• Äldre 3 Feb 18:02
    659791 visningar
    11715 svar
    -28 +11
    11715
    659791

    Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

    I den här tråden tänkte jag att vi samlar tankar om moderatledningens beslut att inleda samarbete med Sverigedemokraterna, ett parti med rötter i nazism, rasism och främlingsfientlighet. 


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
  • Äldre 5 Feb 23:02
    Flash Gordon skrev 2017-02-05 22:52:07 följande:
    Nä, rätten till fri abort kvarstår. Rätten att själv bestämma.

    Däremot tiden för när den rätten får utövas förändras.

    Det är en högst legitim diskussion att föra, den om tidsgränserna för abort. Allt eftersom vetenskapen gått framåt.
    Jag tror att de flesta kvinnor anser att om kvinnor med SDs förslag inte själv ska få besluta om en abort i vecka 13 (något som kvinnan idag själv får besluta om) så är det en inskränkning av den fria aborträtten.

    SD vill begränsa kvinnans egna val från 18 veckor till 12 vilket måste betraktas som ett stort ingrepp i kvinnans fria val.
  • Äldre 5 Feb 23:03
    Aniiee skrev 2017-02-05 23:01:28 följande:

    Tror jag är trött, jag läste runriken som "Moraltanternas moraliska haveri....."


    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Äldre 5 Feb 23:08
    Flash Gordon skrev 2017-02-05 22:52:07 följande:
    Nä, rätten till fri abort kvarstår. Rätten att själv bestämma.

    Däremot tiden för när den rätten får utövas förändras.

    Det är en högst legitim diskussion att föra, den om tidsgränserna för abort. Allt eftersom vetenskapen gått framåt.
    Ett foster är inte färdigutvecklat och livsdugligt i vecka 18 varför ska då kvinnorna inte själv få fatta detta beslut? Det är en stor inskränkning av kvinnans rätt till sin egen kropp som SD vill genomföra.
  • Äldre 5 Feb 23:09
    KillBill skrev 2017-02-05 23:02:39 följande:
    Jag tror att de flesta kvinnor anser att om kvinnor med SDs förslag inte själv ska få besluta om en abort i vecka 13 (något som kvinnan idag själv får besluta om) så är det en inskränkning av den fria aborträtten.

    SD vill begränsa kvinnans egna val från 18 veckor till 12 vilket måste betraktas som ett stort ingrepp i kvinnans fria val.
    JAg vet att det låter bättre att påstå att någon vill inskränka den fria aborträtten emn så är inte fallet. Rätten kvarstår. Ingen kvinna blir av med den.

    Att vi sedan anpassar tiderna i abortlagstiftningen till vetenskapliga framsteg är en fullt legitim och nödvändig diskussion.

    Omvänt så kan ju dagens v22 som slutvecka ses som en grov inskränkning av aborträtten. Det finns ju inget annat än juridik, och den allmännt accepterade "praxis" denna juridik medfört, som hindrar att vi låter aborter pågå till ... säg v 38 ...
  • Äldre 5 Feb 23:17
    +1
    Bergis skrev 2017-02-05 21:07:41 följande:
    Jag har inga synpunkter alls på det men det finns fler delar av myntet. Anledningen att det är standard med mer restriktiva abortregler i världen än vi har i Sverige beror på att det anses som inhumant att ta livet av foster som är små människor i miniatyr.
    Den främsta anledningen till att exempelvis Finland, Sverige, Nederländerna och Storbritannien har en mer liberal abortlagstiftning är att det handlar om sekulariserade liberala samhällen där kyrkan har lite makt. De länder som har en mer restriktiv abortlagstiftning är mindre sekulariserade/mer konservativa.
  • Äldre 5 Feb 23:25
    Flash Gordon skrev 2017-02-05 23:09:22 följande:
    JAg vet att det låter bättre att påstå att någon vill inskränka den fria aborträtten emn så är inte fallet. Rätten kvarstår. Ingen kvinna blir av med den.

    Att vi sedan anpassar tiderna i abortlagstiftningen till vetenskapliga framsteg är en fullt legitim och nödvändig diskussion.

    Omvänt så kan ju dagens v22 som slutvecka ses som en grov inskränkning av aborträtten. Det finns ju inget annat än juridik, och den allmännt accepterade "praxis" denna juridik medfört, som hindrar att vi låter aborter pågå till ... säg v 38 ...
    Det du säger stämmer inte.

    Idag kan kvinnan själv bestämma över en abort fram till vecka 18. Det vill SD sänka till vecka 12. Det finns inget som säger att kvinnan kommer att få igenom sin önskan om en abort om någon annan tar beslutet efter vecka 12. Därför kan SDs förslag inte ses som något annat än en kraftig begränsning av kvinnans rätt till abort.

    För mig är det obegripligt att moderaterna vill förhandla med ett parti som både är rasistiskt och vill begränsa kvinnors fria rätt själv bestämma över sin kropp.
  • Äldre 5 Feb 23:34
    Flash Gordon skrev 2017-02-05 23:09:22 följande:
    JAg vet att det låter bättre att påstå att någon vill inskränka den fria aborträtten emn så är inte fallet. Rätten kvarstår. Ingen kvinna blir av med den.

    Att vi sedan anpassar tiderna i abortlagstiftningen till vetenskapliga framsteg är en fullt legitim och nödvändig diskussion.

    Omvänt så kan ju dagens v22 som slutvecka ses som en grov inskränkning av aborträtten. Det finns ju inget annat än juridik, och den allmännt accepterade "praxis" denna juridik medfört, som hindrar att vi låter aborter pågå till ... säg v 38 ...
    Dagens abortregler vilar som jag nämnt tidigare på vetenskaplig grund, det gör inte SDs förslag. www.dn.se/nyheter/sverige/lakarkritik-mot-sankt-abortgrans/
  • Äldre 6 Feb 00:19
    KillBill skrev 2017-02-05 23:25:57 följande:

    Det du säger stämmer inte.

    Idag kan kvinnan själv bestämma över en abort fram till vecka 18. Det vill SD sänka till vecka 12. Det finns inget som säger att kvinnan kommer att få igenom sin önskan om en abort om någon annan tar beslutet efter vecka 12. Därför kan SDs förslag inte ses som något annat än en kraftig begränsning av kvinnans rätt till abort.

    För mig är det obegripligt att moderaterna vill förhandla med ett parti som både är rasistiskt och vill begränsa kvinnors fria rätt själv bestämma över sin kropp.


    Hur hade du tänkt att de svenska politikerna ska göra i EU? Det blir inte många kvar att prata med om man nu inte ens vill prata med de som har fri abort t.o.m. 12 veckan.

    Våra politiker kan inte ens åka över sundet till Danmark och prata med dem. Inte heller till Tyskland. Polen vågar jag inte ens nämna vad de har för abortlagar. Känner du ens till Europas abortlagstiftningar för de olika länderna?
  • Äldre 6 Feb 00:44
    Bergis skrev 2017-02-06 00:19:32 följande:
    Hur hade du tänkt att de svenska politikerna ska göra i EU? Det blir inte många kvar att prata med om man nu inte ens vill prata med de som har fri abort t.o.m. 12 veckan.

    Våra politiker kan inte ens åka över sundet till Danmark och prata med dem. Inte heller till Tyskland. Polen vågar jag inte ens nämna vad de har för abortlagar. Känner du ens till Europas abortlagstiftningar för de olika länderna?
    Vilka av Europas länder är rasistiska och vill begränsa kvinnans rätt till ett fritt val?

    Jag har tidigare i tråden nämt europeiska länder som har en abortlagstiftning som är mer generös än Sveriges exv Nederländerna, Cypern och Storbritannien.

    Jag tror att många kvinnliga moderata väljare starkt ogillar att moderaterna ska samarbeta med ett för kvinnor så reaktionärt parti som SD.
  • Äldre 6 Feb 07:45

    En moderat som tröttnat på SD-kramandet och föreslår att M och S samarbetar.

    www.dn.se/debatt/vi-bor-vara-oppna-for-en-regering-med-m-och-s/


    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten