• Äldre 3 Feb 18:02
    659649 visningar
    11715 svar
    -28 +11
    11715
    659649

    Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

    I den här tråden tänkte jag att vi samlar tankar om moderatledningens beslut att inleda samarbete med Sverigedemokraterna, ett parti med rötter i nazism, rasism och främlingsfientlighet. 


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
  • Äldre 5 Feb 17:14
    #91
    Flash Gordon skrev 2017-02-05 16:27:25 följande:
    Vad har du för tillgång till hemliga policies från SD på det området som påstår att de vill begränsa rätten till fri abort?

    SD vill, helt legitimt, föra en debatt om att förändra tidpunkten när man får utöva fri abort.

    Det innebär inte att de begränsar RÄTTEN till fri abort.

    SD vill sätta gränsen vid tolv veckor och därefter krävs socialstyrelsens tillstånd, eller nåt.

    Själv är jag mer pragmatisk och tycker att en sänkning till ca 20:e veckan som sista vecka mer rimligt och med krav på socialstyrelsen från v 14-16 ungefär. För att skapa marginal i tiden till när ett barn kan överleva utanför livmodern.
    KillBill skrev 2017-02-05 16:15:39 följande:SD vill också införa samvetsfrihet så att barnmorskor ska kunna vägra att hjälpa till vid frågor som rör aborter eller preventivmedel. Jag tycker att det är absurt att folk ska kunna utbilda sig till yrken som man sedan pga religiös övertygelse vägrar utföra.

    Jag tänker också att det kan vara förnedrande för en ung kvinna som söker hjälp om vårdpersonalen vägrar att hjälpa till.

    Funkar fin-fint i Norge och  de har haft systemet i över 40 år.
    I Sverige har vi bestämt att vetenskapen ska fastställa hur sent en abort få ske. Idag så kan en kvinna själv bestämma över sin abort fram till vecka 18 och Socialstyrelsens vetenskapliga råd har bestämt att abort därefter får ske vid särskilda omständigheter och efter tillstånd från socialstyrelsen fram till vecka 22.

    SD vill sätta vecka 12 som sista vecka som en kvinna själv får bestämma över en abort och vecka 19 som sista vecka som en kvinna, efter tillstånd, kan få genomföra.

    Om en kvinna idag själv får bestämma över en abort i vecka 13 men inte ska få bestämma över sin abort i vecka 13 om SD ska få bestämma så begränsas självklart kvinnans rätt till fri abort med SDs förslag.

    Dessutom vilar inte SDs förslag på vetenskaplig grund:

    www.dn.se/nyheter/sverige/lakarkritik-mot-sankt-abortgrans/
  • Äldre 5 Feb 17:20
    #92
    Bergis skrev 2017-02-05 16:59:57 följande:
    De flesta experter föredrar 12 veckor. Var inte så insnöad på vad som är norm i Sverige.
    Jag tycker att det är patetiskt med män som, i strid med läkarvetenskapen, vill begränsa kvinnans rätt till abort men jag antar att det handlar om någon typ av hederskultur.
  • Äldre 5 Feb 17:43
    #93
    KillBill skrev 2017-02-05 17:20:48 följande:

    Jag tycker att det är patetiskt med män som, i strid med läkarvetenskapen, vill begränsa kvinnans rätt till abort men jag antar att det handlar om någon typ av hederskultur.


    Att du tror att det är i strid med läkarvetenskapen visar bara att du är insnöad i denna fråga.

    Det finns ingen objektivt sätt rätt gräns.
  • Äldre 5 Feb 18:08
    #94
    Bergis skrev 2017-02-05 17:43:47 följande:
    Att du tror att det är i strid med läkarvetenskapen visar bara att du är insnöad i denna fråga.

    Det finns ingen objektivt sätt rätt gräns.
    Mitt förra inlägg innehöll en länk till en källa som stödjer min ståndpunkt, vad har du för synpunkter på den fakta som jag stödjer min ståndpunkt på?

    Varför anser du inte att en kvinna själv ska få fatta beslut över en abort i vecka 13?

    Jag tycker att det är mycket bra att landets kvinnor får upp ögonen för sverigedemokraternas syn på aborter och får upp ögonen för att SD tycker att vårdpersonal, av religiösa skäl, ska ha rätt att vägra ge preventivmedel och rätt att vägra bidra till en abort.
  • Äldre 5 Feb 18:13
    #95
    Bergis skrev 2017-02-05 17:43:47 följande:
    Att du tror att det är i strid med läkarvetenskapen visar bara att du är insnöad i denna fråga.

    Det finns ingen objektivt sätt rätt gräns.
    "läkarna i Svensk förening för obstetrik och gynekologi är kritiska mot Sverigedemokraternas utspel.

    - Det här är ett väldigt allvarligt angrepp mot Sveriges kvinnor. Varje inskränkning i abortgränsen leder till kraftigt försämrad kvinno­hälsa, säger ordföranden Harald Almström"

    www.dn.se/nyheter/sverige/lakarkritik-mot-sankt-abortgrans/
  • Äldre 5 Feb 21:01
    #96

    Tidigare försvarsministern Mikael Odenberg (M) skriver i Dagens Nyheter att Moderaterna borde regera tillsammans Socialdemokraterna ? och går därmed emot partiledaren Anna Kinberg Batras linje.

    www.expressen.se/nyheter/mikael-odenberg-m-borde-regera-med-s/

  • Äldre 5 Feb 21:07
    #97
    KillBill skrev 2017-02-05 18:08:31 följande:

    Mitt förra inlägg innehöll en länk till en källa som stödjer min ståndpunkt, vad har du för synpunkter på den fakta som jag stödjer min ståndpunkt på?

    Varför anser du inte att en kvinna själv ska få fatta beslut över en abort i vecka 13?


    Jag har inga synpunkter alls på det men det finns fler delar av myntet. Anledningen att det är standard med mer restriktiva abortregler i världen än vi har i Sverige beror på att det anses som inhumant att ta livet av foster som är små människor i miniatyr.
  • Äldre 5 Feb 22:30
    #98
    KillBill skrev 2017-02-05 21:01:03 följande:
    Tidigare försvarsministern Mikael Odenberg (M) skriver i Dagens Nyheter att Moderaterna borde regera tillsammans Socialdemokraterna och går därmed emot partiledaren Anna Kinberg Batras linje.

    www.expressen.se/nyheter/mikael-odenberg-m-bo.../
    Odenberg förespråkar M-politik på en rad områden, vilket väl knappast är särskilt förvånande, och så gör han följande intressanta analys:

    Stefan Löfven räcker ut sina händer till C och L. Han har liksom inte upptäckt att dessa partier i många frågor står till höger om M. Sålunda har L ställt sig vid sidan om både försvars- och energiuppgörelserna medan C vill montera ner det mesta som S står för när det gäller den arbetsrättsliga lagstiftningen.
  • Äldre 5 Feb 22:52
    #99
    KillBill skrev 2017-02-05 17:14:14 följande:
    Om en kvinna idag själv får bestämma över en abort i vecka 13 men inte ska få bestämma över sin abort i vecka 13 om SD ska få bestämma så begränsas självklart kvinnans rätt till fri abort med SDs förslag.

     
    Nä, rätten till fri abort kvarstår. Rätten att själv bestämma.

    Däremot tiden för när den rätten får utövas förändras.

    Det är en högst legitim diskussion att föra, den om tidsgränserna för abort. Allt eftersom vetenskapen gått framåt.
  • Äldre 5 Feb 23:01

    Tror jag är trött, jag läste runriken som "Moraltanternas moraliska haveri....."


    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten