• Äldre 3 Feb 18:02
    659546 visningar
    11715 svar
    -28 +11
    11715
    659546

    Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

    I den här tråden tänkte jag att vi samlar tankar om moderatledningens beslut att inleda samarbete med Sverigedemokraterna, ett parti med rötter i nazism, rasism och främlingsfientlighet. 


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
  • Äldre 3 Feb 22:15
    #11
    +1
    Tecum skrev 2017-02-03 21:21:06 följande:
    Bara rent teoretiskt. De slåss till stor del om samma väljare.

    Nu när S praktiserar Sd:s invandrarpolitik blir det svårt för dem att ta väljare från sossarna, nu går det en väljarström tillbaka till S. Det är därför som Sd sackar i opinionsmätningarna. Så de och M kan aldrig nå 50%.

    Den fråga som Sd borde satsa stort på är brottsligheten och den allt sämre tryggheten för vanliga medborgare. Polisen står handfallen och politikerna hukar i buskarna, vågar inte ta i frågan då de är rädda att få en r-stämpel. Där finns röster att hämta för ett tufft parti!

    Sd är väl redan idag det riksdagsparti som satsat mest på brottslighet?. 5 av SD riksdagsmän är nu dömda för brott och det gör utan tvekan SD till riksdagens mest brottstyngda parti.


    www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/gm8dA/fallande-dom--da-ar-ekeroths-sd-tid-over


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • elyse
    Äldre 3 Feb 22:22
    #12
    +2
    KillBill skrev 2017-02-03 18:52:19 följande:

    Nej Vänsterpartiet och SD är inte samma skrot och korn. Detta påstående är också en del av moderaternas kampanj för att normalisera sverigedemokraterna.

    www.op.se/opinion/ledare/vansterpartiet-och-sd-ar-inte-samma-skrot-och-korn

    I övrigt så tror jag att moderaternas beslut att närma sig SD och splittra alliansen kommer att straffa moderaterna. 


    Fast V:s förflutna är det fler än SD-moderater som ifrågasätter. För någon som ligger i mitten är de båda extremistpartier.
  • elyse
    Äldre 3 Feb 22:27
    #13
    +1
    KillBill skrev 2017-02-03 22:02:22 följande:

    Jag tror att du har rätt i att moderaterna bara är ute efter mer makt. Ta Hanif Bali som exempel. När han satt i regeringen så var han extremt kritisk mot SD men när moderaterna tappade regeringsmakten så bytte han plötsligt sida. Snacka om kappvändare..

    Så här skrev Hanif Bali i expressen för drygt 5 år sedan när han vädjade till Socialdemokraterna att inte lägga fram ett förslag om att stoppa alliansens 5:e jobbskatteavdrag, ett förslag som Hanif  Bali visste att sverigedemokraterna skulle stödja.

    "I den offentliga debatten är Sverigedemokraterna relativt subtila. På nätet blir bilden en annan. Här ges hatet och skuldbeläggandet fritt spelrum. Sättet att organisera sig har varit likadant överallt och i alla tider - eliten tänjer på gränserna men håller sig inom dem medan anhängarskaran rättframt sprider propagandan. 

    Plötsligt, en dag, har gränserna sprängts eller suddats ut. Plötsligt har humanismens ­fördämningar brustit"

    "Än finns tid att agera. Ännu har det islamofoba hatet inte blivit ­normalt. Vi kan fortfarande ta tillbaka det offentliga samtalet. Men då måste Juholt vakna och leva upp till Mona Sahlins löfte efter valet: "Aldrig någonsin, någonstans, någon gång samarbeta med Sverigedemokraterna"

    Jag tror, till skillnad mot dig, att moderaterna kommer misslyckas med sin strategi och jag tror att moderaterna i framtiden förlorar positionen som alliansens största parti. Den rollen är nu vikt åt Annie Lööf och centerpartiet.. 

    www.expressen.se/debatt/rasismen-ar-ditt-ansvar-nu-juholt/


    Hanif Bali har inte suttit i regeringen. Han sitter i riksdagen och har suttit i olika utskott. När han satt i arbetsmarknadsutskottet låg givetvis fokus på den typen av frågor.
  • Äldre 3 Feb 22:28
    #14
    KillBill skrev 2017-02-03 22:15:58 följande:

