• Äldre 3 Feb 18:02
    659595 visningar
    11715 svar
    -28 +11
    11715
    659595

    Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

    I den här tråden tänkte jag att vi samlar tankar om moderatledningens beslut att inleda samarbete med Sverigedemokraterna, ett parti med rötter i nazism, rasism och främlingsfientlighet. 


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
  • Äldre 6 Feb 07:47
    KillBill skrev 2017-02-06 00:44:05 följande:

    Vilka av Europas länder är rasistiska och vill begränsa kvinnans rätt till ett fritt val?

    Jag har tidigare i tråden nämt europeiska länder som har en abortlagstiftning som är mer generös än Sveriges exv Nederländerna, Cypern och Storbritannien.


    De flesta länder i Europa har en mer restriktiv abortpolitik än vad SD förespråkar.

    Betyder det även att politiker från Cypern inte ska samarbeta med svenskar? Var inte så tröttsamt normativ utan inse att abortfrågan handlar om subjektiva bedömningar.
  • Äldre 6 Feb 08:09
    -1
    Bergis skrev 2017-02-06 07:47:26 följande:
    De flesta länder i Europa har en mer restriktiv abortpolitik än vad SD förespråkar.

    Betyder det även att politiker från Cypern inte ska samarbeta med svenskar? Var inte så tröttsamt normativ utan inse att abortfrågan handlar om subjektiva bedömningar.
    Den svenska abortlagstiftningen vilar på vetenskaplig grund medan SD och andra som vill reducera kvinnans möjlighet att själv ta beslut över en abort gör detta baserat på religiösa och konservativa värderingar.

    Jag har sagt det förut och jag säger det igen, steget mellan extremhögerpartier och religiös fundamentalism (exv muslimska fundamentalister) är inte så stort som man kan tro.
  • Äldre 6 Feb 08:16
    KillBill skrev 2017-02-06 08:09:13 följande:

    Den svenska abortlagstiftningen vilar på vetenskaplig grund medan SD och andra som vill reducera kvinnans möjlighet att själv ta beslut över en abort gör detta baserat på religiösa och konservativa värderingar.

    Jag har sagt det förut och jag säger det igen, steget mellan extremhögerpartier och religiös fundamentalism (exv muslimska fundamentalister) är inte så stort som man kan tro.


    Nej, båda vilar på vetenskaplig grund. Vecka 12 är inte något taget ur luften utan liksom vecka 18 och vecka 22 handlar det om att fostret når nya stadier i sin utveckling.

    Sedan gör människor olika bedömningar beroende på om de är liberser eller konservativa.
  • Äldre 6 Feb 08:17
    -1
    FDFMGA skrev 2017-02-06 07:45:05 följande:

    En moderat som tröttnat på SD-kramandet och föreslår att M och S samarbetar.

    www.dn.se/debatt/vi-bor-vara-oppna-for-en-regering-med-m-och-s/


    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Det är skönt att det finns moderater som vill att M ska utveckla samarbetet med socialdemokraterna i stället för att försöka sammarbeta med det rasistiska och reaktionära partiet SD.
  • Äldre 6 Feb 08:19
    KillBill skrev 2017-02-06 08:17:15 följande:

    Det är skönt att det finns moderater som vill att M ska utveckla samarbetet med socialdemokraterna i stället för att försöka sammarbeta med det rasistiska och reaktionära partiet SD.


    Du tycks inte vara intresserad av att samtala med mig eller andra. Det är synd.
  • Äldre 6 Feb 08:20
    Bergis skrev 2017-02-06 08:16:18 följande:
    Nej, båda vilar på vetenskaplig grund. Vecka 12 är inte något taget ur luften utan liksom vecka 18 och vecka 22 handlar det om att fostret når nya stadier i sin utveckling.

    Sedan gör människor olika bedömningar beroende på om de är liberser eller konservativa.
    Varför ska politiker lägga sig i vad kvinnan gör med sin kropp? Så länge som läkarvetenskapen menar att det är etiskt och medicinskt försvarbart att genomföra aborter till vecka 18/22 så bör detta vara ett val för kvinnan/läkare och inga andra!
  • Abegay­le70
    Äldre 6 Feb 08:41
    FDFMGA skrev 2017-02-06 07:45:05 följande:

    En moderat som tröttnat på SD-kramandet och föreslår att M och S samarbetar.

    www.dn.se/debatt/vi-bor-vara-oppna-for-en-regering-med-m-och-s/


    Det är faktiskt ett bra förslag. Allt som stänger ut dessa halvfascister är bra
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • Äldre 6 Feb 08:41
    KillBill skrev 2017-02-06 08:20:31 följande:

    Varför ska politiker lägga sig i vad kvinnan gör med sin kropp? Så länge som läkarvetenskapen menar att det är etiskt och medicinskt försvarbart att genomföra aborter till vecka 18/22 så bör detta vara ett val för kvinnan/läkare och inga andra!


    Nu är läkarvetenskapen inte på något sätt enig. Ditt inlägg är faktiskt ett argument för abortförbud i vissa länder.
  • Äldre 6 Feb 08:51
    Bergis skrev 2017-02-06 08:41:13 följande:
    Nu är läkarvetenskapen inte på något sätt enig. Ditt inlägg är faktiskt ett argument för abortförbud i vissa länder.
    Ok jag utvecklar frågan:

    Varför ska politiker lägga sig i vad kvinnan gör med sin kropp? Så länge som en majoritet av den svenska läkarkåren menar att det är etiskt och medicinskt försvarbart att genomföra aborter till vecka 18/22 så bör detta vara ett val för kvinnan/läkare och inga andra!
  • Äldre 6 Feb 09:50
    +1
    KillBill skrev 2017-02-06 08:51:06 följande:

    Ok jag utvecklar frågan:

    Varför ska politiker lägga sig i vad kvinnan gör med sin kropp? Så länge som en majoritet av den svenska läkarkåren menar att det är etiskt och medicinskt försvarbart att genomföra aborter till vecka 18/22 så bör detta vara ett val för kvinnan/läkare och inga andra!


    Politikerna lägger sig redan i vad kvinnan gör med sin kropp. I abortftågan och även i andra frågor som exempelvis prostitution.

    Nu vet jag inte om siffrorna beträffande läkarnas åsikter ser ut som du påstår men låt oss leka med tanken att du har rätt.

    Det är fortfarande en subjektiv bedömning och det finns som sagt fler aspekter. Lagstiftning är dessutom normbildande. Ändras lagar och regler följer normer om tyckande efter.
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten