• Äldre 2 Feb 19:53
    4627 visningar
    6 svar
    6
    4627

    Hitta invandring förr

    Någon som vet var man kan kolla invandringen till Sverige på 17-1800 talet? Min farfar var mörk, tydiligt han har ursprung från något annat land, hans pappa var uppenbar. Jag har försökt hitta, men känns omöjligt. Även namnet Nahum, någon som är namnexpert?

  • Svar på tråden Hitta invandring förr
  • Äldre 2 Feb 20:11
    #1

    Det kan vara knepigt. Tittat i In- och utflyttningslängderna? Där kan det gå att spåra tillbaka hur de kom in i Sverige, ett skepp, förmodligen, och därifrån ta det till sjöfartens rullor för att se var skeppet varit någonstans.


    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 83. Bara 17 kvar.
  • Äldre 2 Feb 20:44
    #2

    Finns det inte en släktforskarsite som heter Ancistery eller nåt sånt?

  • Äldre 2 Feb 21:02
    #3
    HippHipp skrev 2017-02-02 20:44:13 följande:

    Finns det inte en släktforskarsite som heter Ancistery eller nåt sånt?


    Rena rama skitsidan =P.

    Nä, Ancestry är ok, men jag ogillar upplägget med prenumeration.
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 83. Bara 17 kvar.
  • Äldre 2 Feb 21:39
    #4
    TheAbc skrev 2017-02-02 19:53:53 följande:

    Någon som vet var man kan kolla invandringen till Sverige på 17-1800 talet? Min farfar var mörk, tydiligt han har ursprung från något annat land, hans pappa var uppenbar. Jag har försökt hitta, men känns omöjligt. Även namnet Nahum, någon som är namnexpert?


    Nahum e ett bibliskt namn och förekommer ffa bland judar.
  • Äldre 24 Feb 22:46
    #5

    Nahum kommer från Israel

    bland annat

    lastnames.myheritage.se/last-name/Nahum

  • Äldre 3 Apr 19:55
    #6

    Nahum är namn på en profet i Hebrew bibeln, så din slåkting kanske var judisk?

Svar på tråden Hitta invandring förr