• Anonym (Psyk)

    inlagd på psyket

    Hej alla fina där ute.

    Ngn som har erfarenhet av att vara inlagd på psyk? Lutar åt det om jag inte mår bättre på måndag. Så fruktansvärt rädd.
    Vad händer där? Vad gör man?
    Vad får man göra och inte?
    Erfarenhet av psyk i Stockholm?

  • Svar på tråden inlagd på psyket
  • Anonym (O)

    Min erfarenhet är att de som trivs på psyket är "speciella". Vet inte hur jag ska uttrycka mig trevligare. Det är den typen av människor man ska undvika iaf. Ts om du är normal så kommer du inte gilla psyket men det kan ändå vara välbehövligt.

  • Anonym (lekman)

    Vad är egentligen psyk för något?

    Någon som vet vad det är för skillnad mellan mentalsjukhus, sinnessjukhus, dårhus, idiotanstalt, sinnesslöanstalt, slutenpsykiatri och psyk? Hur rangordnas dessa? Olika typer av patienter eller behandlingar?

  • Anonym (O)
    Anonym (lekman) skrev 2017-02-12 01:57:58 följande:

    Vad är egentligen psyk för något?

    Någon som vet vad det är för skillnad mellan mentalsjukhus, sinnessjukhus, dårhus, idiotanstalt, sinnesslöanstalt, slutenpsykiatri och psyk? Hur rangordnas dessa? Olika typer av patienter eller behandlingar?


    Du skämtar nu va? Det existerar bara två st av de exempel du drog. Det är sluten psykiatri (två ord, inte ett) och psyk.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (O) skrev 2017-02-12 01:18:40 följande:

    Min erfarenhet är att de som trivs på psyket är "speciella". Vet inte hur jag ska uttrycka mig trevligare. Det är den typen av människor man ska undvika iaf. Ts om du är normal så kommer du inte gilla psyket men det kan ändå vara välbehövligt.


    Är inte alla som är inlagda på psyket "speciella"? Varför skulle man vara där från första början om man var "normal"? Inte lägger man in någon exempelvis på hjärtintensiven så länge de inte har ett hjärtfel, och samma tillämpning gäller för psykiatrin. Många orter har också platsbrist, så de lägger inte in en i onödan direkt.

    Människors olika upplevelse av att vara inlagd är baserat på flera faktorer, inte bara individens personlighet och mentalitet. Exempelvis har det tydligt visats i tråden att psykiatrins praxis i bemötande av psykiskt sjuka skiljer sig stort beroende på vilken ort man är i. Även spelar det roll vilken avdelning man blivit inlagd på och vilken åkomma man lider av. En deprimerad skulle nog tycka det var obehagligt att bli inlagd på en psykosavdelning då psykoser är främmande för denne, medans någon som lever med psykoser eventuellt skulle kunna trivas där/känna sig trygg då den möter andra med samma problematik och personal som (förhoppningsvis) är utbildad till att hantera psykoser. Att psykiskt sjuka ska trivas under sin inläggning är för mig något bra, och ett tecken på att psykiatrin behandlar dem väl. Det är inte eftersträvbart att folk ska vantrivas under sin inläggning och bli sämre, då är något fel på stället och dess praxis.

    Varför menar du att man inte bör bli vän med de som trivs under sin inläggning? Kategoriserar och generaliserar du dessa människor som en specifik personlighet och grupp pga trivsel? Utveckla gärna detta, det är inget krav att du ska svara på ett trevligt sätt. Jag är mer intresserad av att förstå vad du menar än ifall du utrycker dig osympatiskt eller ej. Så kör på
  • Anonym (Oj)
    Anonym (lekman) skrev 2017-02-12 01:57:58 följande:

    Vad är egentligen psyk för något?

    Någon som vet vad det är för skillnad mellan mentalsjukhus, sinnessjukhus, dårhus, idiotanstalt, sinnesslöanstalt, slutenpsykiatri och psyk? Hur rangordnas dessa? Olika typer av patienter eller behandlingar?


    Det du skriver är slang och förkortningar för psykiatrisk omvårdnad av olika karaktär. Är du genuint intresserad av att veta de olika psykiatriska inrättningar som finns, eller försöker du bara "skoja till det lite"?
  • Anonym (Hmm)
    Glinda från Oz skrev 2017-02-10 20:43:55 följande:
    Jag hoppas du anmälde avdelningen du var inlagt på. De får inte neka dig att ha mobil och dator, sålänge du inte är dömd för ett brott vill säga.

    Är du inte tvångsinlagd får de inte hindra dig från att gå ut heller.
    Detta var 8 år sen. Anledningen till att jag inte fick ha mobil var pga kameran. De var noga med sekretessen och "oroliga" att jag skulle fota.
    Jag var frivilligt inlagd men fick inte gå om jag ville. Frivilligt eller inte, när dörrarna är låsta är man i deras "vård" och kan inte gå om man vill.
    Så ÄR det!
  • Anonym (Tidigare inlagd)
    Anonym (O) skrev 2017-02-12 01:18:40 följande:

    Min erfarenhet är att de som trivs på psyket är "speciella". Vet inte hur jag ska uttrycka mig trevligare. Det är den typen av människor man ska undvika iaf. Ts om du är normal så kommer du inte gilla psyket men det kan ändå vara välbehövligt.


    Eftersom jag nu precis hyllade min vistelse så riktar ju sig ditt inlägg till mig bland annat.

    Kan du förklara hur du menar, med vilka ord och fraser som du vill oavsett hur det låter?

    Man är ju inte liksom inte "normal" när det inläggning blir aktuell, man när ju oftast väldigt dåligt och det kan ha otroligt många anledningar. Psykisk sjukdom är ju så otroligt bred. Att vara deprimerad är ju inte ety normalt tillstånd så att säga.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Inlåst) skrev 2017-02-11 21:59:08 följande:

    Såhär är det i Göteborg östra sjukhuset. Du kommer hamna på en låst avdelning du kommer alltså inte komma ut om du inte skriver ut dig. Du kommer träffa en läkare 1 rond per dag prata medicin hälsa mm. Du kommer vara bland personer som är svårt sjuka , skapa inga relationer håll dig på vakt. Sen kommer du gå där fram å tillbaka varje dag utan att komma ut. Om du har tur kan du få gå på promenad efter 3 dagar på ca 20 min med personal.

    Skriv ner nr till dom du vill ha kontakt med så du kan sätta upp dom på din telefon lista. Dom kommer ta din mobil.

    Samt du får kläder där och får bara ha med dig 2 ombytten. Inga sladdar eller rakhyvlar kommer du få ta med dig in. Inga öppna cigg paket om du röker allt måste vara i förpackning. Du kommer få duscha utan duschslang eftersom man kan skada sig med det. Fråga mig om du har några frågor.har suttit där många gr. Kram


    Exakt såhär är det ts! Jag har bara varit frivilligt inlagd!
  • Anonym (Psyk)
    Anonym (Hmm) skrev 2017-02-12 09:50:44 följande:
    Exakt såhär är det ts! Jag har bara varit frivilligt inlagd!
    Jag vågar fan inte men mår så jävla dåligt just nu. Enligt ssk är dörrarna låsta men man får gå ut, man får ha telefon/platta/egna kläder.

    Fan nu vet jag ingenting. :(
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Psyk) skrev 2017-02-12 11:58:39 följande:

    Jag vågar fan inte men mår så jävla dåligt just nu. Enligt ssk är dörrarna låsta men man får gå ut, man får ha telefon/platta/egna kläder.

    Fan nu vet jag ingenting. :(


    Ts, som jag sa innan tror jag inte att ssk ljuger för dig. Vad hon har sagt gäller, och de upplevers andra har haft innebär inte att du kommer ha det så. Inläggningen är för ditt bästa, och det verkar som ditt ställe har ungefär samma praxis som det jag var inlagd på.

    Vad är du mest rädd ska hända av att bli inlagd? Om jag vet kanske jag kan hjälpa dig med att förklara lagarna kring psykiatrisk omvårdnad?

    Även undrar jag om inläggningen är redan bestämd? Alltså för att vara metaforisk, ristad i sten?
Svar på tråden inlagd på psyket