• Äldre 25 Jan 09:53
    2170 visningar
    5 svar
    5
    2170

    Så himla ledsen, är så ful

    Alltså mitt humör och hormoner har varit helt okej under denna graviditeten men ibland så börjar Jag bara storböla och inget kan stoppa det. Jag kan inte förklara hur fet och ful jag känner mig.. Känner mig så oerhört oattraktiv.. Jag hade lyckats gå ner 10 kg i vikt och hann vara helt okej nöjd med min kropp nån månad innan jag blev gravid och började lägga på mig. Nu har jag fått massor med bristningar på magen och har ont överallt, inget känns kul. Jag bara gråter och gråter, känner mig så jävla värdelös. Ser ner på mig själv. Att alla andra är mycket snyggare. Är det någon som känt likadant nån gång? Jag vet inte hur jag ska komma ur det...

  • Svar på tråden Så himla ledsen, är så ful
  • Äldre 25 Jan 10:01
    #1

    Hej.

    Vad jobbigt att du känner så. Ja förstår dig delvis , ja har dock aldrig stört mig på vikten men vet hur det känns att känna sig oattraktiv under graviditeten.

    Men tänk istället att det ger dig något gott , en ny familjemedlem. Ja tänkte likadant som du med bristningar , och mina blev större och fler under andra graviditeten .

    Men försök tänka så här varje gång du ser bristningar ; dessa bristningar är ett bevis på min underbara bebis jag kommer få hålla i mina armar. Detta är ett bevis på att jag burit på min bebis i 9 månader. Jag har fått dessa bristningar för ja valde att utöka vår familj.

    Se det som något fint. Ja lovar dig , med tiden kommer det glömmas bort. Min man tänker inte på dom , jag tänker inte på dom. :) ja tror det kommer gå bra för dig.

  • Äldre 25 Jan 10:02
    #2

    Menar du andra gravida är snyggare eller menar du ickegravida? De kan du ju inte jämföra dig med. Man kan känna sig riktigt risig när man är gravid men det går över. Har hört "ju risigare mamma desto sötare bebis" ;)

    Bristningar tycker jag kan vara snyggt :) De försvinner/bleknar också med tiden. Sätt kräm på dem så gör de mindre ont. När barnet är fött finns ärrsalva du kan använda så bleknar de fortare.

  • truffl­e
    Äldre 25 Jan 10:13
    #3

    Själv bryr jag mig inte om jag är attraktiv eller inte. Min kropp fyller många funktioner, att se attraktiv ut ligger väldigt långt mer på prioriteringslistan. Sen vet jag ju att folk tycker om mig för min personlighet och att jag är trevlig och snäll. Det lyser igenom och gör mig attraktiv oavsett övervikt och bristningar. Tycker att hygien är viktigast, att tex man luktar gott. Samt att man har på sig kläder man mår bra i. dessutom är "attraktivt" upp till betraktarens öga, eller kulturens ideal. Det enda skönhetsideal som alltid stämt överallt i alla tider är symmetri i ansikte. Detta är något som är svårt att uppnå om man inte opererat sig förstås.

  • Äldre 25 Jan 10:22
    #4
    Meriall skrev 2017-01-25 10:02:23 följande:

    Menar du andra gravida är snyggare eller menar du ickegravida? De kan du ju inte jämföra dig med. Man kan känna sig riktigt risig när man är gravid men det går över. Har hört "ju risigare mamma desto sötare bebis" ;)

    Bristningar tycker jag kan vara snyggt :) De försvinner/bleknar också med tiden. Sätt kräm på dem så gör de mindre ont. När barnet är fött finns ärrsalva du kan använda så bleknar de fortare.


    Ja håller med dig. Alla har ju helt individuella kroppar. Både som gravida och icke gravida. Man ska tycka om sig själv precis som man är. :) ibland lättare sagt en gjort . Du är ju alltid du och går inte att jämföras med andra :)
  • Strude­l
    Äldre 25 Jan 10:33
    #5

    Jag känner så ibland också!
    Är van att träna mycket, hade alltid en rätt så fast kropp osv men pga tidigare missfall vågar jag den här graviditeten i princip inte göra ngt mer än att gå långa promenader med vår hund. Så jag har inte bara lagt på några kilon nu men känner mig generellt mjukare/ hängigare överallt. Not so nice! Har också fått "monster bröst" redan medans min personliga ideal är att ha små bröst...
    Oi och min hy har även blivit sämre under graviditeten, gått från okej till dålig.

    Så det finns många, många anledningar att vara missnöjd för min del!

    MEN, jag är ändå inte det 95% av tiden, för att jag vet att min kropp gör exakt det den ska, nämligen vara den perfekta platsen för min lilla bebis att växa till sig, och att förbereda "mjölkbaren" som ska ge näring till den lille när den kommer ut. Så kroppen gör ju verkligen ett rent underverk just nu, skapa och gynna ett nytt liv! Min sambo tycker jag är jobbig när jag ibland pratar negativt om min kropp, han tycker jag ska absolut ha en riktig mammakropp och att det är bra för barnet.

    Så snälla TS, försök inte oroa dig mer över ytligheter, även om det ibland är svårt! Rent praktiskt så tror jag att du efter födelsen kommer gå ner ganska snabbt en del av dina extra kilon igen, och sen kan du ju börja träna igen efter några månader, kanske med din sambos hjälp? (Han tar bebisen du drar till gymmet en timme).
    Bristningarna kommer blekna med tiden. Men du kommer alltid ha ditt barn, och ärligt talat tror jag inte du kommer ens tänka på din kropp så där när bebisen har kommit!

    Om du ändå tror att du kommer för alltid vara sjukt missnöjd tycker jag dock att du kan redan nu öppna ett nytt sparkonto hos typ Avanza eller din nuvarande bank och att du börjar spara till en bukplastik, bröstlyft eller vad det nu är du vill helst ha (hos en BRA klinik!!! Jätte riskfyllt med såna ingrepp) så att du har möjlighet om 3, 5, 10 eller hur många år det nu tar att spara ihop pengarna, att operera dig. När du har sparat ihop pengarna vill du kanske ändå hellre använda de för en ny bil eller lyxsemester men man vet ju aldrig ;) Kanske hjälper det dig att vara lugnare och fokusera på annat iaf.

Svar på tråden Så himla ledsen, är så ful