• Äldre 2 Jan 08:03
    5237 visningar
    5 svar
    5
    5237

    Min sister vet inte att hon är donatorsbarn

    Jag vet inte om det här är rätt forum eller inte, om det är fel säg till :)

    Min 17-åriga syster, som genetiskt sätt är min halvsyster, har ingen anning om att hon är donatorsbarn. Då det är en vetskap som jag växt upp med sen jag började undra hur barn blev till, förutsatte jag att hon oxå visste det, men igår fick jag reda på att jag hade fel, när jag ville fråga henne om hon tyckte att jag skulle ta reda på vad min (biologskt sätt far) heter, nu när jag fyllt arton och får kontakta honom ( alltså typ via mejl/brev/sms, liksom inte så där som i filmer bär dom bara "stalkar" dom tills dom hittar dom) Men när jag var halvvägs in i meningen så frågade hon vad fan jag pratade om och jag avbröt mig då jag förstod att hon faktoidkt inte visste.

    Vad jag har läst via nätet, så är det bäst att direkt berätta för barnet att det är "domatorsbarn, och förklara att ens pappa inte är ens biologiska och så där, för att det blir en "naturlig del av barnet/barnens liv." Jag kan inte förstå, varför mina föräldrar skulle förklara för mig men inte för henne? Jag ska självklart ta upp det här med dom, men jag tänkte först bara höra om det finns någon som har någon ideé om varför dom skulle ha gjort så här, innan jag börjar tro på min kompis (oxå donatorsbarn) "att jag är adopterad och att hela ditt liv är en lögn som började med insemation" (Hahah jag vet, värsta konspirations teori nånsin, fast det kanske jag bara tycker för att den har att göra med mig. Men iafall , vad tror ni?

    Tacksam för svar!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-01-02 08:04
    Jag vet att hon är donatorsbarn, för när jag frågade så här min mamma sagt att hon också är det.

  • Svar på tråden Min sister vet inte att hon är donatorsbarn
  • Äldre 2 Jan 08:09
    #1

    Det är upp till din mamma.

  • Äldre 2 Jan 08:29
    #2

    Det är din mamma som ska berätta inte du. Prata med din mamma helt enkelt.

  • Äldre 2 Jan 20:27
    #3

    Har ni aldrig pratat om det öppet hemma? Kanske hon har fått det förklarat för sig när hon var liten, men inte förstod eller glömde? Och så tror dina föräldrar att det är underförstått. Bara ett scenario jag kan tänka mig.


    När jag fick det förklarat till mig när jag var liten om hur barn blev till så sa jag bara "nä det där tror inte jag på", så det kan ju vara något sånt, men jag tycker det är konstigt att ni inte pratat vidare om det här mer än när du var liten och ville veta hur barn blev till.


    Hoppas det går bra och att hon inte får en allt för stor chock..

  • Äldre 4 Jan 21:47
    #4

    Äh tycker ni ska hålla pipen om det hela..

  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 4 Jan 21:57
    #5

    Ibland förklarar man som förälder saker för barnet för tidigt, och sen går man och tror att barnet vet om det man berättat och inte frågar om det för att det inte är intresserat, när det i själva verket är så att barnet inte minns det eller inte har förstått vad man sagt. Jag skulle tro att det är något sånt som har hänt, för att de medvetet berättat för dig men inte för henne verkar väldigt långsökt.

    Jag tycker att du ska ta upp detta med dina föräldrar, så får de prata med din syster.

Svar på tråden Min sister vet inte att hon är donatorsbarn