodde vad och varför jag till sist blev bättre (om det var tillskotten, terapin eller något annat). 
  • Äldre 3 Jan 11:16
    #19

    Ok, va skönt att du blev bättre iallafall! :)

  • Sat 29 Jun 2019 11:23
    #20

    Hur gick det var det b12 brist ?

Svar på tråden b12 brist?