• Anonym (Jag)
    Äldre 11 Jan 08:18
    1650 visningar
    17 svar
    17
    1650

    Hund och psykisk ohälsa?

    Mår riktigt dåligt, mörka tankar och har fler än en gång kommit på mig själv med att fundera över självmord.

    Jag är gift och har tre barn, men just nu kan inte ens barnen hålla mig uppe. Jag älskar dem, men är så trött på allt. Jag orkar inget, vill bara sova och försvinna. Mådde bra under jullovet, men så fort vardagen var tillbaka så sjönk allt igen. Jag sjukanmäler barnen bara för att slippa gå ut.

    Har börjat fundera på hund. Jag hade hund när i träffades, men fick omplacera honom när äldsta var i ettårsåldern för att han var så nervig och mådde inte bra av att dottern rusade runt och kastade saker. Hon rörde dock inte honom, men kändes ändå inte bra.

    Det är snart sju år sen och jag saknar honom fortfarande. Ångrat mig många gånger, även om jag vet att det var det bästa för honom.

    Jag kanske är fel ute, men tänker ändå på hund.. Någon som tvingar ut en varje dag och som inte går att övertala att stanna inne. Det är så avigt, för jag VILL ju egentligen inte gå ut, men vet ju samtidigt att det inte blir bättre av att isolera sig..

    Någon med tankar på det?

  • Svar på tråden Hund och psykisk ohälsa?
  • Anonym (Depri­merad)
    Äldre 11 Jan 08:46
    #1

    Tycker att du bör söka professionell hjälp, att få ordning på livet, innan du skaffar hund.

    Hur ska du orka ta hand om en hund som kräver mycket när du inte orkar med dig själv och din familj mm? 

    (Du kan ju alltid låna grannens hund för att se om det passar dig just nu. Då kan du lämna tillbaka den om det blir jobbigt och du har inte huvudansvaret).

  • Anonym (Jag) Trådstartaren
    Äldre 11 Jan 08:53
    #2
    Anonym (Deprimerad) skrev 2017-01-11 08:46:36 följande:

    Tycker att du bör söka professionell hjälp, att få ordning på livet, innan du skaffar hund.

    Hur ska du orka ta hand om en hund som kräver mycket när du inte orkar med dig själv och din familj mm? 

    (Du kan ju alltid låna grannens hund för att se om det passar dig just nu. Då kan du lämna tillbaka den om det blir jobbigt och du har inte huvudansvaret).


    Går redan hos psykolog och känner ingen i närheten som har hund.. Men läste hur bra för hälsan det är med djur.
  • Anonym (Me...­)
    Äldre 11 Jan 08:56
    #3

    Jobbar du inte? Tänker att du behöver komma ut och då är jobb bra?
    Annars skaffa katt som inte kräver så mkt men är fantastisk mot psykisk ohälsa.

  • Anonym (Jag) Trådstartaren
    Äldre 11 Jan 09:02
    #4
    Anonym (Me...) skrev 2017-01-11 08:56:45 följande:

    Jobbar du inte? Tänker att du behöver komma ut och då är jobb bra?

    Annars skaffa katt som inte kräver så mkt men är fantastisk mot psykisk ohälsa.


    Nej jag jobbar inte, är föräldraledig och annars pluggar jag.

    Min man tål inte katt :/ pratat om att testa med hälsa på hos nån med en "allergivänlig", men han vill inte.
  • Äldre 11 Jan 09:04
    #5

    Jag mår precis som du riktigt jäkla skit, just nu värre än någonsin. Har också tre barn och är gift, och jag har redan en hund. Han är mitt lyckopiller, blir glad ända in i själen när han kommer springandes emot mig! Men....även denna kärlek har sitt pris....ännu en grej/person/något att kunna ha ångest över....så mitt råd är faktiskt, att inte skaffa någon hund nu, tror att det faktiskt kan förvärra för dig.

    Var bor du? Tänkte om det finns någon i närheten som hade kunnat "låna ut" sin hund eller sitt sällskap till dig??

    Kramar till dig

  • Anonym (Jag) Trådstartaren
    Äldre 11 Jan 09:18
    #6
    Ellmo skrev 2017-01-11 09:04:43 följande:

    Jag mår precis som du riktigt jäkla skit, just nu värre än någonsin. Har också tre barn och är gift, och jag har redan en hund. Han är mitt lyckopiller, blir glad ända in i själen när han kommer springandes emot mig! Men....även denna kärlek har sitt pris....ännu en grej/person/något att kunna ha ångest över....så mitt råd är faktiskt, att inte skaffa någon hund nu, tror att det faktiskt kan förvärra för dig.

    Var bor du? Tänkte om det finns någon i närheten som hade kunnat "låna ut" sin hund eller sitt sällskap till dig??

    Kramar till dig


    Bor i sthlm, har just inga riktiga vänner alls. Eller jo, en, men hon bor nästan två timmar bort, så ses väldigt sällan. Enda familjen vi har här är mina svärföräldrar.

    Känner ingen vars hund jag kan få låna.
  • Äldre 11 Jan 09:27
    #7

    I såna här lägen tycker jag nästan att det kan vara en "fördel" att inte blanda in gamla vänner. Det är enligt min erfarenhet så lätt att då hamna i gamla, kanske inte alltid så bra/positiva mönster. Det finns ingen grupp eller så, för oss med psykisk ohälsa? Det är ju rätt så vanligt tyvärr, men inte desto mindre fortfarande väldigt tabubelagt att prata om. Eller så får du "annonsera" någonstans på nätet????

    Jag bor i Skåne så det är ju en bra bit bort.....

  • Äldre 11 Jan 09:42
    #8

    En hund är ju en fantastisk idé. Men ni måste ju alla i familjen vara med på det planet. Sen låter det som att hund inte är rätt tid just nu. Valptiden är ju som att skaffa en bebis till. Väldigt krävande tid. Det låter som att du inte orkar det just nu?

  • Äldre 11 Jan 09:50
    #9

    Jag fattar inte. Varför tror du att du skulle orka med att tillgodose ens hund behov nät du inte ens klarar av att tillgodose dina barns behov som ändå rimligtvis måste vara det käraste du har.

  • Anonym (Jag) Trådstartaren
    Äldre 11 Jan 09:54
    #10
    Queennr1 skrev 2017-01-11 09:50:04 följande:

    Jag fattar inte. Varför tror du att du skulle orka med att tillgodose ens hund behov nät du inte ens klarar av att tillgodose dina barns behov som ändå rimligtvis måste vara det käraste du har.


    Vilka behov är det jag inte tillgodoser? Barnen mår bra.

    Skillnaden med en hund är att då blir man tvungen att gå ut, det finns inget val och det kanske hade varit bra, så jag helt enkelt inte kan stanna hemma.
  • Äldre 11 Jan 09:55
    #11
    Anonym (Jag) skrev 2017-01-11 09:54:18 följande:
    Vilka behov är det jag inte tillgodoser? Barnen mår bra.

    Skillnaden med en hund är att då blir man tvungen att gå ut, det finns inget val och det kanske hade varit bra, så jag helt enkelt inte kan stanna hemma.
    Känner du inte att du måste gå ut med bebisen du är föräldraledig för?
  • Anonym (Jag) Trådstartaren
    Äldre 11 Jan 10:01
    #12
    smulpaj01 skrev 2017-01-11 09:55:47 följande:

    Känner du inte att du måste gå ut med bebisen du är föräldraledig för?


    Visst hade vi kunnat gå ut mer, men tycker inte hen har något direkt behov av att vara ute mer än vi redan är. Bara lämna/hämta syskonen tar runt en timme.
  • Äldre 11 Jan 11:13
    #13
    Anonym (Jag) skrev 2017-01-11 09:54:18 följande:

    Vilka behov är det jag inte tillgodoser? Barnen mår bra.

    Skillnaden med en hund är att då blir man tvungen att gå ut, det finns inget val och det kanske hade varit bra, så jag helt enkelt inte kan stanna hemma.


    Fast man måste gå ut med barn också och ge dem trygga rutiner istället för att sjukanmäla dom för att man inte orkar gå ut.
  • Anonym (Jag) Trådstartaren
    Äldre 11 Jan 11:15
    #14
    Queennr1 skrev 2017-01-11 11:13:00 följande:

    Fast man måste gå ut med barn också och ge dem trygga rutiner istället för att sjukanmäla dom för att man inte orkar gå ut.


    Nu är jag inte intresserad av att diskutera mitt föräldraskap med främlingar på nätet, min fråga gällde om andra upplevt att ha hund som en hjälp med måendet.
  • Äldre 11 Jan 11:19
    #15

    Kan du inte ställa upp som dagmatte? Ta hand om någons hund medan den personen är på jobbet. Sedan, om du känner att du mår bättre av att komma ut, då kan ni kanske diskutera att skaffa en egen hund. 

  • Äldre 11 Jan 13:29
    #16
    Anonym (Jag) skrev 2017-01-11 11:15:44 följande:

    Nu är jag inte intresserad av att diskutera mitt föräldraskap med främlingar på nätet, min fråga gällde om andra upplevt att ha hund som en hjälp med måendet.


    Fast det hänger ju väldigt mycket ihop. Varför ta på sig ytterligare ett ansvar när man inte pallar med de man redan har. Det är ju ett feltänk. Precis som du kan välja att sjukanmäla barnen kan du även välja att inte gå ut med hunden och bara låta den pinka utanför porten. Hunden lär ju knappast bli viktigare för dig ån vad barnen är.
  • Äldre 13 Jan 12:54
    #17

    Om du är säker på att du kommer orka med att sköta den ordentligt tycker jag att det är en jättebra ide. Utan mina hundar tror jag inte att jag skulle orka mig ur sängen ens. Nu måste jag gå ut på promenader tre gånger om dagen och deras kärlek och glädje gör underverk med mitt mående, de ger mig energi att klara alla andra måsten och gör mig till en bättre mamma.

Svar på tråden Hund och psykisk ohälsa?