• Äldre 1 Jan 18:42
    6319 visningar
    9 svar
    9
    6319

    Fördröjt missfall

    Fick i veckan veta att jag bar på ett foster som dött runt vecka 8, var i vecka 12+5 när det upptäcktes via ultraljud, jag är så arg på min kropp som inte visat minsta tecken på att något är fel. Skrapning är gjord innan nyår. Jag vet att det är vanligt men det gör inte saken bättre just nu. Det var första barnet och efterlängtat. Hur har ni med ett MA i bagaget gått vidare, hur lång tid tog det innan ni blev gravida igen och händer det ofta samma sak två gånger? Behöver lite ny motivation.

  • Svar på tråden Fördröjt missfall
  • Äldre 1 Jan 18:45
    #1

    Jag fick två MA. Efter första MA tog det två år innan jag blev gravid igen, då fick jag tyvärr ett MA igen... men blev gravid direkt utan att få mens mellan. Och resultatet är 10 år

    Så kämpa på och ge inte upp!

  • Äldre 1 Jan 19:25
    #2

    Beklagar så din förlust!

    Jag hade en MA i somras som skrapades. Fick ägglossning drygt två veckor efter skrapning med ett nytt plus som resultat, tyvärr blev det negativt efter bara några dagar och sedan blödning. Jag kan förstås inte veta men kan tänka mig att livmodern inte hunnit bygga upp sig tillräckligt efter skrapningen helt enkelt. Hur som helst hade jag ägglossning igen som vanligt efter det och blev gravid igen. Går in i v21 på tisdag.

    Lycka till! Det kommer att bli bebis till slut. Och upprepade missfall är ovanligt, fast det kanske inte verkar så när en läser här på FL.

  • Anonym (Maria­)
    Äldre 1 Jan 19:40
    #3

    Jag fick ett MA i september i år. Hade tagit nästan ett år att få till den graviditeten, och så slutade det med att ultraljud i vecka 9 visade att det var dött sedan länge... Behövde inte göra någon skrapning.

    Fick en vanlig mens efter missfallet, och sen blev jag gravid igen i slutet av oktober. Är i vecka 12 nu, och hittills har det gått bra!

  • Äldre 1 Jan 20:25
    #4

    Beklagar..

    Vet hur orättvist det känns.

    Ok, att få ett tidigt plus o sen blöda några dagar senare.

    Men vid ett MA när alla hormoner plus att hjärtegrynet stannar kvar i kroppen är snäppet jobbigare, tyckte iaf jag.

    Var äntligen gravida efter lång tid. Gick på vul då o då för koll och i v. 11 upptäcktes ett MA att det dött i v.8. Avbröt med tabletter SJ hemma i slutet av sep.

    Vanlig mens okt o nov, sedan plus på julafton. Oss rekommenderade de att vänta 2-3 mensomgångar för att kroppen o psyket skulle hinna ikapp. Men jag har läst fler som blivit gravida direkt och det har gått bra. V. 6 här nu och håller tummarna.

    Lycka till!

  • Äldre 1 Jan 21:32
    #5

    Det som känns mest är att vi gått i fem veckor och trott att allt var bra, när vi kom in i vecka 12 pustade vi ut en aning och kände att det här kommer gå bra, så var det dags för kub test och det var då vi fick beskedet. Man har ju hela tiden vetat att det finns en risk, hade det bara blivit ett missfall ungefär när det hände så hade man ju vart medveten om det...

  • Äldre 2 Feb 13:34
    #6

    Först 4 friska barn på taken, sen ett MA i 12+1 där fostret dött tint v8. Sen ett MA till i 10+ där foster dött 8+4, nästa gång blev de ett avbrytande pga trisomi 18, sen ännu ett MA i 10+ där även de fostret dött i 8+4.
    Allt detta inom loppet av 1 år o 11 månader.
    Blev besatt av VUL.. såklart..

    Nu gravid igen i 10+3, mår fortfarande dåligt så de känns ändå positivt. Men är så rädd o har denna gång inte vågat göra ett enda ultraljud, känner mej som en struts som kan blunda för problemet så länge ja inget vet. Dom andra MA upphörde gravidmåendet över 1 natt.

  • Anonym (w)
    Äldre 2 Feb 13:51
    #7

    fick först ett missfall, avstannat i v 5 började blöda i v 8
    sen igen, fostret avstannat i v 5 men började blöda först i v 14...
    gjorde inga direkta försök till att bli gravid men efter 2 mensperioder vart jag gravid igen och är nu i v 25

  • Äldre 2 Feb 18:47
    #8

    Beklagar verkligen din förlust. Jag har 5 barn och väntar mitt 6:e och hade ett MA i v. 12 mellan barn nr 1 och 2 och ett MA i v. 15 mellan barn nr 3 och 4&5 ( tvillingar ). Fostren hade båda gångerna dött i v. 9 och det upptäcktes när jag började blöda och kollade upp det med ultraljud. Kände mig så otroligt sviken av min kropp båda gångerna, det hade varit lättare att ta ett vanligt missfall i v.9 än att gå och hoppas på att snart känna sparkar när jag närmade mig slutet av v. 15. För att vara helt ärlig kände jag att något inte riktigt var som det skulle båda gångerna, men jag ville förstås inte tro på det.

    Första gången kom missfallet igång av dig självt men en bit fastnade i livmoderhalsen så jag blödde så mycket att jag fick bli hämtad med ambulans då jag svimmade sex gånger medan jag försökte gå på toaletten. Fick en mens en månad senare utan föregående ägglossning och blev sedan gravid igen på första ägglossningen efter missfallet. Hade fem oförklarliga blödningar under första hälften av den graviditeten så det blev mycket oro och några ultraljud, men sen fick jag en fin liten dotter. Andra gången kom missfallet också igång av sig självt men jag bad om att få bli skrapad efter förra gångens störtblödning och blev gravid igen på första ägglossningen efter missfallet och fick ett fint tvillingpar, .

    Det känns för jävligt att få MA, speciellt när man tror att man kan börja pusta ut och få berätta den härliga händelsen för släkt och vänner. Passa på att göra saker som du mår bra av och som du känner stärker dig så hoppas jag att du snart blir gravid igen med en liten bebis som vill stanna. Jag läkte helt av att få bli gravid igen och få passera datumen för mina MA men det var tufft att gå igenom. Många kramar

  • Äldre 2 Feb 19:59
    #9

    Hade ett MA i mars och då hade fostret dött i v.7+3 och jag var då i. .17 när min kropp reagerade, hade mån innan denna graviditet fått ett MF. Blev gravid igen i somras så väntade några mån för ville verkligen i te gå igenom det igen, men denna gången har det gått bra då här långt, är nu i v.37.

Svar på tråden Fördröjt missfall