• Äldre 6 Jan 22:21
    14095 visningar
    11 svar
    11
    14095

    Löss försvinner inte!!

    Får panik, bokstavligt talat!! Har extrem fobi för småkryp å nu har jag fått löss... jag gjorde behandling med Paranix i onsdagskväll, gjorde som det stod på förpackning och kammat varje dag sedan dess, men ändå så ser jag en liten jävel i hårfästet nyss.. och en pyttepytteliten igår.. har behandlingen misslyckats eller vad är det för fel? Snälla hjälp mig om nån här har erfarenhet, är det vanligt eller måste jag börja om??

    Alla möjliga svar mottages!!

    Tack

  • Svar på tråden Löss försvinner inte!!
  • Äldre 6 Jan 22:51
    #1

    Du måste nog behandla flera gånger och kamma varje dam med luskam.För mig tog det nån månad ,innan jag blev av med detta .Blev inte av med dom i första taget.Ännu svårare om man har långt hår.

  • Äldre 7 Jan 01:26
    #2

    Kamma noga, tvätta med schampo enligt instruktion, kamma igen. Återbehandla efter åtta dagar. Kamma systematiskt bena för bena. Äggen sitter hårt fast i sekret i hårstrån. Det bästa jag gjort är att köpa nitfree metallkamm som skär av ägg från hårstrån. Tvätta kläder, mössor, sängkläder, kuddar. Vänta 24h med att ex ligga i soffan så att lusarna dör.

  • Äldre 7 Jan 02:17
    #3

    Som tidigare påpekats: behandla håret + kamma OCH ta reda på lakan, handdukar, mössor, hårborstar etc. Ligg inte i soffan innan karenstiden (minst 24h) gått.

  • Äldre 7 Jan 10:36
    #4

    Jag återbehandlade håret efter fyra dagar och igen efter fyra dagar.

    En luskam i metall måste du ha. Kamma noga både morgon och kväll. Varje dag. Luskammen tvättas i tvål och vatten efter varje användning.

    ALLA i familjen måste kammas och behandlas.

    Tvätta mössor och halsdukar och ta bort kapuschong på jackan och tvätta . Byt sängkläder och släng kammarna och borstar som familjen har och köp nya.

  • Äldre 7 Jan 10:46
    #5

    Sonen fick löss. Sköljde håret med äppelcidervinäger så hela var helt blött (man ska INTE blöta med vatten först) sen i med kokosolja i hela håret. På med nåt som täcker typ plastpåse/badmössa... och sova i det. Lössen var döda dagen efter. Kammade hela håret med nitfree kam och det försvann direkt.

  • Äldre 7 Sep 13:02
    #6

    Jag köpte en lusdammsugare från Smabarnsliv.se, fungerade sk*tbra! Skrattande

  • Äldre 7 Sep 14:13
    #7

    Kamma, kamma, kamma. Kammar du så att du får ut lössen innan de är stora nog att fortplanta sig så kommer de att dö ut. Superäckligt, men inte farligt.

  • äldreo­chklok­are
    Äldre 7 Sep 16:18
    #8

    Senast det var löss här använde vi NYDA; det var otroligt bra medel! Hade inte hört talas om det förut, tror det är rätt nytt. 

  • Tue 16 Apr 2019 11:06
    #9

    Hej,såg att ditt meddelande är från 2017, men jag har varit desperat och har nu hittat en hårsnodd som gör att man inte får löss. Den doftar äckligt för lössen men är helt utan lukt för oss.   Lussnodden heter den och vi köte den på kronansapotek.se. suverän produkt!!

  • Tue 16 Apr 2019 11:43
    #10
    +1
    Fjäril kär skrev 2017-01-07 10:36:09 följande:

    Jag återbehandlade håret efter fyra dagar och igen efter fyra dagar.

    En luskam i metall måste du ha. Kamma noga både morgon och kväll. Varje dag. Luskammen tvättas i tvål och vatten efter varje användning.

    ALLA i familjen måste kammas och behandlas.

    Tvätta mössor och halsdukar och ta bort kapuschong på jackan och tvätta . Byt sängkläder och släng kammarna och borstar som familjen har och köp nya.


    Räcker att lägga borstar/kammar i frysen några timmar/över natten
  • Tue 16 Apr 2019 12:12
    #11

    Den här lussnodden är en förebyggande åtgärd så att man inte ska få löss. 
    Om man har löss så måste man ju först bli av med dem men sen kan man använda lussnodden!

Svar på tråden Löss försvinner inte!!