    Sd är väl redan idag det riksdagsparti som satsat mest på brottslighet?. 5 av SD riksdagsmän är nu dömda för brott och det gör utan tvekan SD till riksdagens mest brottstyngda parti.

    www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/gm8dA/fallande-dom--da-ar-ekeroths-sd-tid-over


    Det är sant men jag tror inte att nån SDväljare ger sin röst till någon annan ändå.
  • Äldre 3 Feb 22:28
    #15
    -2
    elyse skrev 2017-02-03 22:22:49 följande:
    Fast V:s förflutna är det fler än SD-moderater som ifrågasätter. För någon som ligger i mitten är de båda extremistpartier.
    Har du läst artikeln som jag länkar till? Den är skriven av en liberal på en centerpartistisk tidning och han håller inte med om att man kan jämställa V med SD.
  • elyse
    Äldre 3 Feb 22:30
    #16
    +2
    KillBill skrev 2017-02-03 22:28:05 följande:

    Har du läst artikeln som jag länkar till? Den är skriven av en liberal på en centerpartistisk tidning och han håller inte med om att man kan jämställa V med SD.


    Det är EN person. Om C samarbetade med V i en koalitionsregering skulle jag bli väldigt förvånad.
  • Äldre 3 Feb 22:38
    #17
    elyse skrev 2017-02-03 22:30:50 följande:
    Det är EN person. Om C samarbetade med V i en koalitionsregering skulle jag bli väldigt förvånad.
    Vad tycker du om att moderater regerar med vänsterpartiet då? Det sker exempelvis i Gällivare och Arboga kommun.
  • Äldre 3 Feb 23:01
    #18
    -1
    KillBill skrev 2017-02-03 22:15:58 följande:

    Sd är väl redan idag det riksdagsparti som satsat mest på brottslighet?. 5 av SD riksdagsmän är nu dömda för brott och det gör utan tvekan SD till riksdagens mest brottstyngda parti.

    www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/gm8dA/fallande-dom--da-ar-ekeroths-sd-tid-over


    Hahahahaha. Äpplet faller inte långt från trädet. Eller trädet står inte långt från äpplet. SDs militanta falang ser naturligtvis upp till sina kriminella brottsdömda ledare. Att politikerna agerar utanför lagen ger dem status. Påminner dessa följare om "den gamla goda tiden" inom SD när det var OK att vara nazist och säga vad man egentligen tänkte och inget jävla "PK-trams" med nolltolerans.
  • Äldre 3 Feb 23:05
    #19
    nihka skrev 2017-02-03 23:01:11 följande:
    Hahahahaha. Äpplet faller inte långt från trädet. Eller trädet står inte långt från äpplet. SDs militanta falang ser naturligtvis upp till sina kriminella brottsdömda ledare. Att politikerna agerar utanför lagen ger dem status. Påminner dessa följare om "den gamla goda tiden" inom SD när det var OK att vara nazist och säga vad man egentligen tänkte och inget jävla "PK-trams" med nolltolerans.
    Ja man kan verkligen fråga sig vad moderaterna ser i det där gänget..
  • Äldre 3 Feb 23:55
    #20

    Tja, en person som fortfarande är moderat efter att Kinberg Batra sagt ja till Åkessons frieri och som inte tillhör dem som tror på konspirationsteorier och alternativa fakta skulle möjligen kunna påstå att SD representerar ett avsevärt antal väljare och att äktenskapet innebär att dessa lättare kan få kontakt med verkligheten igen.

    Själv tror jag precis tvärtom - att moderaterna nu sänder en tydlig signal att det var fel att hålla distans till vad Reinfeldt ansåg vara rasism, ren populism och inskränkt nationalism, alltså att man konfirmerar den bruna alternativa sanningen.

    Spindelhonor kan ju äta upp hanen efter parningen - här är det inte alls lika säkert att det blir Batra som vinner på att ligga med Åkesson, personligen gissar jag att effekten blir den motsatta.

    Hursomhelst tror jag inte att MSD kommer att bli större än vad SD och M var tillsammans på den tiden Batra ansåg att SD var ett rasistiskt parti, det vill säga för några veckor sen.


    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten