• Äldre 3 Feb 18:02
    659708 visningar
    11715 svar
    -28 +11
    11715
    659708

    Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

    I den här tråden tänkte jag att vi samlar tankar om moderatledningens beslut att inleda samarbete med Sverigedemokraterna, ett parti med rötter i nazism, rasism och främlingsfientlighet. 


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
  • Äldre 4 Feb 12:26
    #31
    FDFMGA skrev 2017-02-03 23:55:35 följande:
    Hursomhelst tror jag inte att MSD kommer att bli större än vad SD och M var tillsammans på den tiden Batra ansåg att SD var ett rasistiskt parti, det vill säga för några veckor sen.
    MSD kommer iaf vara största koalition då.
  • Äldre 4 Feb 12:36
    #32
    nihka skrev 2017-02-04 12:14:44 följande:
    Du använder en kriminell privatpersons blogg som källa??? Tommy Pettersson som driver petterssonsblogg - en av Sveriges största rasistiska och islamofobiska hatbloggar är dömd av Nyköpings tingsrätt för förtal.

    Haha, jag såg det efter jag hade postat det där igår. Hade aldrig sett bloggen tidigare och googlade bara "skandaler inom v" :D jaja. Förtal eller ej. Fakta var det.
  • Äldre 4 Feb 12:42
    #33
    ostpaj skrev 2017-02-04 12:36:14 följande:

    Haha, jag såg det efter jag hade postat det där igår. Hade aldrig sett bloggen tidigare och googlade bara "skandaler inom v" :D jaja. Förtal eller ej. Fakta var det.

    Ja fel, felaktig och alternativ fakta länkade du till i diskussionen om SDs kriminella riksdagsmän.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Äldre 4 Feb 12:46
    #34
    +1
    KillBill skrev 2017-02-03 22:15:58 följande:

    Sd är väl redan idag det riksdagsparti som satsat mest på brottslighet?. 5 av SD riksdagsmän är nu dömda för brott och det gör utan tvekan SD till riksdagens mest brottstyngda parti.

    www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/gm8d...


    Ja det är därför som Sd inte mäktat med att driva kampen mot brottsligheten som prio ett, många i ledningen har en ambivalent syn på frågan...

    Så här finns utrymme för ett parti som vågar, vanliga väljare är så in i h-e trötta på vardagsbrottsligheten och den ökande otryggheten.
  • Äldre 4 Feb 12:50
    #35
    Chianti skrev 2017-02-04 12:26:47 följande:
    MSD kommer iaf vara största koalition då.
    Det tror jag inte för ett ögonblick, det skulle innebära att det inte fanns några andra koalitioner.

    Lägger man ihop M och SD:s siffror från tiden före äktenskapet så har de nog ofta legat nära 40 procent i stöd.

    Jag tror inte att den bruna koalitionen kommer att komma över 30 procent tillsammans vid valet 2018.

    Den politiska inriktning som verkligen har potential att växa nu är den liberala, d v s C och L.

    Ett inte helt omöjligt alternativ efter 2018 är att vi får en regering ledd av Annie Lööf, alltså att det liberala blocket blir större än S och att Lööf bildar regering med eller utan S och MP i regeringen.

    Och att Batra lämnar över ledarrollen för det bruna alternativet till Åkesson, som ju ärligt talat är ett par klasser skickligare än henne som politiker.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Äldre 4 Feb 12:53
    #36
    Tecum skrev 2017-02-04 12:46:46 följande:
    Ja det är därför som Sd inte mäktat med att driva kampen mot brottsligheten som prio ett, många i ledningen har en ambivalent syn på frågan... smile5.gif

    Så här finns utrymme för ett parti som vågar, vanliga väljare är så in i h-e trötta på vardagsbrottsligheten och den ökande otryggheten.
    Jag skulle kunna tänka mig att L gärna vill paxa för att ha kampen mot kriminalitet som en av sina profilfrågor.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Äldre 4 Feb 13:01
    #37
    KillBill skrev 2017-02-04 11:28:58 följande:
    Intressant, varför tror du att SD väljare skulle lägga sin röst på moderaterna i stället? Det skulle kunna leda till att alliansen kom till makten på egen hand och att moderaterna fick kompromissa med centerpartiet och liberalerna.
    Nej, och moderatväljare som gärna ser ett samarbete med SD borde kunna tänka sig att stödrösta på SD så att inte M tvingas att anpassa sig till C och L i en "alliansregering" som är större än det rödgröna blocket.

    Och detta medan modertaer som lämnat för SD knappast skulle återvända för att ge sitt stöd till en ren alliansregering efter samma modell som var en av huvudorsakerna till att de lämnade M.

    Att påstå att de moderata strategerna hade otur när de tänkte är ett kraftigt understatementSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Äldre 4 Feb 13:17
    #38
    FDFMGA skrev 2017-02-04 12:50:00 följande:
    Det tror jag inte för ett ögonblick, det skulle innebära att det inte fanns några andra koalitioner.

    Lägger man ihop M och SD:s siffror från tiden före äktenskapet så har de nog ofta legat nära 40 procent i stöd.

    Jag tror inte att den bruna koalitionen kommer att komma över 30 procent tillsammans vid valet 2018.

    Den politiska inriktning som verkligen har potential att växa nu är den liberala, d v s C och L.

    Ett inte helt omöjligt alternativ efter 2018 är att vi får en regering ledd av Annie Lööf, alltså att det liberala blocket blir större än S och att Lööf bildar regering med eller utan S och MP i regeringen.

    Och att Batra lämnar över ledarrollen för det bruna alternativet till Åkesson, som ju ärligt talat är ett par klasser skickligare än henne som politiker.
    Hm, kanske bör tillägga att resonemanget om Annie Lööf som statsminister bygger på att M-delen i det bruna alternativet minskar kraftigt, detta skulle i sin tur då kunna innebära att den forna alliansen inte blir större än de rödgröna partierna.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Äldre 4 Feb 13:19
    #39
    FDFMGA skrev 2017-02-04 12:53:14 följande:
    Jag skulle kunna tänka mig att L gärna vill paxa för att ha kampen mot kriminalitet som en av sina profilfrågor.
    Jag tvivlar på att L har det som krävs. Det behövs en omorganisation av polisen, hårdare straff, mer övervakning (ett rött skynke för en sann liberal) och omedelbar utvisning av kriminella flyktingar. Det första kan L köpa, knappast de tre andra kraven.
  • Äldre 4 Feb 13:21
    #40

    Jag tror många moderater undrar vad Batra och de i partitoppen hon nu valt att följa, eg håller på med.
    Om det är M-politk hon tänker driva, eller om det bara är makten hon är ute efter.
    Själv tycker jag det just nu ser mer ut som att makten är viktigare än poitiken, och tycker inte M:s följare samma som den väg Batra nu är inne på, då lär det snart synas i oppinionsiffrorna.

    F.ö tycker jag det är synd att sakfrågor och verklig politik ställs åt sidan, för det är den vi väljare ska rösta på, och inte ett visst parti.
    Och de senaste årtiondena så har vi sett att väljare inte längre är värst partitrogna, utan byter parti om dom hittar en eller några sakfrågor som berör dom.
    Riktigt tydligt blev det under tiden som flykingströmmen var som mest aktuell.

    Med tanke på det, så kan det mycket väl bli det parti som för verkliga politiska sakfrågor och som undviker maktspel, som kommer att bli vinnare.
    Och i nutid är det problemen med personalbrist i skola, vård och Polis som är det väljarna vill ha svar på.
    Och då duger det inte längre att bara peka på att problemen finns, det har alla hört till leda, det är svar väljarna vill få.

    Så det parti som kan lägga fram "rätt" förslag kommer absolut att dra väljare till sig, och de menar jag inte de icke- svar som mer pengar och fler anställda utgör.
    Utan exakt hur mer pengar konkret leder till fler anställda på kort tid, och var personal finns som går att anställa, och hur dom ska fås att ta anställning.


    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten